Jag jobbade som PR-konsult för många år sedan och gjorde många presskampanjer och har sedan dess delat med mig av den kunskapen så ofta jag bara kan i våra kunduppdrag inom social media-marknadsföringsområdet. Många har frågat mig i min konsultroll när det är lämpligt att skicka ut pressreleaser, för man har oftast inte så mycket nyheter. 

Bloggbild_social_PR.jpg

Så ofta man bara kan, svarar jag. Det finns nämligen en hel massa olika tillfällen som kan utnyttjas för att skapa redaktionell publicitet. Nedan har vi därför valt att ange olika typer av aktiviteter och tillfällen som kan användas/utnyttjas för att skapa publicitet.
M Att arbeta med PR – och då framför redaktionell publicitet kräver kunskap, timing och en tydlig långsiktig plan. Men det är ingen slump att vissa företag eller personer syns oftare i media än andra. De har troligen en tydlig strategi för detta. Det gäller också att ha något vettigt att säga, att ha en nyhet som sticker ut och som triggar. Men även om man har allt detta är det ändå svårt att få tidningar att skriva en artikel - konkurrensen om mediautrymmet är så stort. 

Dock har det växt fram ett nytt begrepp - Social PR
Som gör att ditt företag kan sprida era pressnyheter på ett helt annat sätt idag och då inte bara till journalister utan i sociala och digitala medier. MEN - se till att media och NYCKELJOURNALISTER får nyheten FÖRST. Så de som tycker det är intressant känner att nyheten inte är död - för det är den om den sprids i sociala medier först. Men väl ute hos media är det dags att sprida den.

Social PR handlar inte om att skapa nyheter, det handlar om att så dem och sen stimulera spridningen av dem genom naturliga, organiska och personliga referenser.

En känd amerikansk författare och digital mediaexpert David Meerman Scott predikar om vikten av snabbhet och relevans. Förr i tiden, före sociala medier när en nyhet skulle ut, skickade PR-proffsen emails, ringde samtal till sin lista med journalister och informerade sina kunder för att få dem att kommentera innehållet. Idag rekommenderar Scott istället ”newsjacking”(www.newsjacking.com) ”the art and science of injecting your ideas into a breaking news story to reach buyers directly and generate tons of media coverage”-taktiken.

T ex om en rubrik eller händelse i ett väldigt stort företag florerar i media under en period, kan ditt företag utifrån sin verksamhet skapa en nyhet, blogginlägg etc som inkluderar några av orden, ämnena etc. Varför – jo för när folk googlar just den ”stora kända” nyheten så hamnar ditt företags inlägg högt upp på sökmotorerna och skapar nyfikenhet och trafik. (under förutsättningen att förstås är seriöst, äkta och en bra nyhet).

Scott rekommenderar följande aktiviteter: blogga om din nyhet, twittra ut den genom att använda etablerade hashtags, skicka en "realtime media-alert”, hålla korta livestreamade eller virtuella presskonferenser (via Facebook Live, Periscope, Blab etc) eller spela in och lägg ut och kontakta en journalist direkt som du tror kan vara intresserad av din nyhet (de finns ju på sociala medier också).

Omslag_e-bok_Social_PR_o_lampliga_tillfallen_till_PR.pngLadda ner hela e-boken och de 89 tipsen här

Hur integrera PR-arbetet i digitala och sociala mediekanalerna?
Vi arbetar med digital och social media-marknadsföring och därför är det naturligt att vi hjälper kunderna att ge råd, tips och stöd för att skapa förutsättningar för digital PR. Det börjar oftast med att man bör se över sitt pressarbete på webben, i sociala medier etc. En viktig del i det som lätt glöms bort är att marknads/PR-ansvariga också bör följa företagets nyckelmedia i deras egna sociala medier för att se hur de distribuerar ut ev. nyheter. Och se om de följer era kanaler och om ev. några enskilda journalister redan följer er. 

Så snart ditt företag bestämt att göra en presskampanj och materialet är klart och distribuerat via ”traditionella” kanaler (om det nu ens används)… Många journalister använder Twitter och Facebook som viktiga kanaler för att identifiera potentiella nyheter och hitta underlag till artiklar.

Därför bör alla B2B-företag som aktivt arbetar med PR också finnas på Twitter. I det arbetet ingår också att ha en tydlig hashtagstrategi för själva PR-arbetet. Här finns mycket att lära sig och rätt använt kan det ge väldigt bra resultat (ladda ner vår e-bok ”hashtagstrategier för B2B-företag) på www.marketinghouse.se som bra komplement till detta arbete”.

Är det ett stort företag, ett känt varumärke eller inom en ”hajpad branch”, tillväxtbolag etc. brukar jag rekommendera att överväga ett särskilt Twitter-konto bara för PR-arbetet. Att lägga ut pressreleaser på Facebook är det en del som inte alls rekommenderar mycket för att målgruppen där inte alltid är så intresserad av företagsnyheter. Även om man har följare i företagssida, kan det vara av andra skäl de följer företaget. Men där kan den läggas ut men att få t ex medarbetare att sprida den i sina vänkretsar på Facebook är sällan populärt varken hos medarbetaren eller deras Facebook-vänner. Då är det mer naturligt att uppmuntra medarbetare att göra det på Linkedin.

Digitala pressarkiv
Det är också viktigt att företaget skapar ett digitalt pressarkiv både på webben och ett digitalt pressarkiv externt hos t ex MyNewsdesk eller Cision. Det finns både gratisvarianter men betalvarianterna brukar betala sig på sikt i ökad synlighet, bättre SEO etc. Plus att man får många bra tilläggstjänster i priset.

På t ex Mynewsdesk har de en egen följ oss på Mynewsdesk”-knapp som du kan lägga till på er webbplats bredvid de andra sociala mediaknapparna.

Precis som i andra sociala medier kan du som person eller t ex journalister följa/bevaka företag på dessa digitala pressarkiv och på så sätt snappa upp bra nyhetsunderlag.

Hur, var och när
Vill du och ditt företag veta mer kring hur ni kommer igång med SOCIAL PR och arbetar inom ett B2B-företag kontakta mig gärna. Eller varför inte börja med att följa oss på Linkedin här så kommer du att få en massa gratis tips, råd etc.

Press- och kommunikationsmöjligheter
Många har frågat mig i min konsultroll när det är lämpligt att skicka ut pressreleaser, för man har oftast inte så mycket nyheter. Så ofta man bara kan, svarar jag. Det finns nämligen en hel massa olika tillfällen som kan utnyttjas för att skapa redaktionell publicitet. Nedan har vi därför valt att ange olika typer av aktiviteter och tillfällen som kan användas/utnyttjas för att skapa publicitet.


Om författaren
Annica Thorberg är VD, grundare och Certifierad Social media och Inbound marketing-konsult på Marketinghouse .Vi är sedan 2009 - en av de första s.k inbound marketing-byråerna i Sverige och också en av Sveriges första LinkedIn-konsulter och föreläsare inom LinkedIn. Hon är flitigt anlitad av olika företag för föreläsningar, seminarier och olika typer av konsultuppdrag. Vi är också en certifierad Guld Partner till Hubspot.

Annica Thorberg
Tel 0709-16 93 00 | Epost: info@marketinghouse.se | www.marketinghouse.se