Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
5 tips på vilka sociala mediekanaler du ska välja för att nå din målgrupp
- Annica Thorberg to, jul 05, 2018
Jag fick en fråga om att kommentera en persons inlägg här i Linkedin om "vilka kanaler i sociala medier man ska välja utifrån ens målgrupp", dvs. vart finns mina kunder? Och jag blev inspirerad att skriva ett blogginlägg om det med tips. Detta är något som jag och vi på Marketinghouse hjälper företag med jämt och gjort i över 10 år så hoppas dessa tips kan bidra.
1. Strategi först
För att verkligen lyckas med sin sociala mediemarknadsföring och nå rätt målgrupper måsta du alltid börja med din sociala mediastrategi. Och börja med att ställa frågan: hur och varför ni ska vara i t. ex sociala medier och på vilket sätt. Vad ska er närvaro ge här (varumärkesuppbyggnad, leads, attraktiv arbetsplats för talanger, påverkare etc).
2. Ideal buyers personas analys - ta fram dina idealkunder som du vill göra affärer med
Allt för många slarvar med sin analys här och tycker att "vi har IT-chefer i stora företag som målgrupper" och de ska vi fokusera på. Alla IT-chefer är inte ideala för ditt företag och de har olika utmaningar, behov etc och är olika som personer och branschen de jobbar i kan skilja sig mycket åt.
Det kan tyckas vara rätt men är en förlegad kunskap efter att Internet och sociala medier finns i varje persons bakficka, handväska och öron. Sättet folk köper ett varumärke, hittar lösningar på sina problem har helt förändrats med Googles (främst) och sociala mediers oändliga källa till kunskap. Beskriv ett problem, google och du kan få hur många svar som helst - mer eller mindre rätt för just ditt problem. Ju mer en potentiell kund känner att just du och ditt företag är lösningen på deras problem ju större chans är det att de följer just er i sociala medier, läser er blogg eller faktiskt kontakter er för ett skarpt möte.
- - Vilka på ett företag påverkar inköpsbeslutet?
- - Hur är de som personer, hur ser en dag på jobbet ut, är de strukturerade, kreativa, early adopters etc.
- - Vem rapporterar de till och vilka är influerare i deras bolag som kan påverka beslut
- - Vad har de för "pains", dvs utmaningar mål och planer.
- - Vad är det som gör att de har behov att hitta en lösning på det.
- - Vad påverkar dem i köpprocessen, artiklar, blogg, rek, bloggar, sociala mediers nätverk etc.
3 Kanalval
Kanalvalet beror på om de i sin roll är är konsument/egen företagare (egna pengar eller B2B-köpare (med firmans pengar). Om de är B2B-köpare och beslutsfattare kring inköp är Linkedin i de allra flesta fall huvudkanalen (men likt PR-strategi så har man oftast nyckelmedia) och B2B är nyckelkanalen LinkedIn men där andra kanaler kan agera "kusiner från landet" och stötta också.
Men generellt är Linkedin B2B-marknadens kanal nummer 1 men med stöd från andra. Och Facebook där Instagram tar över ALLT mer mer konsument. Men rörligt content växer lavinartat och kan göras ialla kanaler men där YouTube och IGTV är viktigare än någonsin.
Jag ser fortfarande allt för många företag som använder Facebook och Instagram t ex för att det är det som det företaget/aren känner sig själv mest hemma i privat men där en B2B-köpare definitivt inte är intressad av att följa ett företag - men i LinkedIn finns de. Och jag ser alltför ofta företag som bara pushar ut egna nyheter istället för att ge tips, råd och agera thought leader inom branschen/produkten/tjänsten.
Idag kan LinkedIn + Insta + Slideshare + YouTube vara en ideal kanalstrategi för B2B-företag medan det för ett B2C-företag kan vara Instagram + IGTV + YouTube + Snapchat kan vara för B2C om målgruppen är ung + Facebook om målgruppen är äldre.
4 Inbound marketing strategi
Inbound marketing som strategi inkluderar inte bara sociala medier men att knyta ihop det hela bör du ha en strategi för nedan tre kanaler (för det ger trafik till webben, fler leads och mer affärer), och vem vill inte det?
Men i en inbound marketing strategi bör man fokusera på tre delstrategier (läs kanaler):
(hur du tar hand om besökare när vi väl drivit dem in dem) och kan konvertera (erbjuda matnyttigheter att ladda ner, sälj kunskap inte produkter) m.m.
(vilken kanal/er är det mest troligt att mina idealkunder känner att de vill konsumera/följa innehåll från oss) eller
t o m köpa (beroende på hur man köper en tjänst eller en produkt).
- Bloggstrategi
Är dina buyers personas) sådana som kan tänkas läsa bloggar för skaffa sig mer kunskap om ett problem de har, vill lära sig mer kring problemet innan de handlar etc.) Idag är det så att dina köpare nästan vet mer än du som säljare för att de gjort hela behovsanalysen själva och läst på, lyssnat på andra och kanske t o m testat) innan de hör av sig. Att skriva affärsnyttiga tips och råd kring generella utmaningar dina potentiell kunder har är alltid bra. Dels för att du hjälper dem bli bättre på att köpa just dina tjänster/produkter men du blir också trovärdig och en pålitlig leverantör/expert i deras ögon och det bästa av allt - Google rankar bloggar väldigt högt.
Så svaret på vilken kanal/er ska jag välja inom sociala medier är inte lätt eller kort. Men följer du ovan punkter kommer du komma betydligt längre än dina konkurrenter.
Vill du veta mer är du alltid välkommen att höra av dig - som inbound marketing filosof älskar vi att ge bort våra kunskaper så att du och andra själva kan lära er att göra detta.
5 Content marketing strategi och taktik
Det är till sist alltid det som avgör om du förtjänar uppmärksamhet från dina personas, om det du och ditt företag skriver är affärsnyttigt, intressant och utbildande och lockar läsarna till att läsa mer, ladda ner material eller anlita dig. Så här behöver du göra en plan och följa den. Hur den ska göras och på vilket sätt skriver jag i andra blogginlägg.
Annica Thorberg
www.marketinghouse.se | Linkedin | Connecta gärna med mig | annica@marketinghouse.se men du ett vanligt telefonsamtal funkar också 0709-169300