5 anledningar till varför Inbound marketing funkar så bra för B2B-företag

    Av Annica Thorberg den sö, apr 15, 2018

    Fortsätt läsa

    9 tips för att skriva på webben

    Av Lisa Sjögren den fr, apr 06, 2018

    Att skriva på webben skiljer sig en del från att skriva för tryckta medier. Här kommer 9 tips som är bra att tänka på för att 1, dina texter ska hittas och 2, de ska bli lästa

    Fortsätt läsa

    7 steg för att nå framgång som företag med en hashtags-strategi

    Av Annica Thorberg den on, mar 28, 2018


    Snart stundar en intensiv Almedalsvecka. (1-8 juli) Många politiker, journalister, debattörer, kommunikatörer och påverkare vässar just nu sina argument, budskap och politiska utspel, Journalister planerar hur de ska snappa upp nyheter i Twitter, vilka de ska följa, vilka hashtags etc.

    Fortsätt läsa

    8 steg för att skapa en inbound recruting-strategi

    Av Annica Thorberg den fr, feb 16, 2018

    Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi) och hjälper B2B-företag att få ut mer av trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads. Och  det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;

    Fortsätt läsa

    5 saker du som säljare eller säljchef behöver ha koll på för att lyckas på LinkedIn

    Av Annica Thorberg den ti, feb 13, 2018

    Hur går det med försäljningen? Jobbar du och ditt säljteam fortfarande på samma outbound marketing-sätt. Och ser varje möjlighet till att connecta med så många som möjligt på LinkedIn för att mejla dem eller ringa dem och boka in besök (trots att de kanske inte är rätt person, inte har ett konkret behov och inte har tid?).

    Fortsätt läsa

    8 steg för att skapa en Inbound Recruitingstrategi

    Av Annica Thorberg den ti, jan 16, 2018

    Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi) och hjälper B2B-företag att få ut mer av trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads. Och  det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;

    Fortsätt läsa

    8 tips hur du skapar aktiviteter för ditt företag i sociala medier under julen 2017

    Av Annica Thorberg den to, nov 30, 2017

    Sociala medier sover inte och tar heller inte juledigt

    Fortsätt läsa

    Är du som chef kompis med dina medarbetare på sociala medier?

    Av Annica Thorberg den on, okt 11, 2017

    Jag läste nyligen en artikel publicerad i tidningen Chef om "Så många chefer är kompis med sina anställda på Facebook" och jag har under många år coachat många VD:ar och chefer i hur de ska använda LinkedIn och genomfört många workshops för ledningsgrupper i hur man använder LinkedIn i sitt digitala ledarskap och andra sociala medier företaget har.

    Jag läser att "över 2000 chefer har fått svara på frågor om sina vanor i sociala medier. Nu har Novus sammanställt undersökningen där det kommer fram att varannan chef är vän med några av sina medarbetare på Facebook. Det här kan skapa problem enligt Unionen, som beställt undersökningen.

    ”En ledare som till exempel bara godkänner vänförfrågningar från vissa anställda riskerar att skapa osämja på arbetsplatsen. Då kan det vara bättre att tacka nej till alla kollegor”, säger Marina Åman, andre vice ordförande i förbundet."

    Jag blev rätt förvånad över svaret och trodde det var betydligt lägre. En av de vanligaste frågorna jag som rådgivare kring sociala medier får är just detta. "Hur ska jag som chef och ledare agera när medarbetare gör kontaktförfrågningar till mig på LinkedIn och vänförfrågningar på t. ex Facebook?"

    Det lättaste svaret borde vara att självklart ska du tacka ja till alla förfrågningar. Att bara göra det till vissa är inte ok, antingen alla eller inga.

    Men frågan är mer komplex än så. En hög chef inom byggbranschen frågade mig just detta. Hen var chef för över 3 000 medarbetare och kände således inte alla som gjorde kontaktförfrågningar till hen på LinkedIn. Och hade hittills valt att inte agera alls, dvs inte ens besvara kontaktförfrågan.

    Vi alla finns ju både privat och professionellt i flera sociala medier. Och LinkedIn är ju det sociala affärsnätverk vi själva anser att vi använder mest i vårt yrke. Många säger också att man är mer privat på Facebook och det gör att man inte lika självklart vill ha medarbetare och kollegor som vänner här. Arbetar man på ett litet företag är det kanske annorlunda om man bara är några få.

    Här är mina tips: (obs generella, inte helt lätt att applicera på alla storlekar och typer av företag.

    1. Ja, på LinkedIn. Säg ja till alla kontaktförfrågningar du får från medarbetare på LinkedIn. (se nedan varför), ju större digitalt nätverk ju bättre för ditt varumärke och ditt företag.
    2. Nja på Facebook. Svårt att rekommendera här. Väljer du ja vilket jag själv skulle göra, för det jag gör på Facebook står jag för oavsett vem som kollar. Men tänk efter mer en än gång vad det är du egentligen postar för inlägg här. Dock - säger du ja - bör det gälla alla, här håller jag med Marina Åman. Säger du nej till alla, (förklara internt varför i sådana fall, men självklart lättare på ett mindre företag). Vissa chefer har bara ledningsgruppen och andra chefer som vänner - och det kan andra se och kan skapa irritation eller t o m avundsjuka. I sådana fall, ha ett mer "stängt" Facebook så bara "vänner" ser dina inlägg.
    3. Nej på Instagram. De flesta som använder Instagram använder det helt klart av privata skäl och här läggs det ut bilder så nej tycker jag.
    4. Vi lever i en allt mer digitalt värld. Ditt digitala ledarskap måste bli mer synligt.
    5. Som chef och ledare får du större respekt om du också bjuder in till ditt nätverk. Det kan betyda så mycket för dina medarbetare att få just dig som kontakt.
    6. Du bör agera digital dörröppnare på LinkedIn för dina kollegor och medarbetare, särskilt för de som arbetar inom försäljning, marknad och HR (rekrytering av chefer till företaget), där en rekommendation, eller en kontakt kan vara värt så mycket i relationsbyggandet och för att få affärer eller nya medarbetare.
    7. Om du som chef gillar och delar innehåll som ditt företag lägger ut i sociala medier får det mer tyngd. Det ökar synligheten och förstärker ditt företags digitala varumärke. Om marknadsavdelningen kämpar hårt för att skapa innehåll och öka antalet följare och du som chef och ledare inte tycker det är viktigt och inte bidrar till spridningen - ja då är det otroligt omodernt ledarskap och inte riktigt schysst.

    Du är en digital förebild vare sig du vill eller inte så ta chansen att visa det. Jag hoppas att denna fråga väcker debatt och diskussion för det finns inga generella ja eller nej egentligen utan det är du och ditt digitala ledarskap som avgör. Men ett är säkert och det är att medarbetare blir både stolta och imponerade av om du som chef själv syns och agerar i LinkedIn, t ex bloggar, delar företagets inlägg, och t o m gillar, delar andra medarbetares inlägg.

    Vill du själv ha råd och tips kring hur du blir synligare på LinkedIn hoppas jag du hör av dig. Tänk också på att uppmuntra andra när de gör något i företagets kanaler och inte döma eller klaga eller helt passé vara tyst.

    Annica Thorberg

    Fortsätt läsa

    10 tips för hur du kan använda Linkedin och Spotify för att förstärka företagets varumärke

    Av Annica Thorberg den fr, sep 29, 2017

    Jag läste Linkedins pressinformation om musik på jobbet och det inspirerade mig till det här inlägget. De har gjort en undersökning i samarbete med Spotify. Och jag själv har alltid sett Spotify som ett spännande socialt medium så få företag faktiskt använder. Så detta inlägg hoppas jag kan inspirera. LinkedIn skriver:

    Fortsätt läsa

    Så når du framgång med Linkedin Publishing

    Av Annica Thorberg den fr, aug 04, 2017

    Redan i feb 2014 informerade Linkedin att de var på väg att öppna upp sin bloggplattform Linkedin Publisher under namnet Pulse för alla. Så förutom att du tidigare kunde följa ett antal ”thought leaders” dvs. olika gurus inom en mängd olika områden som sedan tidigare unikt bloggat här  - kan du nu själv bli en digital "thought leader" inom ditt gebit genom att publicera egna blogginlägg på Linkedin.

    Fortsätt läsa

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen