30 Linkedin-verktyg som bygger ditt och företagets varumärke

    on, jul 06, 2016

    Många känner inte till alla de verktyg, funktioner och appar som Linkedin tillhandahåller. Så jag har sammanställt en del av dem och det blev 30! Och detta är verktyg och funktioner jag och @marketinghouse använder nästan varje dag och som är en del av vår Linkedin-strategi. Så hoppas flera av dem kan hjälpa dig och ditt företag att nå bättre resultat på Linkedin och i din Linkedin-strategi.

    1. Satsa på en att lära dig och företaget mer om Linkedin via dem själva eller via oss på Marketinghouse och YouTube

    Många tycker att Linkedin är svårt men som i så många andra tillfällen, satsar ditt företag på en utbildning, online via t ex Linkedins videos, eller från oss på Marketinghouse, så kommer det att ge betydligt bättre resultat snabbare. Vi och Linkedin skriver guider, tips, råd och erbjuder workshops. Dessutom erbjuder Linkedin själva ett antal webinarier, online-tips och inte minst en massa bra filmer på sin YouTube-kanal. Följ t ex Linkedin här på Linkedin. Vill du hellre att ditt företag får en skräddarsydd utbildning kan vi hjälpa er. Eller börja med att följa vår Linkedin-kanal här.

    2. LinkedIn- profilen

    Detta är det viktigaste verktyget, det är här du bygger grunden för ditt digitala varumärke. Lägg in allt som finns i varje sektion, uppdatera vid behov. Det är bra att du fyller i alla delar för det ger de som besöker dig en bra uppfattning om vem du är, vad du kan och vad du har för erfarenhet. Vi har skrivit en bra e-bok "17 steg för att bygga ditt professionella varumärke på Linkedin". Ladda ner den här.

    3. Linkedin Företagssida

    Det är här ditt företag måste bygga sitt digitala varumärke genom att lägga ut affärsnyttigt content för att attrahera potentiella kunder att gilla, kommentera, läsa och klicka. Marknadsför kanalen i andra digitala och sociala mediekanaler också. Ny layout har lanserats nu under vintern 2016

    4. LinkedIn ShowCase-sidor

    Undersidor till företagssidan, kan användas för olika affärsområden/tjänster, lokala avdelningar, events eller vissa målgrupper. En följare kan välja att bara följa en show-case-sida istället för huvudsidan. Det är tyvärr inte så känt i Sverige än, att man kan följa ett företags show-case-sidor. Men för större företag kan det vara bra att ha olika sidor för olika affärsområden, målgrupper, lediga jobb etc. Bara man marknadsför att man har show-case-sidor går det att få följare till respektive.

    5. Linkedin Publishing – personligt bloggverktyg

    Idag kan alla bli publicister genom att börja blogga i Linkedin. Du hittar verktyget på Startsidan. Om du använder verktyget rätt och skriver affärsnyttigheter som t. ex det här blogginlägget bidrar det starkt till förstärka både ditt och företagets varumärke. man ska dock veta att det bara går att blogga utifrån din personliga profil. Det går INTE från en företagssida. Men att t ex VDn eller andra ledare i ditt företag gör detta brukar vara mkt uppskattat. Det kan t o m bidra till att du eller de blir s.k influencers. Dessutom kan du sprida inlägget på Linkedin och marknadsföra inläggen i dina eller företagets andra kanaler.

    6. Linkedin Pulse - Influencers blogginlägg - har nyligen tagits bort

    Detta verktyg har precis tagits borts ersätts inom kort av en ny funktion som heter Interest Feed. Vi återkommer i nytt blogginlägg om detta. Det finns ca 500 olika sk. IN-fluencers - kända personer, VD:ar, politiker och entreprenörer som bloggat särskilt här och man har kunnat följa deras inlägg utan att vara 1:a gradskontakt. Men som sagt det är nytt på gång.

    7. LinkedIn Elevate

    Ett verktyg som passar företag med minst 500 anställda och som gör att t ex socialt media-ansvariga kan uppdatera anställdas profiler och inlägg.

