5 tips hur du ökar leadsgenereringen med Linkedin

- Annica Thorberg to, aug 06, 2015

5 tips hur du ökar leadsgenereringen med LinkedIn

bloggbild_5_tips_generera_mer_leads_p_linkedin

Hur går det med LinkedIn? Ger det de resultat du förväntar dig? Eller ser du inte LinkedIn som den viktigaste kanalen för att generera leads och affärer?

Hoppas de här fem tipsen kommer att få dig att ändra uppfattning. Fast det räcker inte att bara läsa dem. Jag vill att du verkligen följer dem – så ska du se att de ger resultat – en vilka resultat – det beror på dig, och de mål du och ditt företag satt upp för ert strategiska social selling-arbete.

Jag får ofta kommentaren att ”LinkedIn inte ger något” och att ”jag har inte tid att använda LinkedIn”. Och du har säkert en och annan gång funderat på om du kan göra något annorlunda och på vilket sätt LinkedIn egentligen kan generera mer affäre. Du som läser detta kanske nu är mogen att ta ett nytt grepp på ditt säljarbete istället för att jobba på som vanligt med kalla samtal och hittills mest använt LinkedIn som en databas för att kartlägga kontakter att ringa.

Men du måste ha märkt att det är allt svårare att nå fram på det sättet. Att folk är svårare att nå och heller inte besvarar dina epostutskick? Här är några punkter att fundera över:

  • Hur aktiv är du själv på LinkedIn?
    I bästa fall uppdaterar du kanske din egen profil då och då mest för andra verkar göra det. Och svarar på lite kontaktförfrågningar utan att göra det personligt, bara klickar Accepterar. Och inte skriver egna uppdateringar.

  • Det måste börja med en daglig rutin
    Så börja med att sätta upp en daglig rutin och taktik. Men det innebär att du bör tänka på ett nytt sätt. Och att dessa steg blir en naturlig del av ditt arbete, ditt sälj och/eller marknadsteam om du arbetar som chef. Och fundera på hur olika avdelningar på ditt företag kan samarbeta närmare varandra för att skapa fler leads?

Det är nämligen fullt möjligt att generera leads på LinkedIn. Och öka försäljningen markant. Jag vet, nästan
100 % av våra leads kommer via LinkedIn.

Jag vill därför dela med mig av några av våra bästa tips hur jag gör. Så här kommer en sammanfattning av de fem tipsen Vill du läsa hela detta whitepapper kan du beställa det lite längre ned:

  1. Kolla in vilka som besökt din profil
    Som du säkert vet står det på startsidan ”x antal personer har besökt din profil under de senaste 3 dagarna”, poppar upp på LinkedIn när du loggar in. Var och en av dessa besökare kan vara potentiella leads för ditt företag

  2.  Dela uppdateringar för ökad synlighet
    Det är många som aldrig skriver på sin egen statusrad. Dels för att de inte tycker att de har något att skriva eller känner stor osäkerhet kring vad som man bör skriva om, vad arbetsgivaren ska tycka, vad ens följare förväntar sig etc. Börja därför t ex dela andras inlägg som kan tänkas intressera din potentiella målgrupp
  3. Testa att annonsera med LinkedIns sponsrade inlägg
    LinkedIns annonseringsalternativ är riktigt vassa när det gäller B2B-målgrupper eftersom de kan användas för att förstärka ditt och ditt företags varumärke, marknadsföra aktiviteter, events, whitepapers eller för att skapa leads. De s.k sponsrade inläggen är de vi tycker ger mest effekt för då kan du rikta ett visst inlägg från din företagssida till en för er viktig utvald målgrupp – och för relativt lite pengar.
  4. Skicka personliga meddelanden
    Enligt de flesta LinkedIn-experter är direktmeddelanden på Linkedin ett av de mest effektiva sätten att få leads. Du kan genom sökningar identifiera personer i du vill få kontakt med och få en möjlighet att presentera dig för. Skapa ett första positivt intryck - det lönar sig
  5. Lär dig använda LinkedIns avancerade sökverktyg
    I våra utbildningar går vi alltid igenom LinkedIn´s mer avancerade sökverktyg, för det visar sig att många inte använder det särskilt ofta eller sparar sökningar och låter Linkedin bevaka kontakter åt dig.

Ladda ner hela vårt whitepaper genom att klicka nedan.


Så ökar du  leadsgenereringen med LinkedIn

Men för att verkligen lyckas…
Måste du och ditt företag börja i rätt ände och ha en tydlig Linkedin-strategi för vad ni ska göra, var, vem och hur vilket innebär:

  • Identifiera målgrupper och s.k buyers persona (idealkunder, de ni vill göra affärer med)
  • Identifiera vad det är för ”painpoints” och problem de har
  • Skriva affärsnyttiga tips och användarvänligt material där ni säljer er kunskap och inte era produkter och tjänster som baseras på de ”problem” de ni vill göra affärer med har så att när de ser ert innehåll blir nyfikna och läser (klickar på länkar, laddar ner material, connectar)
  • Ha en rutin för Linkedin-användandet
  • Involvera både sälj, marknad och gärna HR i hela LinkedIn närvaron och samarbeta kring ovan

Få en rivstart och öka synligheten på LinkedIn
Ett bra sätt är att låta alla säljare och marknad gå vår kurs ”dubblera dina leads med LinkedIn”, som är en kurs i hur man använder Linkedin för att bygga sitt och företagets varumärke. Och hur man använder content marketing och ”social selling” för att få fler leads och slippa kalla samtal och obesvarade epost-utskick.
M a o se till att synas och vara köpbar de gånger dina potentiella kunder har ett behov och kollar på Google och LinkedIn.

Vill du veta mer om våra kursalternativ för just ditt företag gå in på www.marketinghouse.se

Om författaren
Annica Thorberg är en Certifierad inbound marketingkonsult och certifierad social mediakonsult från ett amerikanskt universitet sedan 2009. Hon är grundare och VD för Marketinghouse som hjälper B2B-företag som vill öka antalet leads med hjälp av digital och social mediamarknadsföring, social selling, inbound marketing och främst LinkedIn. Företaget är en certifierad Gold Partner till Hubspot. Annica Thorberg är flitigt anlitad som rådgivare, föreläsare och konsult sedan många år.

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.