Teknologins påverkan på er marknadsföring Är AI den största utmaningen för marknadschefer 2025? Många tror det men det är en utmaning för många inom d...
14 misstag företag gör på Linkedin
- Annica Thorberg to, feb 23, 2023
Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp några bra exempel får jag allt leta rätt länge. Oftast är de bra som arbetar med marknadsföring, kommunikation, rekrytering åt andra, säljer digitala plattformar inom IT, marknad etc.
Men så ofta så har företag inte riktigt tagit sig tid till eller tyckt de behöver få stöd och hjälp kring att lyckas på LinkedIn. På riktigt. Och olika avd har olika förväntningar på hur Linkedin ska bidra till deras mål etc.
Så dessa punkter gäller antagligen inte dig eller ditt företag:-) men kanske kan punkterna få dig att fundera på om ni kan bli än bättre. Bara en av punkterna kommer ge lite bättre resultat (beroende på vad ni har för mål med Linkedin och vad närvaron ska leda till förstås.
De flesta marknadsförarna och administratörerna för företagassidan på Linkedin, har ingen aning om vilka säljmål som finns, vilka "pains" potentiella kunder har, eller publicerar material som ska dels göra det lättare för säljarna att få träffa potentiella kunder, eller göra det lättare för kunder att skapa förtroende för företaget och på sikt köpa.
Här är punkterna
- Marknad hjälper inte sälj så de får fler varma leads
- Sälj får inte lära sig hur man arbetar med Social Selling
- Saknar, mål, strategi, taktik och plan
- Inte utbildat sig, marknadsförarna och säljarna
- Ofullständig företagsprofil
- Trista bilder, fel format, inte del av grafiska profilen
- Bara postar innehåll om sig själva typ ”nyheter”
- Postar oregelbundet och oftast för sällan
- Saknar en intern social mediapolicy för Linkedin
- Inte uppmuntrar alla anställa att ha en professionell profil och inte bidra till att dela
- Ledningsgruppen leder inte som exempe, de är rätt osynliga faktiskt
- Otydlig content marketingstrategi
- Saknar variation i innehåll, egna bilder, andras artiklar, videos
- Länkar till webben men där tar man inte alls hand om besökarna i olika steg i köpprocessen, där möts man av för mycket av "vi är ledande", massa text och gärna "boka demo", eller "kontakta oss", thats it.
Ja, detta var några punkter. Kanske lite provocerande för en del men för en del kanske inte alls något nytt.
Det kommer att finnas en mer fyllig guide kring detta om du vill läsa mer. Så prenumerera på på bloggen så får du mer information inom kort.
Läs gärna mer på www.marketinghouse.se