    8. Linkedin Slideshare

    Att kunna dela och sprida olika typer av presentationer vid föreläsningar etc är uppskattat av deltagarna. Det kan du enkelt göra på www.slideshare.net. Det är ett slags socialt medium där du bygger upp en profil (privat) eller som företag och lägger ut företagspresentationer. Linkedin har köpt företaget och nu är detta integrerat i Linkedin, och du hittar länken via huvudrubriken Intressen och sen scrolla ner till Slidehare. Har du eller ditt företag en kanal på Slideshare kan dessa kopplas ihop med individers konton. Jag t ex när jag klickar på Slideshare-knappen kommer jag direkt till Marketinghouse Slideshare-kanal. Där vi lagt upp och lägger upp e-böcker, presentationer, produktblad etc. Andra kan sen välja att följa företagets uppdateringar på Slideshare. Det är ett socialt medium i sig.

    9. LinkedIn IN Learning

    En av Linkedins nya tjänster. De har nyligen köpt online-utbildningsföretaget Lynda och integrerat det i Linkedin under namnet IN Learning. För en ringa månadskostnad kan du få del av hundratals online-kurser, riktigt bra tycker jag. Och jag använder det själv sedan hösten 2016.

    10. Linkedin Ads

    Linkedins annonsverktyg, här kan ditt företag välja att annonsera ett sponsrat inlägg, göra en banner-kampanj eller en s.k InMails-kampanj. Själva tycker vi och många andra att sponsrade inlägg med impressions är det som ger mest viral spridning. Vi gör det själva när vi marknadsför våra e-böcker t ex och får bra konverteringar från våra utvalda buyers personas.

    11. Linkedin Talent Solutions

    Detta är nog Linkedins vassaste verktyg och mest komplexa. Och en tjänst helt anpassad för rekryteringsföretag eller företag som rekryterar ofta. Du kan som företag köpa olika nivåer av deras lösningar. Detta är en betald tjänst.

    12. Linkedin Sales Navigator (för att identifiera MQLs Marketing Qualified Leads)

    Detta är ett verktyg vi själva använder för att identifera potentiella företag och personer utan att ha dem som 1:a gradskontakter. Jag kan t. ex se när dessa företag och personer gör saker på Linkedin. Och det finns en funktion som heter LeadBuilder där vi samlar företag och personer vi vill ha extra koll på i vår prospektering. Dessutom kan man exportera ut dessa kontakter och importera i sitt CRM-system, t ex Hubspot som vi använder. Detta är en betaltjänst.

    13. LinkedIn Content Marketing - inlägg via statusraden

    Detta är nog det vanligaste verktyget - och så självklart att det nog inte ens uppfattas som ett verktyg. Du kan göra uppdateringar på tre olika ställen, på din egen profil, på företagets sida och starta diskussioner. Och givetvis besvara andras inlägg i de tre kanalerna.

    14. Linkedin API:er

    Detta är olika former av integreringar av Linkedins lösningar i t ex CRM-system som Hubspot, Salesforce eller olika former av rekryteringsverktyg.

    15. Linkedin Preferences

    Det är en ny funktion som du hittar under Jobb. Där kan du t ex ange om du vill bli synlig för rekryterare. Och här ser du jobb som matchar dina preferenser.

     

    16. LinkedIn Plug-ins

    Här hittar du olika alternativ med s.k ”widgets", som t ex att kunna lägga in "följ oss" eller dela-knappar som du kan lägga in på företagets webbplats. Du kan skapa Linkedin-visitkort för din Linkedin-profil och lägga in på webben.

    17. Linkedins special-appar i mobiltelefoner

    Det finns ett flertal Linkedin-appar som bara är för vissa delar av Linkedin. Jag använder t ex 7 olika, Slideshare, Sales Navigator, Pulse, Recruiter, Groups, Learning och Jobb på Linkedin

    18. LinkedIns huvud-app för mobiltelefon

    Detta är nog det verktyg de allra flesta använder. Det är ett bra sätt att få en bra översyn av vad som händer i ditt nätverk, de personer och företag du följer, etc.

