7 steg för att skapa en hashtag strategi for b2b-företag

- Annica Thorberg ti, jun 09, 2015

7 steg för att skapa en Hashtag-strategi för B2B-företag

©Marketinghouse (källor: Google, Hubspot, Twitter, Instagram och olika bloggar)

Hashtags på Twitter, Instagram, Facebook och Pinterest

S.k Hashtags började användas i Twitter men numera är det lika vanligt förekommande att göra det på Instagram och Facebook. De förekommer även i Pinterest men har inte samma funktion (se mer längre ned).Det innebär att när man gör ett inlägg i dessa kanaler använder man önskade sökord, s.k hashtags för att ”tagga”, eller markera/uppmärksamma en särskild konversation, Men det kan också gälla t ex ett ämne, aktivitet, person eller liknande, så att andra som vill leta upp detta inlägg kan hitta det genom det sökordet.

 Allt fler börjar upptäcka Twitter och framför allt Instagram och börjar konversera, debattera eller helt enkelt bara följa intressanta personer, företeelser, företag etc. Och ganska snart upptäcker många att det är olika tecken som används i inlägg, inte bara text, bild och filmer – utan också hashtags.

Vem kan skapa och använda en hashtag?

Vem som helst kan skapa en ”hashtag” genom att lägga till (#) (engelska = pound sign, svenska = staket) framför alla typer av bokstäver och/eller siffror. T ex om jag i ett Tweet vill att inlägget ska kunna härröra till Tidningen Driva eget, så lägger jag in hashtagen #driva-eget. Vad som egentligen händer är att # -tecknet omvandlar ordet till en länk som du kan klicka på för att se och följa en publik konversation med denna s.k tag.

Är det t ex dags för Eget Företag- mässan så är det troligt att någon av arrangörerna lagt upp hashtagen #egetforetag – vilket innebär att alla som twittrar (lägger in Tweets), Instagrammar eller berättar om eventet på Facebook kan markera sitt inlägg med #egetforetag.Hashtag_bild_LinkedIn_publisher

Ingen kan äga en viss ”hashtag” eftersom vem som helst kan använda den skapade ”hashtagen” när och hur ofta man vill. Men Twitter själva säljer faktiskt ”Promoted Trends”, som faktiskt inte är trender men de hoppas och tror att de kan bli det. De är bara ord eller ”hashtags” som t ex annonsörer kan välja att köpa som kan placeras över de aktuella trenderna.

När en viss hashtag används av ett större antal människor blir det ett ”Twitter Trending Topic” för en stad, land eller hela världen – vilket gör att en hashtag kan bli väldigt kraftfullt. Olika större aktiviteter, underhållning, konserter, politiska val, naturkatastrofer, folkuppror etc blir ofta snabbt ”trending topics” just för att många människor använder en särskild hashtag och and många följer konversationerna på Twitter i just dessa ämnen.

Hashtag-strategi för just ditt företag?
De flesta som använder hashtags gör det privat i någon av ovan sociala medier. Men de företag som använder hashtags har sällan en egen hashtag-strategi. De använder oftast sitt eget företagsnamn, sitt event eller sin(a), produkter eller tjänster.  Men ni kan också mäta hur era konkurrenter figurerar i sociala mediaflöden genom att löpande bevaka deras hashtags.

När du själv för ditt företag skriver på Twitter, Instagram eller Twitter kan du t ex ange ditt företagsnamn som hashtag, ifall du vill markera att allt du skriver som kan härröras till ditt företag eller din verksamhet. Du kan då markera det inlägget med t ex #marketinghouse – som mitt ena företag heter. Eller skapa hashtags kring olika produkter, tjänster, varumärken etc som du säljer.

Detta whitepaper har t ex hashtag #vadmenasmedhashtags eller #hashtagstrategiforetag Så om du delar detta vidare, ange gärna någon av dessa.


Arrangerar ditt företag t ex föreläsningar, workshops och andra typer av events är det också ett bra sätt att låta andra hitta inlägg som du och andra deltagare gör inom den aktiviteten. Genomför du kampanjer, annons, utskick, PR och andra erbjudanden kan man ”hashtagga” dem också.

Hur kan man se vilka som använt era hashtags?
Självklart kan du i varje socialt medium där hashtags fungerar kan du själv söka på dina ord för att se flöden och inlägg där de förekommer. Det kan dock vara tidsödande. 

Själva använder vi oftast Hubspots verktyg för att följa hashtags för oss själva eller kunder när det gäller Twitter-flöden och social influence. Det finns ett antal företag som är specialiserade på att hjälpa dig som företag att mäta vad som sägs generellt i sociala medier om ditt varumärke, produkter, tjänster etc. Men mycket kan du faktiskt mäta själv.

Det vi ser är att väldigt FÅ personer och ännu FÄRRE företag faktiskt mäter och följer upp sina hashtags, utan verkar bara skriva in en himla massa (för att det ser coolt ut eller i tron att andra söker på dem). När vi frågor våra kunder eller personer vi träffar hur ofta de själva söker på de hashtags de skriver in i sina inlägg säger 99,9% - ALDRIG.

För företag som utvecklar en hashtag-strategi är en viktig del i social medieframgången. Precis som i annan social mediamarknadsföring bör detta göras på rätt sätt för att undvika att ditt företags varumärke skadas eller att läsare märker att man inte riktigt kan detta.

Ladda gärna ner hela vårt whitepaper " 7 steg för att skapa en hashtag-strategi nedan:

Ja tack Jag vill lära mig mer om hashtags

Använd gärna hashtag #hashtagstrategiforforetag om du sprider detta i dina kanaler

Annica Thorberg

 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.