18 tips att tänka på när du ska genomföra ett webinarium

- Annica Thorberg må, mar 23, 2020

Jag har deltagit i och genomfört digitala möten, utbildningar och webinars i många år och  är van att jobba så. Alla är inte det. Så nu när allt fler företag(are), chefer, ledare, säljare, medarbetare, lärare och föreläsare blixtsnabbt måste transformera om hela sitt arbete till att bli mer digitalt bidrar jag gärna med mina erfarenheter.18 tips när göra webinarium

Att anpassa sina fysiska seminarier, utbildningar och workshops till webinarier är egentligen inte så svårt men det finns några saker att tänka på. Följer du dem kommer du att kunna genomföra dina webinarier galant.
Jag satt ihop några konkreta tips utifrån mina erfarenheter som jag hoppas du som läser detta har nytta av.

Här är mina 18 tips att tänka på och använda när du genomför webinarier:

  1. Lägg upp ditt webinar i god tid i ditt verktyg
  2. Fundera på vem du riktar dig till och vilka förväntningar de har 
  3. Sätt upp egna mål vad du vill få ut av ditt webinar
  4. Sätt dig 1 tim innan och logga in i ditt verktyg o stäm av tekniken (mikrofon, din röst,  att din presentation är uppe etc.)
  5. Gå igenom din presentation utifrån ett lyssnarperspektiv
  6. Berätta inledningsvis hur de kan ta del av presentationen efteråt
  7. Ha en bra Inledning som inspirerar, påstå saker, ge fakta, visa en film etc för att skapa intresse o förtroende (utgå ifrån att folk droppar av... )  så du behöver satsa på en bra inledning.
  8. Använd flera medier (jag växlar ofta mellan videos o presentationer samt med ex från webbplatser)
  9. Använd alltid ett professionellt headset med mikrofon
    Är det webinar i utbildande eller informativt syfte - det påverkar dina bilder du ska använda.
  10. Beskriv inledningsvis hur länge du tänker hålla på o tid för Q&As
    (rek ca 1 tim total tid varav 15 min för frågor), berätta att de kan ställa frågor i chatten.
  11. Ta 1-3 min inledningsvis och uppmana folk att presentera sig i chatten.
  12. Ha gärna en "wingman" för dels så lättare det upp att man är två som delar på presentationen och dels kan den andra "fånga upp frågor i chatten", alt. be folk skicka in frågor i förväg.
  13. Förbered en välkomstbild (så att de som loggar in 5-10 min ser (kan vara ett skämt, lite roliga fakta om dig själv, eller ämnet). 
  14. Tänk på att prata tydligt och lite långsammare än vanligt men inte sömnigt. Gör nåt oväntat ibland då och då (var 7_e min o 7:e sek behöver vår hjärna extra stimulans)
  15. Ta konstpauser, särskilt när du ställer frågor det är helt ok att pausa 10 sek och be folk reflektera
  16. Försök vara lite skämtsam då och då, är du ovan att hålla i webinarier - skämta om det också - folk fattar.
  17. Ta en digital fikapaus på 5 min – bensträckare behövs
  18. Avsluta med nåt roligt eller minnesvärt citat, video, sammanfattning, fakta – och en skylt om hur man kan kontakta dig och repetera hur man får presentationen

Vill du ladda ner alla tipsen som en PDF - här gör du det enklast här

Yes, klart jag vill ha de 18 tipsen som men PDF

Annica Thorberg

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.