Marketinghouse blogg om inbound marketing och B2B social media marknadsföring

Inbound som begrepp

Skriven av Annica Thorberg | to, maj 12, 2022

När jag först hörde talas om Inbound marketing var det 2011, ett begrepp jag som marknadchef inte alls arbetat med tidigare. När jag förstod hela metodiken var det som att när ett barn knäcker "läskoden", allt blev så klart och tydligt. Ett helt nytt sätt, en metodik och t o men filosofi kring hur man arbetar med digital marknadsföring och leadsgenering. Att marknadsföra och sälja kunskap och kompetens på ett hjälpande sätt istället för att trumma ut och trycka ut säljbudskap till en större massa eller jaga beslutsfattare och försöka boka in ett möte de eg inte alls var mogna för.

Men i och med det dök det för mig också upp många nya begrepp, strategier och taktiker.Och än idag är det många inom sälj, marknad, kundsupport, HR och projekt som inte känner till de olika inbound begreppen, dess metodiker och smarta taktiker. Så här kommer en kortfattat lista över dessa och vad det innebär:

  • Inbound

Ordet Inbound har egentligen ingen bra översättning på svenska. Det betyder ju egentligen "inkommande". Så inkommande telefonsamtal, inkommande tåg etc känner vi ju till men när man beskriver de som "inkommande marknadsföring", så är det fortfarande otydligt för de flesta som inte är initierade inom digital marknadsföring, vad som menas. Så vi som arbetar med detta använder oftast det engelska ordet "inbound".

  • Inbound Sales

 

Inbound Sales eller inkommande försäljning som det bör heta på svenska, är ett begrepp som inte är lika etablerat i Sverige än, men det är en säljmetodik baserad på Inbound-metodiken som prioriterar behoven, utmaningarna, målen och intresset som varje potentielll köpare har. Istället för att fokusera på att hela tiden stänga affärer så snart som möjligt, jobbar vi inbound säljare med att möte kunderna där de är och då guida dem - inte pusha - genom en beslutsfattande process.

Outbound säljare försöker oftast trycka på att få  potentiella kunder att BLI intresserade av sina produkter och tjänster oavsett om de varken visat intresse eller har ett behov just nu. Där man nästan "tvingar dem" att boka ett möte/testa en produkt/lyssna på säljpitch 

Inbound är en väldigt bra skalbar strategi som fokuserar på att attrahera intresserade prospects till din verksamhet och bygga upp en långsiktig relation som hjälper dem att nå framgång. Inboundförsäljning per personifierad, hjälpsam och en modern säljmetodik som verkligen fungerar. Inbound säljare fokuserar på och identifierar sina prospekts "pains", utmaningar/problem och agerar mer som en trovärdig konsult och använder det för att stödja köparen i sin köpprocess.

Genom att jobba så så får potentiella kunder ett förtroende för dig och din verksamhet och vänder sig högst troligt till dig för råd när de börjar bli redo att köpa.

  • Inbound Recruiting

 

Detta är en strategi som blir allt mer viktig. I detta finns även begreppen inbound recruitment, inbound candidate, recruiting marketing. Syftet med den här metodiken är att
  • engagera sig med och bygga upp en relation med potentiella kandidater
  • där företaget får en möjlighet att kommunicera sitt arbetsgivar-varumärke  (Employer Brand)
  • och med hur arbetstagarna värderar sitt företag  (Employee Value Proposition).
Det handlar om att definiera hela vitsen med ditt företag, vad som gör det unikt och vad det står för. Det visar den centrala anledningen till att  folk är stolta över och motiverade till att jobba just där, som t ex en inspirerande vision, eller en distinkt företagskultur. När  detta är helt integrerat i alla delar av verksamheten, kan en stark värdering från medarbetarna kan gör att ditt företag behåller toppreseterare och attraherar de bästa externa talangerna.

 

Allt fler inom HR tror att en framgångsrik Inbound Recruiting-strategi kommer att vara ett måste för att lyckas med rekrytering och bemanning. Läs mer om Inbound Recruiting här.
Och läs gärna vår bloggpost Ladda ner vår guide -  8 steg för att komma igång med inbound recruiting


  • Inbound Customer Support

Inbound customer service, ingående kundsupport om man översätter det rakt av, är en metodik som handlar om att attrahetera, engagera och göra dina kunder så pass nöjda att de blir dina bästa lojala ambassadörer. Genom att lösa dina kunders problem och hjälpa dem att nå framgång med hjälp av ditt företags produkter eller tjänster, gör att du kan göra dem nöjda och lojala och få dem till att bli en bidragande tillväxtmotor till din verksamhet.

För mer info om Inbound Marketing besök vår webbplats.