Marketinghouse blogg om inbound marketing och B2B social media marknadsföring

7 saker du bör ta bort från din Linkedinprofil direkt

Skriven av Annica Thorberg | ti, jul 21, 2015

 

Jag har under lång tid följt flera amerikanska bloggare som är specialiserade på att bygga sina och andras varumärken i sociala medier och främst i LinkedIn. Och jag har också själv sett så många LinkedInprofiler under de 10 år jag varit med som inte känns helt bra, en del rent av roliga, en del faktiskt löjliga. En del har blåst upp sitt varumärke så att man ibland undrar vad det är för personer egentligen. När folk över lag är självutnämnda experter, gurus, divas och evangelister så ser det rätt roligt ut och för oss svenskar känns det rätt oseriöst ut många gånger.

Så tänk på varför du har en profil på LinkedIn och vad syftet är. Den kan vara din viktigaste kanal till ett nytt jobb eller till ett karriärbyte eller nya affärer om du arbetar  med sälj.  Risken är att både rekryterare, chefer, beslutsfattare och potetniella kunder tycker din profil inte ger ett seriöst intryck eller känns uppblåst och oäkta. Så om din profil ger helt fel intryck är det dags att förbättra den - NU.

Så här kommer 7 konkreta punkter att gå igenom för att få din profil riktigt vass.

1. Skriv ALDRIG i din yrkestitel att du är arbetslös.  
Även du som valt att skriva "söker nya utmaningar" eller liknande bör fundera en runda till. Du bör göra din profil sökvänlig för rekryterare och de använder ständigt LinkedIns "avancerade sökverktyg och de använder aldrig sökord som "arbetssöksande", "letar efter nya utmaningar" etc. De använder sökord relaterade till uppdraget/jobbet så därför bör du se till att använda nyckelord här som beskriver din kompetens, erfarenheter istället. Chansen att du då upptäcks ökar markant.

2. En dålig bild sänder - just det - dåliga signaler
Den genomsnittliga rekryteraren (enligt en studie av TheLadders i USA) spenderar ca 6 sek på att titta över en profil. En konstig udda bild kommer bara att distrahera besökaren. "Hur ska min bild se ut, är en vanlig fråga jag får på mina utbildningar? "Vad brukar du själv gilla när du ser på andras bilder, brukar jag kontra med då"?

Du bör ha en bild som visar en positiv professionell sida av dig själv. En närbild som visar ditt ansikte och lite mer (som en passbild ungefär). Och du bör vara själv på bilden. Inga konstiga hattar, solglasögon, gester eller udda bakgrunder. Och fotot ska vaa av hög kvalitet. Allt för många laddar upp små, suddiga bilder som är tagna på för långt avstånd. Tro mig jag har sett allt från svintrynen, tecknade profiler, företagslogotyper istället för ansikten och många andra konstiga bilder. Det är inte seriöst. Och passar inte på LinkedIn.

3. Tredje persons-sammanfattning
Att skriva sammanfattningen i tredje person eller som en passiv berättare gör det hela väldigt ointressant. Du är ju inte drottningen av England som tydligen alltid pratar om sig själv i tredje person. Sammanfattningen fungerar ju lite som ett CV med ett kort personligt brev men det behöver också täcka in vem du är som person, vad du gjort tidigare och konkret åstadkommit för dina tidigare uppdragsgivare. Samt en del vad du har för ambitioner framåt i din karriär. Det är en första chans för rekryterare eller potentiella köpare att "lära känna dig lite grann".

4. Dammråttor 
Med det menar jag att du måste hålla din profil aktiv. Det ger en av de viktigaste signalerna till besökare til din profil - det visar att du är aktiv i ditt jobbsökande, nätverkande etc. Även om du inte behöver uppdatera saker i din profil eller bloggar kan du alltid vara aktiv på andra sätt. T ex genom att dela andras saker som passar in i dtt varumärke, gilla eller kommentera andras inlägg. Vara aktiv i olika grupper där viktiga påverkare troligen hänger.
Att aldrig vara aktiv kan ge besökaren en indikation på att du inte ser din profil som särskilt viktigt här. 

5. Ta bort klichéer och floskler
LinkedIn publicerar årligen vilka ord som är mest överanvända i medlemmars profiler. 2014 var det i Sverige ordet "motiverad" Andra toppbegrepp är passionerad och kreativ. Varje bransch och yrken har sina begrepp. Inom försäljning är det t ex stratisk. Varför är de inte så bra att ha? De är generiska och alla skriver samma. De säger ingenting om dig och dina egenskaper och kunskaper. Hitta egna ord som gör att din profil sticker ut. 6

6. Inaktuella saker
Om du inte uppdaterar din profil gör inget om du inte letar efter ett nytt jobb. Men på LinkedIn är det lite annorlunda, du bör ha tänket att "alltid vara öppen för nya möjligheter" vilket gör att du behöver ha en uppdaterad profil. Det gör att har du t ex inaktuella saker som ligger bör de tas bort. Lägg till nya färdigheter, updatera de beskrivande texterna i dina Erfarenheter etc.

7. "Vita lögner" och överdrivna beskrivningar 
Var alltid ärlig. Blås inte upp din profil, dina erfarenheter, titel eller erfarenheter. Det syns och kommer att kommma i kapp dig hårt när du träffar rekryterare. I Sverige är vi mer känsla för adjektiv än t ex i USA där jag uppfattar att betydligt fler skriver mer "säljande om sig själva". I viss mån kan vi ta efter lite av det för många här är rädda att skriva säljande om sig själva och fokuserar mer på torr fakta. Det härliga Lagom-ordet är alltid bäst. 


Hur ska jag komma igång? Följ ovan steg. Men titta också på andras profiler på LinkedIn med samma yrken som du själv för att få idéer, inspiration etc.

 

Lycka till.

Annica Thorberg
LinkedIn-specialist | LinkedIn-föreläsare