7 saker du bör undvika och ta bort från din Linkedin-profil direkt

- Annica Thorberg ti, aug 07, 2018

Jag har under många år följt många influencers och bloggare som är specialiserade på att bygga sina och andras varumärken i sociala medier och främst i LinkedIn. Och jag har också själv sett så många LinkedIn-profiler under de 14 år jag varit med och aktiv på LinkedIn - som inte känns helt bra.

7_saker_du_br_ta_bort_frn_din_linkedinprofil_direkt

En del rent av roliga, en del faktiskt löjliga. En del har blåst upp sitt varumärken så att man ibland undrar vad det är för personer egentligen. När folk överlag är självutnämnda experter, gurus, divas och evangelister så ser det rätt roligt ut och för oss svenskar känns det rätt oseriöst många gånger.

Så tänk på varför du har en profil på LinkedIn och vad syftet är

Den kan vara din viktigaste kanal till ett nytt jobb, ett karriärbyte eller nya affärer om du arbetar med försäljning och uppdrag. Risken är att både rekryterare, chefer, beslutsfattare och potentiella kunder tycker din profil inte ger ett seriöst intryck eller känns uppblåst och oäkta. Det är viktigt att visa en så rätt sida som möjligt. Så om din profil riskerar att inte ge rätt intryck är det dags att förbättra den - NU.

Här kommer 7 punkter att gå igenom för att få din profil riktigt vass.

1. Skriv ALDRIG i din yrkestitel att du är arbetslös. 

Den här rekommendationen brukar jag få mycket kommentarer kring - av många som inte håller med mig. En del rekryterare tycker det är bra för då vet de att en person är tillgänglig. Men det ger tycker jag ingen positiv känsla. Även du som valt att skriva "söker nya utmaningar" eller liknande bör du fundera en runda till. Du bör göra din profil sökvänlig för rekryterare och de använder ständigt LinkedIns "avancerade sökverktyg och de använder aldrig sökord som "arbetssökande", "letar efter nya utmaningar" etc. De använder sökord relaterade till uppdraget/jobbet så därför bör du se till att använda nyckelord här som beskriver din kompetens, erfarenheter istället. Chansen att du då upptäcks ökar markant. Här vet jag som sagt att det finns andra åsikter och erfarenheter - så lyssna gärna på ledande rekryterare och hör hur de ser på detta.

2. En dålig bild sänder - just det - dåliga signaler

Den genomsnittliga rekryteraren (enligt en studie av TheLadders i USA) spenderar ca 6 sek på att titta över en profil. En konstig udda bild kommer bara att distrahera besökaren. "Hur ska min bild se ut, är en vanlig fråga jag får på mina utbildningar? "Vad brukar du själv gilla när du ser på andras bilder, brukar jag kontra med då"?

Du bör ha en bild som visar en positiv professionell sida av dig själv. En närbild som visar ditt ansikte och lite mer (som en passbild ungefär). Och du bör vara själv på bilden. Inga konstiga hattar, solglasögon, gester eller udda bakgrunder. Och fotot ska vaa av hög kvalitet. Allt för många laddar upp små, suddiga bilder som är tagna på för långt avstånd. Tro mig jag har sett allt från svintrynen, tecknade profiler, företagslogotyper och nyligen en person som stod och höll i en jättestor fisk på sin bild, istället för ansikten och många andra konstiga bilder. Det är inte helt seriöst. Och passar oftast inte på LinkedIn om det man arbetar med förstås hänger ihop med en viss bild.

3. Tredje persons-sammanfattning

Att skriva sammanfattningen i tredje person eller som en passiv berättare gör det hela väldigt ointressant. Du är ju inte drottningen av England som tydligen alltid pratar om sig själv i tredje person. Sammanfattningen fungerar ju lite som ett CV med ett kort personligt brev men det behöver också täcka in vem du är som person, vad du gjort tidigare och konkret åstadkommit för dina tidigare uppdragsgivare. Samt en del vad du har för ambitioner framåt i din karriär. Det är en första chans för rekryterare eller potentiella köpare att "lära känna dig lite grann".

4. Dammråttor 

Med det menar jag att du måste hålla din profil och din närvaro aktiv. Det ger en av de viktigaste signalerna till besökare till din profil - det visar att du är aktiv i ditt jobbsökande, nätverkande etc. Även om du inte behöver uppdatera saker i din profil eller dina blogginlägg kan du alltid vara aktiv på andra sätt. T ex genom att dela andras saker som passar in i ditt varumärke, gilla eller kommentera andras inlägg. Vara aktiv i olika grupper där viktiga påverkare troligen hänger.Att aldrig vara aktiv kan ge besökaren en indikation på att du inte ser din profil som särskilt viktigt här. 

5. Ta bort klichéer och floskler

LinkedIn publicerar årligen vilka ord som är mest överanvända i medlemmars profiler. var det i Sverige ordet motiverad Andra toppbegrepp är passionerad och kreativ. Varje bransch och yrken har sina begrepp. Inom försäljning är det t ex ordet strategisk. Varför är de inte så bra att ha? De är generiska och alla skriver samma. De säger egentligen inte så mycket om dig och dina egenskaper och kunskaper. Hitta egna ord som gör att din profil sticker ut. 

6. Inaktuella saker

Om du inte uppdaterar din profil gör inget om du inte letar efter ett nytt jobb. Men på LinkedIn är det lite annorlunda, du bör ha tänket att "alltid vara öppen för nya möjligheter" vilket gör att du behöver ha en uppdaterad profil. Det gör att har du t. ex inaktuella saker som ligger bör de tas bort. Lägg till nya färdigheter, uppdatera de beskrivande texterna under dina Erfarenheter etc.

7. "Vita lögner" och överdrivna beskrivningar 

Var alltid ärlig. Blås inte upp din profil, dina erfarenheter, titlar eller erfarenheter. Det syns och kommer att komma i kapp dig hårt när du träffar rekryterare. I Sverige är vi mer känsla för adjektiv än t ex i USA där jag uppfattar att betydligt fler skriver mer "säljande om sig själva". I viss mån kan vi ta efter lite av det för många här är rädda att skriva säljande om sig själva och fokuserar mer på torr fakta. Det härliga Lagom-ordet är alltid bäst. Hur ska jag komma igång? Följ ovan steg. Men titta också på andras profiler på LinkedIn med samma yrken som du själv för att få idéer, inspiration etc.

Det är lite märkligt, ju högre position ju sämre profil på Linkedin - men det kommer att ändra sig ju mer yngre som klättrar i sina karriärer och förstått vikten av att odla sitt digitala varumärke.

Känner du att du trots detta vill ha mer personlig hjälp, är du alltid välkommen att anlita mig. Jag har i över 10 år coachat framför allt VD och chefer i ledande befattningar med att få en professional profil på Linkedin. Läs mer på www.marketinghouse.se 

Lycka till

Annica Thorberg

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

© Alla rättigheter förbehållna.