LinkedIn statistik
Det finns en hel del statistik om LinkedIn, om användandet, om hur många aktiva, antal medlemmar, trafik etc. Jag har under en tid sammanställt ett antal kända uppgifter (källa: Linkedin, Google, Wikipedia, Socialbakers m fl.). Så här hittar du både känd och mindre känd statstik. Syftet med detta är helt enkelt att göra dig mer kunnig om Linkedin och öka din kunskap om hur stort och kraftigt Linkedin är som affärsnätverk.
- Världens största sociala affärsnätverk
- Startade officiellt 5 maj 2003 av Reid Hoffman i hans vardagsrum
- Linkedin har idag 9 200 anställda
- Linkedin har kontor i 30 städer runt om i världen (Stockholm sept-2011)
- +475 miljoner medlemmar i 200 länder (hösten 2016)
- Linkedins långsiktiga mål är att knyta till sig 3 miljarder användare
- 106 miljoner unika besökare varje månad
- + 2 nya medlemmar per sekund
- 1,5 miljoner Linkedin-användare sprider visdom via Linkedin Pulse (som tyvärr försvinner) och dyker i ett nytt gränssnitt
- 500 sk Linkedin Influencers är utvalda av Linkedin och bloggar på Linkedin Publishing
- 44 % kvinnor och 56 % män
- 40 % loggar in dagligen
- LinkedIn finns idag på 20 olika språk
- Q2 2016 var det 46 miljarder profilvisningar på Linkedin
- Ett professionellt foto på din profil ökar din synlighet 14 gånger
- Färdigheter på din profil ökar din synlighet 13 gånger
- 45 000 standardfärdigheter har lagts till på Linkedin
- Totalt antal Färdigheter är idag 380 miljoner
- 2,2 miljoner grupper finns på Linkedin och
- 4 miljoner företagssidor varav 35 000 i Sverige
- 8 000 nya grupper per vecka
- 200 konversationer per minut pågår samtidigt i LinkedIns grupper
- Användare är i snitt med i 7 grupper
- 28 april 2016 fanns det 6,5 miljoner lediga jobb annonserade på Linkedin
- 48 % av rekryterna använder bara Linkedin för att nå ut med sina jobbuppdrag
- I snitt har rekryterare 616 kontakter
- 40 % av jobbletare använder LinkedIn mobila app
- 94 % av rekryterarna använder Linkedin för att hitta kandidater och inventera kompetens
- + 2,6 miljoner konton i Sverige + 200 000 svenskar utanför Sverige
- Snittanvändaren är på LinkedIn 17 min per månad
- Fram till nu har det gjorts +1 miljard intyg (endorsements)
- En VD har i snitt 930 kontakter och 7 miljoner personer på C-level nivå är på Linkedin
- Linkedin hade i Q4 2014 ca 30 miljarder sidvisningar
- Mest överanvända ordet på Linkedin-profiler är: Motiverad (2014) & ansvarsfull (2013)
- 70 % använder Linkedin när de är på jobbet
- 13% av LinkedIn användarna är mellan 15 – 24 år
- 44 % kvinnor och 56 % män
- 59 % av medlemmarna har aldrig arbetat i ett företag med fler än 200 anställda
- 13 % använder Linkedin minst 1 gång per månad
- 39 % studenter och nyexaminerade är på LinkedIn
- 3 miljoner personer har sedan 2013 lagt till humanitärt arbete i sin profil
- 41 % miljonärer använder Linkedin
- 13 % av Linkedin användare har inget konto på Facebook
- 89 % av Linkedin användarna har inget konto på Pinterest
- 59 % av användarna besöker aldrig Twitter
- Bästa tiden att posta ett inlägg på Linkedin för att få mest engagemang är på tisdagar mellan10 och 11.
- Bästa tiden att posta inlägg för att få flest delningar är kl. 10 och kl 14
- Det krävs 20 inlägg per månad för att nå 60% av ditt nätverk
- LinkedIn företagssida med mest engemang är Mashable
- Samtliga av USA top 50 advokatbyråer finns på LinkedIn
- 89,7 % av Linkedinanvändarna tycker att LinkedIn är lagom – till extremt användbart för att expandera sitt nätverk och utveckla sin affärsverksamhet
- 88 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn
- Den största enskilda intäkten för LinkedIn är från Talent Solutions (60%)
- 20% av intäkterna för LinkedIn kommer från Premium-medlemskap
- Wall street värderar varje Linkedin-användare till 68 dollar
- Totalt antal Linkedin Publisher-användare är idag 1,5 mijoner
- 47% av Linkedin besökare använder mobil
- 40 % av användarna använder appen för att leta efter jobb
Vill du veta mer om hur du eller ditt företag når framgång på Linkedin hoppas jag du följer oss här på LinkedIn eller kontaktar oss för ett mer skräddarsytt uppdrag för att öka ditt företags aktivitet och för att få fler affärer. (klicka på bilden så öppnar vi dörren in till oss, välkommen!).
Annica Thorberg
LinkedIn föreläsare | Certifierad Inbound Marketing konsult | Certifierad Social Media Konsult | Certifierad Hubspot Gold Partner
PS Följ oss gärna på Linkedin för att få mer affärsnyttiga tips kring Linkedin och inbound marketing