10 steg - Social broadcasting med Periscope

    fr, sep 09, 2016

    Social broadcasting – får sitt genombrott 2016
    När jag pratar på föreläsningar och konferenser för B2B-företag om vikten att i en inbound marketing strategi lägga till social broadcasting ser många tveksamma ut. För många känns obekvämt att stå framför en kamera live och prata. Och för många handlar det också som med allt inom digital och social mediamarknadsföring - man har inte kunskap om detta och då är det lättare att säga, "nej vi har inte tid", "inga resurser" eller "nej ni får inte". 

    Det är synd i och med att det många gånger handlar om att den digitala och sociala medie-mognaden är så låg hos ledningsgrupper och äldre kommunikatörer. Och då är det lättare att säga nej. Att starta en podd för sitt företag (Internet-radioprogram) är ett annat sätt att nå ut mot sina kunder, målgrupper och bygga sitt företags varumärke som spännande modernt och digitalt! 

    Vad är då social broadcasting:
    Det är internetbaserade program där ma gör det i radio eller tv-format som program. Program som sänds med en viss regelbundenhet över Internet (och via appar). Folk kan "tuna in" live, eller få en länk och se eller lyssna på det inspelade programmet i efterhand. (T ex SR Sommar) som många väljer att lyssna på året runt numera via sina smartphones. Det är:

    • Podcasts
    • FöretagsTV
    • Livestreaming

    Livestreaming behöver inte vara komplicerat. Antingen pratar en person eller så delar man på ansvaret där en intervjuar och en svarar. Det är oftast mer intressant än att bara svepa med sin telefon över en vy, ett event etc och prata ”bakom kameran”. Det är kommentarer som folk ger live som folk tycker om att se. Och att det är mer organiskt äkta en tillrättalagt med färdiga manus och klippta inlägg som en vanlig video är.

    Vilka kanaler kan man livestreama på:
    Ja det går fort nu och fler och fler sociala medier snokar avundsjukt på Periscope och Blab. Så idag kan du faktiskt livestreama på:

    • Periscope
    • Blab
    • Facebook Live
    • Twitter, där finns en ny knapp som länkar direkt till ditt Periscope-konto
    • Tumblr
    • Youtube (lanserat i USA men på väg ut i världen)

    Jag har använt Periscope och Blab sedan sommaren 2015 (140 följare juni-2016). Jag använder det för vårt bolag Marketinghouse dels för att vi vill integrera livesändningar i vår egen inbound marketing strategi och dels i utbildningssyfte för att vi på som rådgivare kring digital och social media kommunikation ska kunna vägleda och ge våra kunder bra råd i deras digitala närvaro. (Klicka på  bilden)

    Följ oss på Periscope HÄR, vi sänder bl a från Almedalen
    Ibland när jag testar nya sociala medier  för Marketinghouse– oftast långt före de flesta här i Sverige är det för att se om det kan fungera inom B2B-området, där de flesta av våra kunder finns. Och om det kommer att bli en hype, eller faktiskt ett socialt medium som kan bli en ny av ”the big five. Jag har nog varit aktiv i 10-20 sådana som plötsligt meddelar att de lägger ned sin verksamhet.

    Appar och sociala medier, kommer och går. De flesta når inte särskilt långt eftersom riskkapitalet tar slut eller så blir de uppköpta av någon av de stora aktörerna. Men  rätt som det är växer några av dem och blir stora, som t ex Periscope som köptes av Twitter 2015.

    Vad är Periscope
    Periscope är en app-baserad tjänst som ger användaren möjlighet att livesända saker direkt från sin telefon. Utan tidsbegränsning. Det är ett socialt medium kan man säga eftersom man som person eller företag bygger upp en profil här. Och andra kan följa. Periscope låter dig sända live video till hela världen. När du går live noteras dina följare direkt och kan gå med och se sändningen, kommentera och skicka dig hjärtan i realtid. Ju fler hjärtan du får, desto högre upp svävar de på skärmen.

    När man börjar sin sändning döper man den direkt i fönstret. Här är det viktigt att man skriver bra rubrik (särskilt som företag som är SEO-mässigt bra för ämnet) och ev lägga till hashtags som passar för sändningens ämne. Det gör att sändningen lättare hittas av t ex Twittrare. Här är lite kortfakta:

    • Folk kan börja följa ditt eller ditt företags konto, dvs. dina livesändningar.
    • De kan chatta under sändningen och ge "hjärtan” som är ett slags ”tumme upp”
    • De kan spara och se det senare, och t o m snabbspola
    • Har du ett Twitter-konto finns numera en Periscope-knapp som länkar dig direkt till ditt Periscope-konto och du kan livesända
    • Den som sänder kan spara sändningen till sin kamerarulle
    • Den som sänder kan sedan dela på Twitter eller Facebook
    • Du kan ställa in så att t ex bara de du själv följer kan chatta alt låta alla som ”tunar” in på din sändning chatta.

    Periscope-fakta

    • I jan 2016 hade Periscope 10 miljoner användare
    • 2 miljoner använder Periscope varje dag
    • 200 miljoner sändningar har hittills lagts upp
    • Snitt antal videos folk ser per dag motsvarar 110 års sändningar
    • 15 % av topp-twittrarna i världen använder Periscope
    • Periscope finns på 25 språk
    • 29 av Periscope-sändarna är kvinnor

     Vilka använder Periscope
    Idag använder allt ifrån amerikanska presidentkandidater till stora modehus Periscope för att livesända saker som gör att deras framträdanden kan nå längre ut än tidigare så att fler kan följa olika tal, catwalks etc. Det är ju jättehäftigt. Fler och fler av de riktigt stora twittrarna använder Periscope. Men allt fler media-hus börjar hänga på trenden, bl a var Dagens Industri i Sverige tidiga.

     10 saker att förbereda innan företaget börjar använda Periscope

    1. Skapa ett konto, det är en app så går bara att använda i smartphones
    2. Fastställ gärna ämnen att sända kring, events, nyheter, employer brand-strategier mm.
    3. Träna de som ska tala, ha en ”studio” med bord, bra bakgrund etc.
    4. En professionell mikrofon är bra att ha med
    5. Livesänder ni utomhus se till att det inte blåser
    6. Se Live-sändningarna som en del i företagets content marketing-strategi.
    7. Sänd samma tid, varje dag, vecka etc (och marknadsför i sociala medier och på webben)
    8. Är det på events, berätta i sociala medier kort innan att ni kommer att sända därifrån
    9. Ha inte för höga ambitioner, gör korta och ofta. 3 min räcker, t ex varje vecka men gärna samma tid så följarna är beredda
    10. Marknadsför ert Perisope-konto på er webb.

    Ja det var kort om hur man som företag kan börja med livetreaming med Periscope. Har du frågor, idéer eller vill ha hjälp hoppas jag du hör av dig till oss på Marketinghouse. Och följ oss gärna här på Linkedin också förutom Periscope.

    PS. Vill bara nämna detta för det var missvisande. Periscope är ett jättehäftigt socialt medium att använda för många syften.

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Lists by Topic

    see all

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen