8 sätt att visa upp dina styrelseuppdrag på Linkedin

    Av Annica Thorberg den ti, nov 06, 2018

    Jag får ofta frågor från kunder och chefer jag LinkedIn-coachar hur de ska bygga sina digitala varumärken kring styrelseuppdrag. De frågar helt enkelt hur de ska:

    Fortsätt läsa

    Linkedins nya Inbox-funktioner

    Av Annica Thorberg den må, jul 30, 2018

    Hur ofta använder du messaging-funktionen dvs Inboxen på LinkedIn. För mig är den idag lika viktig som andra messagingkanaler. Som företag och företagare använder jag idag vanliga emailboxen, LinkedIn Inbox, Facebook Messagenger, Instagram DM Och Twitter DM.

    Jag ser också att fler och fler börjar vänja sig vid och ser möjligheterna med att prata med kollegor, kunder, jobbsökare etc via LinkedIn Messaging. Och via appen funkar den nog ännu bättre eftersom många av oss är vana att använda sociala medierna mer via våra mobiltelefoner än datorn. Och att sätta en social selling-strategi i Linkedin ökar också möjligheterna till att bli en s.k Thought leader genom att tipsa kunder och potentiella kunder om saker (1:a gradskontakter) just via LinkedIns Inbox

    För att göra det lättare har LinkedIn gjort några uppdateringar för att förbättra och förenkla möjligheten med konversationer i LinkedIns Inbox.

    Du kan skriva längre meddelanden

    Istället för att mer fungera som en chatbox kan du nu skriva längre meddelanden och mer formella mejlliknande meddelanden. Detta finns nu i LinkedIn-appen men släpps på desktop-versionen inom ett par veckor. Utseendet är ändrat så du ser meddelandena likt Facebooks Messenger nu. Jag tycker det ser bra ut och är en bra anpassning till andra sociala medieplattformars utseende.

    Bifoga filer "on-the-go

    Vi är alla ofta på språng på dagarna eller så går vi igenom våra meddelanden på Linkedin till och från jobbet (typiskt mig). Så gissa om jag blev glad över att nu kunna bifoga filer in i Inboxen via LinkedIn-appen. Det passar förhoppningsvis de flesta, t ex att bifoga sitt CV till en rekryterare, en offert till en kund. Bara att klicka i bifoga fil-ikonen. Ja, funktionen finns och har funnits länge på desktop-versionen. Du kan ladda upp följande filformat: PDF, DOC, XLS och PPT.

    Enligt LinkedIn själva är detta en av de mest efterfrågade önskemålen och nu har de lyssnat på sina användareoch lanserat funktionen.

    Skicka nya emojis i Inbox från desktop

    LinkedIn skriver: Ibland säger en perfekt vald emoiji mer en tusen ord. Ja så kan det vara, ändå vet jag att emoijs har varit lite kontroversiellt på Linkedin. Somliga tycker inte att de hör hemma här, men jag ser att fler och fler faktiskt använder dem. Så Linkedin vill göra det lättare och roligare för sina användare genom enkelt och snabbt skicka emojis från desktopversionens Inbox.

    Nu kan du välja emoji genom att scrolla genom en lista genom att ange sökord eller att välja kategori. Precis som på andra sociala medier.

    Starta enkelt och hantera gruppmeddelanden.

    Det finns nu ett nytt sätt att skapa gruppmeddelanden i LinkedIn-appen som gör det smidigare än tidigare att starta en konversation. Äntligen säger jag!

    Nu klickar du först i Inboxen i appen på "+-ikonen" för att skapa ett nytt meddelande, och där finns nu en rad som heter "Skriv gruppmeddelande" och då öppnas ett nytt fönster upp där du dels kan välja kontakter genom att klicka i en cirkel efter namnet, från företag du jobbar i eller jobbat, sådana du gått i skola med eller nyligen haft en dialog med. Eller helt enkelt använda sökfunktionen och skriva i ett namn. Sen kan du lätt addera till fler namn. Väldigt bra funktion som äntligen finns så att man enkelt kan skicka meddelanden till flera personer.

    Dessutom kan du enkelt ta bort personer från dina gruppmeddelanden i Linkedinappen. Du klickar bara på de tre prickarna uppe till höger i ditt gruppmeddelande och klickar på "Ta bort" personer.

    Tagga personer i dina meddelanden

    Nu kan du även använda @ (mentions) i meddelanden. Så att du enkelt kan kan uppmärksamma en viss person i en konversation. Du kan även ange @ vilken som av dina 1:a gradskontakter i en "en-till-en-konversation" för att visa en den kontaktens profil och rekommendera att den du mejlar med t ex connectar med den personen. Precis så funkar det både i Messenger och Gruppkonversationer i Facebook. Så det är jättebra tycker jag.

    Snabbkopiera och klistra in bilder från webben

    Linkedin skriver också att "nu kan du enkelt kopiera och klistra in bilder från t ex screenshots och bilder från webben för att göra dina meddelanden mer visuella i Inboxen, vilket gör det enklare och snabbare att skapa bättre visualitet.

    Som sagt detta är förbättringar som redan är lanserade i LinkedIns app för mobiltelefoner och inom några veckor även lanserat i desktop-versionen. Testa dem idag och svara gärna i kommentatorsfältet vad du tycker.

    Annica Thorberg

    VD på Marketinghouse

    Certifierad Inbound Marketing och B2B Social media-konsult | LinkedIn Influencer och LinkedIn Specialist

    Connecta med mig här | Följ Marketinghouse på LinkedIn | Följ vår blogg

     

    Fortsätt läsa

    5 tips på vilka sociala mediekanaler du ska välja för att nå din målgrupp

    Av Annica Thorberg den to, jul 05, 2018

    Jag fick en fråga om att kommentera en persons inlägg här i Linkedin om "vilka kanaler i sociala medier man ska välja utifrån ens målgrupp", dvs. vart finns mina kunder? Och jag blev inspirerad att skriva ett blogginlägg om det med tips. Detta är något som jag och vi på Marketinghouse hjälper företag med jämt och gjort i över 10 år så hoppas dessa tips kan bidra.

    1. Strategi först

    För att verkligen lyckas med sin sociala mediemarknadsföring och nå rätt målgrupper måsta du alltid börja med din sociala mediastrategi. Och börja med att ställa frågan: hur och varför ni ska vara i t. ex sociala medier och på vilket sätt. Vad ska er närvaro ge här (varumärkesuppbyggnad, leads, attraktiv arbetsplats för talanger, påverkare etc).

    2.  Ideal buyers personas analys - ta fram dina idealkunder som du vill göra affärer med

    Allt för många slarvar med sin analys här och tycker att "vi har IT-chefer i stora företag som målgrupper" och de ska vi fokusera på. Alla IT-chefer är inte ideala för ditt företag och de har olika utmaningar, behov etc och är olika som personer och branschen de jobbar i kan skilja sig mycket åt.
    Det kan tyckas vara rätt men är en förlegad kunskap efter att Internet och sociala medier finns i varje persons bakficka, handväska och öron. Sättet folk köper ett varumärke, hittar lösningar på sina problem har helt förändrats med Googles (främst) och sociala mediers oändliga källa till kunskap. Beskriv ett problem, google och du kan få hur många svar som helst - mer eller mindre rätt för just ditt problem. Ju mer en potentiell kund känner att just du och ditt företag är lösningen på deras problem ju större chans är det att de följer just er i sociala medier, läser er blogg eller faktiskt kontakter er för ett skarpt möte.

    • - Vilka på ett företag påverkar inköpsbeslutet?
    • - Hur är de som personer, hur ser en dag på jobbet ut, är de strukturerade, kreativa, early adopters etc.
    • - Vem rapporterar de till och vilka är influerare i deras bolag som kan påverka beslut
    • - Vad har de för "pains", dvs utmaningar mål och planer.
    • - Vad är det som gör att de har behov att hitta en lösning på det.
    • - Vad påverkar dem i köpprocessen, artiklar, blogg, rek, bloggar, sociala mediers nätverk etc.
    Lägg mkt tid här för att ta fram 4-6 olika personas - det kommer att löna sig Tricket är att lägga ut innehåll i valda kanaler som talar exakt till din idealkunds öron/behov/pain. Allt för många företag skriver om sig själva eller skriver för allmänt så att ingen av rätt målgrupp känner att de talar till sig själva.

    3  Kanalval

    Kanalvalet beror på om de i sin roll är är konsument/egen företagare (egna pengar eller B2B-köpare (med firmans pengar). Om de är B2B-köpare och beslutsfattare kring inköp är Linkedin i de allra flesta fall huvudkanalen (men likt PR-strategi så har man oftast nyckelmedia) och B2B är nyckelkanalen LinkedIn men där andra kanaler kan agera "kusiner från landet" och stötta också.

    Men generellt är Linkedin B2B-marknadens kanal nummer 1 men med stöd från andra. Och Facebook där Instagram tar över ALLT mer mer konsument. Men rörligt content växer lavinartat och kan göras ialla kanaler men där YouTube och IGTV är viktigare än någonsin.

    Jag ser fortfarande allt för många företag som använder Facebook och Instagram t ex för att det är det som det företaget/aren känner sig själv mest hemma i privat men där en B2B-köpare definitivt inte är intressad av att följa ett företag - men i LinkedIn finns de. Och jag ser alltför ofta företag som bara pushar ut egna nyheter istället för att ge tips, råd och agera thought leader inom branschen/produkten/tjänsten.

    Idag kan LinkedIn + Insta + Slideshare + YouTube vara en ideal kanalstrategi för B2B-företag medan det för ett B2C-företag kan vara Instagram + IGTV + YouTube + Snapchat kan vara för B2C om målgruppen är ung + Facebook om målgruppen är äldre.

    4  Inbound marketing strategi

    Inbound marketing som strategi inkluderar inte bara sociala medier men att knyta ihop det hela bör du ha en strategi för nedan tre kanaler (för det ger trafik till webben, fler leads och mer affärer), och vem vill inte det?
    Men i en inbound marketing strategi bör man fokusera på tre delstrategier (läs kanaler):

    - Webbstrategi
    (hur du tar hand om besökare när vi väl drivit dem in dem) och kan konvertera (erbjuda matnyttigheter att ladda ner, sälj kunskap inte produkter) m.m.
    Fortsätt läsa

    Öka företagets synlighet på Twitter under Almedalen med hashtags

    Av Annica Thorberg den on, jun 27, 2018

    Fortsätt läsa

    5 anledningar till varför Inbound marketing funkar så bra för B2B-företag

    Av Annica Thorberg den sö, apr 15, 2018

    Det är många traditionella marknadsförare som tror att sociala medier bara passar f

    ör konsumentinriktade företag. De kunde inte ha mer fel. Det är snarare tvärtom. Ju mer vi på Marketinghouse hjälper B2B företag igång ju mer ser hur de lyckas skapa en ökad trafik och hitta intressanta leads. Så här kommer lite reflektioner på varför vi tycker det.. Håller du med?

    Fortsätt läsa

    9 tips att använda för att skriva för webben

    Av Lisa Sjögren den fr, apr 06, 2018

    Att skriva på webben skiljer sig en del från att skriva för tryckta medier. Här kommer 9 tips som är bra att tänka på för att 1, dina texter ska hittas och 2, de ska bli lästa

    Fortsätt läsa

    7 steg för att nå framgång som företag med en hashtags-strategi

    Av Annica Thorberg den on, mar 28, 2018


    Snart stundar en intensiv Almedalsvecka. (1-8 juli) Många politiker, journalister, debattörer, kommunikatörer och påverkare vässar just nu sina argument, budskap och politiska utspel, Journalister planerar hur de ska snappa upp nyheter i Twitter, vilka de ska följa, vilka hashtags etc.

    Fortsätt läsa

    8 steg för att skapa en inbound recruting-strategi

    Av Annica Thorberg den fr, feb 16, 2018

    Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi) och hjälper B2B-företag att få ut mer av trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads. Och  det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;

    Fortsätt läsa

    5 saker du som säljare eller säljchef behöver ha koll på för att lyckas på LinkedIn

    Av Annica Thorberg den ti, feb 13, 2018

    Hur går det med försäljningen? Jobbar du och ditt säljteam fortfarande på samma outbound marketing-sätt. Och ser varje möjlighet till att connecta med så många som möjligt på LinkedIn för att mejla dem eller ringa dem och boka in besök (trots att de kanske inte är rätt person, inte har ett konkret behov och inte har tid?).

    Fortsätt läsa

    8 steg för att skapa en Inbound Recruitingstrategi

    Av Annica Thorberg den ti, jan 16, 2018

    Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi) och hjälper B2B-företag att få ut mer av trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads. Och  det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;

    Fortsätt läsa

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen