Marketinghouse blogg om inbound marketing och B2B social media marknadsföring

Att uppdatera eller inte uppdatera dina sociala medier samtidigt?

Skriven av Annica Thorberg | må, jul 14, 2014

Nå hur har du det i det somriga sociala medialandskapet.

Tillhör du dem som bara "tittar" under sommaren eller tillhör du dem som jag som använder arbetar med kanalerna löpande. Jag märker att de företag jag träffar uppdaterar alla sina kanaler manuellt, dvs loggar in i varje kanal separat och lägger in sitt "content".

Det kan var bra i vissa fall men det tar betydligt mycket mer tid. Det har under senaste åren växt upp en ny "marknad" - all in marketing verkyg där ma som företag kan ha alla sina sociala mediekanaler, blogga, kolla hur Twitterflödena fungerar, sköta epostutskick, marketing automation verktyg etc. 


Vi på Marketing använder förstås HubSpot som vi tycker är marknadens ledande verktyg och vi är också en Certfied HubSpot Partner. 

Men det är ingen större idé att investera pengar i ett verktyg om man ändå inte har sin inbound marketing och sociala mediastrategi på plats och en klar plan för vilka olika taktiker och plan man har och följer. Dessutom använder fler företag(are) också olika devices för att uppdatera sina sociala medier.

Och det är inte lätt att hålla koll på det senaste - vad som är bra eller inte - och inte minst - hur följer du upp helheten om du i varje kanal måste gå in och analysera resultatet - Know-Like-Trust-faktorn och sen sätta ihop det i ett nytt verktyg för en analys.

T ex är det alltför ofta vi ser att Twitter-inlägget oftast är för långt och då ger en s.k bit.ly-förkortning med en länk som de flesta tyvärr inte klickar på. Varje inlägg bör anpassas inför resp. kanals förutsättningar. Så fundera på hur höstens inbound marketing strategi ska se ut, vilka kanaler, vad, hur, när, varför etc. 

Ny LinkedIn - funktion i HootSuite
Då kan det istället vara bättre börja med en "light-version" t ex Hootsuite, som är ett mindre verktyg och där du helt gratis kan lägga in upp till 5 olika kanaler gratisversionen. Dessutom är gratisverktyget endast till för uppdateringar i sociala medier.

LinkedIn har precis lanserat en ny funktion tillsammans med HootSuite, vilket gör att du också kan addera till din LinkedIn-företagssida. Bra tycker jag.

Fast HubSpot erbjuder så mycket mer
Fast det har man kunnat göra länge i HubSpot och där kan man lägga in sin företagssida på Facebook, företagssida på Google+ och mycket annat. HubSpot har så många fler funktioner såsom CMS (bygga och administrera webbplats, bloggverktyg, epostverktyg, sociala medier, bygga landningssidor, analysverktyg (som Google Analytics) och mkt annat. Det gör att alla aktiviteter och kanaler ditt företag gör och har kan analyseras i verktyget.