Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp några bra exempel får jag allt leta rätt länge. Oftast är de bra som arbetar med marknadsföring, kommunikation, rekrytering åt andra, säljer digitala plattformar inom IT, marknad etc.
Men så ofta så har företag inte riktigt tagit sig tid till eller tyckt de behöver få stöd och hjälp kring att lyckas på LinkedIn. På riktigt. Och olika avd har olika förväntningar på hur Linkedin ska bidra till deras mål etc.
Så dessa punkter gäller antagligen inte dig eller ditt företag:-) men kanske kan punkterna få dig att fundera på om ni kan bli än bättre. Bara en av punkterna kommer ge lite bättre resultat (beroende på vad ni har för mål med Linkedin och vad närvaron ska leda till förstås.
De flesta marknadsförarna och administratörerna för företagassidan på Linkedin, har ingen aning om vilka säljmål som finns, vilka "pains" potentiella kunder har, eller publicerar material som ska dels göra det lättare för säljarna att få träffa potentiella kunder, eller göra det lättare för kunder att skapa förtroende för företaget och på sikt köpa.
Här är punkterna
Ja, detta var några punkter. Kanske lite provocerande för en del men för en del kanske inte alls något nytt.
Det kommer att finnas en mer fyllig guide kring detta om du vill läsa mer. Så prenumerera på på bloggen så får du mer information inom kort.
Läs gärna mer på www.marketinghouse.se