2. Utvecklas ständigt för att tillfredsställa kunders behov
B2B företag är mer kreativa. De skapar nya branscher eller utvecklar nya innovationer inom befintliga branscher. Den här typen av flexibilitet och förändringsförmåga betyder traditionellt att B2B företagens anställda ofta är ledande experter inom sin specifika bransch. Eftersom sociala medier ofta används som en plattform för att utbilda prospekts (educactional sales) genom ”content marketing (innehållsmarknadsföring) och relationsmarknadsföring, sä är det en stor fördel att ha fördjupande kunskaper i det man erbjuder för att nå framgång inom social mediamarknadsföring.
3. Behov finns att generera högre resultat med allt lägre marknadsbudget
B2B marknadsförare har sällan stora budgetar, och det är precis den erfarenhet som jag själv har är ett markndadsföringsmirakel. Du genererar leads och varumärkeskännedom för ditt företag oh dess säljare med oftast en liten grupp av människor i förhållande till B2C marknadsförare och med betydligt lägre budget än du behöver. B2B marknadsförare letar alltid efter värdet på varje enskild insats för att maximera kostnaden per lead. Sociala medier fungerar som en del i att sänka kostnaden per lead och möjliggör för dig att göra mer och nå längre med mindre pengar.
4. Relationsbaserad försäljning är nyckeln inom B2B
B2B säljprocessen handlar helt och hållet om relationer. Med höga inköpspriser och långa säljcyklar är det helt avgörande för en affär att kunna bygga starka relationer med prospekt, leads och kunder. Inom de sociala media kanalerna möjliggör därför att dessa genom företagets markndsförings-- och säljcykel (kolla översättningen bätre9 och hjälper till att förbättra leadskvalficeringen och förkortar ledtiden i säljcykeln.
5. Har redan lång erfarenhet
B2B marknadsförare och säljare har länge varit social media marknadsförings pionjärer även om de flesta inte vet om det. Långt innan sociala medier fanns, har des skickat ut nyhetsbrev, kundtidningar, och andra marknasöringstaktiker som passar lika bra inom social media marknadsföring. B2B marknadsförare har redan en lång erfarenhet av att kommunicera affärsinriktat information, tips och råd och att utbilda sina prospekts och kunder. Det är därför nu bara att flytta blicken till en ny arena – sociala mediekanalerna.
Hur har du det själv i ditt företag?
När du nu läser detta, hur ser då ditt företags val av sociala media kanaler ut? Det är ofta företag vi träffar som inte har en tydlig strategi kring detta utan någon på företaget har startat upp en Facebook Sida för företaget och ev ett Twitterkonto. Men utelämnat LinkedIn, som idag är världens näst största sociala medium och det största när det gälller B2B.
Därför behövs det en betydligt klarare och tydligare strategi och taktiker för hur företag kan använda LinkedIn som sitt bästa marknadsföring- och säljverktyg. Vill du veta mer om hur just ditt företag kan få ut konkreta resultat i Linkedin?
Click to edit your new post...