    19. Linkedins mobila App för Ipad

    Den här appen ser annorlunda ut på Ipad än mobiltelefoner och är i vissa delar betydligt snyggare gränssnitt. Jag själv använder den rätt ofta. Inlägg och delningar som folk gör ser också betydligt bättre ut här.

    20. Linkedins mobila App för Sales Navigator

    Bra app i mobiltelefonen för att enkelt hantera ditt Sales Navigator-konto.

    21. Linkedins mobila App Recruiting

    Detta är en betaltjänst via stora Linkedin. Men har du den kan du också använda deras App.

    22. Linkedins mobila App – Slideshare

    Samma som ovan. Ett bra sätt att enkelt se uppdateringar på de företag du följer på Slideshare.

    23. Linkedins mobila App för JobSearch

    Det här är en jättebra app om du t ex är i jobbsökartagen och enkelt vill få en överblick över lediga jobb. Har du dessutom sparat jobbsökningar på t ex olika jobbtitlar kan du se när det dyker upp nya jobb inom dina sökkriterier.

    24. Linkedins mobila App för Grupper

    Det här en bra app om du t ex är aktiv i olika grupper. Du får en bra överblick över vad som händer i de grupper du är medlem i, och över de diskussioner du deltar i.

    25. LinkedIn Inbox

    Detta är din mejlbox där du kan skicka och ta emot meddelanden från och till dina 1:a gradskontakter. Det är ett bra sätt att få tag i personer som normalt är svåra att nå via vanliga mejlboxen eller på telefon. Den här inkorgen tycker folk är spännande att få meddelanden i fortfarande. Dessutom kan du mejla flera t ex om du har något affärsnyttigt tips du vill dela med dina kontakter. Max 50 personer per gång dock.

    26. LinkedIns mini-crm

    Detta är en funktion som finns i Premium-medlemskapet. Under resp. 1:a gradskontakt kan du se mejl-konversationen du ev haft med personen. Du kan lägga in påminnelser om att du ska kontakt personen, inom en dag, en vecka eller en månad. Du kan lägga in t ex när ni träffades/connectade etc.

    27. Linkedins Grupp-funktion

    Att vara med i en grupp kan ge både affärsnytta, tips, råd och ge intressanta kontakter. Du kan själv starta diskussioner eller bidra med kunskaper i andras diskussioner. Man kan vara med i en grupp där andra i samma yrke t ex är med, i grupper där potentiella kunder är medlemmar, vara med i nätverksgrupper, kund- eller projektgrupper etc. Eller varför inte starta en egen grupp inom ditt eller företagets expertområde.

    28. LinkedIn Small Business

    Linkedin har bra tips och råd, tutorials etc. särskilt riktade till småföretag. Du hittar dessa via Linkedins Showcase-sida med samma namneller på YouTube-kanalen.

    29. Linkedins Premium-betaltjänster

    Linkedin erbjuder ett antal olika betaltjänster på individ-nivå inom Business, Sales och Rekrytering. Det du betalar för är egentligen att kunna använda fler tjänster och komma längre in i själva databasen. Beroende på ditt behov kan det vara värt att betala men för att verkligen dra nytta av dessa tjänster bör du vara aktiv regelbundet på Linkedin. Man kan t ex testa en tjänst gratis en månad. Själv använder jag Premium Business och Sales Navigator för de tillsammans ger de behov vårt företag behöver vad gäller sälj-och marknadsföring.

    30. Annonseringsalternativ

    Linkedins olika annonserings-möjligheter är riktigt bra. Det finns tre alternativ, banners, sponsrade inlägg och annonsering via s.k Inmails (där det går att skicka meddelanden med erbjudanden till folks Inbox på Linkedin. Bäst tycker vi att sponsrade inlägg är, de ger mest synlighet och följare. Det finns ett fjärde och det är att samköra kampanjer med Slideshare (och här kan man t ex skapa leads-formulär som besökare på Slideshare kan fylla i om de vill ha mer information om t ex en produkt eller tjänst när de är inne på ditt företags sida på Slideshare.

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Lists by Topic

    see all

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen