Ladda ner e-boken här

    7 steg för att nå framgång som företag med en hashtags-strategi

    on, mar 28, 2018

    Hashtagsstrategi_omslag_Linkedin
    Snart stundar en intensiv Almedalsvecka. (1-8 juli) Många politiker, journalister, debattörer, kommunikatörer och påverkare vässar just nu sina argument, budskap och politiska utspel, Journalister planerar hur de ska snappa upp nyheter i Twitter, vilka de ska följa, vilka hashtags etc.

    Det redan full fart under hashtaggarna #Almedalen2018, #Almedalen18 och #Almedalen, vilket innebär att många som twittrar (lägger in Tweets), Instagrammar eller berättar om sina events på Facebook kan markera sitt inlägg med #almedalen2018 t ex men också andra hashtags. Många politiker och journalister använder #svpol, som är en förkortning för svensk politik. Så ta reda på vilken hashtag som din bransch och dina branschtidningar använder som ett första steg. T ex har #rosévin varit trendande under den här veckan: -).

    Med över 3500 seminarier och + 40 000 deltagare är det inte lätt att hitt rätt och locka deltagare, journalister och kunder. Många företag förbereder sina seminarier, presskampanjer och nylanseringar av produkter och tjänster. Och det finns företag som är på Almedalen för första gången och inte riktigt vet man kan förvänta sig i genomslag, antal deltagare på sina seminarier, hur de ska marknadsföra dem etc. 

    Ny på Twitter?
    Under den här veckan är det också många som för första gången de kommer i kontakt med sociala mediers stora inverkan och möjligheter att göra sig hörda. Och inte minst så är Twitter den dominerande kanalen, just för att politiker och journalister använder det.

    Så för att nå ut och göra ditt företag hörda i Almedalen och via Twitter är det bra att t ex ha en tydlig hashtag-strategi. Och bra Twitter-kunskap.

    Därför har vi tagit fram den här checklistan i sju steg. Den är i första hand till för företag och ansvariga på företag för just twittrande och som inte varit så aktiva i kanalen tidigare.

    Vad är en hashtag #?
    Hashtags ändrar sökord i ett inlägg till en klickbar länk som samlar alla tweets som innehåll just det ordet). Det gör det lättare för användare/twittrare att hitta andra inlägg som använt samma sökord (hashtag) och gör det lättare att hitta intressanta inlägg, Twitter-konton eller få en uppfattning om hur väl och ofta ens egna hashtags använts. T ex om jag i ett Tweet vill att inlägget ska kunna härröra till oss själva på Marketinghouse, så lägger jag in hashtagen #marketing. Vad som egentligen händer är att # -tecknet omvandlar ordet till en länk som du kan klicka på för att se och följa en publik konversation med denna s.k tag.

    Vem kan skapa och använda en hashtag?
    Vem som helst kan skapa en ”hashtag” genom att lägga till (#) (engelska = pound sign, svenska = staket) framför alla typer av bokstäver och/eller siffror.

    Omslag_Hashtags_Almedalen.png

    Ladda ner vår e-bok "7 steg för att nå framgång för företag i Almedalen med en Hashtag-strategi"

    Ladda ner e-boken här

    Hashtags fungerar numera i alla sociala mediekanaler
    S.k Hashtags började användas i Twitter men hashtags fungerar i alla sociala mediekanaler men används främst i Twitter och Instagram. Det innebär att när man gör ett inlägg i dessa kanaler använder man önskade sökord, s.k hashtags för att ”tagga”, eller markera/uppmärksamma en särskild konversation, Men det kan också gälla t ex ett ämne, aktivitet, person eller liknande, så att andra som vill leta upp detta inlägg kan hitta det genom det sökordet.

    Allt fler börjar upptäcka Twitter och framför allt Instagram och börjar konversera, debattera eller helt enkelt bara följa intressanta personer, företeelser, företag etc. Och ganska snart upptäcker många att det är olika tecken som @ som används i inlägg, inte bara text, länkar, bilder och filmer – utan också hashtags.

    Men glöm inte att Twitter är en del i företagets sociala media strategi och kanske är er Twitter-kanal resten av året inte lika aktivt men det lär det nog bli ändring på efter Almedalen. 

    Ingen kan äga en viss ”hashtag” eftersom vem som helst kan använda den skapade ”hashtagen” när och hur ofta man vill. Men Twitter själva säljer faktiskt ”Promoted Trends”, som faktiskt inte är trender men de hoppas och tror att de kan bli det. De är bara ord eller ”hashtags” som t ex annonsörer kan välja att köpa som kan placeras över de aktuella trenderna.

    När en viss hashtag används av ett större antal människor blir det ett ”Twitter Trending Topic” för en stad, land eller hela världen – vilket gör att en hashtag kan bli väldigt kraftfullt. Olika större aktiviteter, underhållning, konserter, politiska val, naturkatastrofer, folkuppror etc blir ofta snabbt ”trending topics” just för att många människor använder en särskild hashtag och and många följer konversationerna på Twitter i just dessa ämnen. Almedalen blir ganska snabbt det liksom andra "politiska utspel" som sker här.

    Hashtag-strategi för just ditt företag?
    Vi har tagit fram ett s.k whitepaper - som är en checklista i 7 steg som du kan ladda ner här. Den är skriven för att passa företag som kommer att delta i Almedalen men fungerar lika bra i alla sammanhang för att använda Twitter och hashtags. Den kan du ladda ner här

    Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Lists by Topic

    see all

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen