Sociala medier sover inte och tar heller inte juledigt
Nu när många av oss börjar bli lätt stressade över allt man ska planera in och hinna med inför avslutningen på året och början av nya året och som bäst håller på att "planerar" några dagar fortsätter sociala medier att arbeta 24/7. Den sociala medie-besökaren kommer inte när du vill utan hälsar på minst när du anar i ditt företags kanaler.
"Många tror felaktigt att aktiviteten i sociala medier går ner under våra ledigheter går ner. Men det gör den inte".
Komma ikapp
Det är många som använder sin ledighet till att komma ikapp just på t ex LinkedIn och förbereder en del inför nya året. Många tar också beslutet under julen att de kanske ska göra en karriärförändring eller ett karriärbyte som min kompis, karriärcoach Charlotte Hågård pratar om på TV4 Nyhetsmorgon då och då. Och är därför angelägna om att uppdatera sina LinkedIn-profil, kollar lediga jobb på LinkedIn eller lägger mer tid på att "connecta" med intressanta personer.
Privat ägnar sig de flesta lika mycket eller kanske mer åt sina sociala medie-aktiviteter och Instagram och Facebook översvämmas av folks julbilder, stränder (ja många åker utomlands), mat och familjeaktiviteter. Den energi som folk lägger ned på att uppdatera vissa av sina kanaler är otrolig, Statististiskt lägger man över 8,5 timmar på Facebook och bara 17 min på LinkedIn i snitt. Men aktiviteten på LinkedIn ökar samtidigt som Instagram tar allt mer av Facebook-tiden. Men samtidigt är jag förvånad över att medan "alla är jullediga" så har de flesta företag inte gjort någon plan för att vara aktiva under den här perioden.
Ett gammalt PR-trick - utnyttja medias "nyhetstorka"
Att synas i de kanaler där era potentiella kunder finns och dela affärsnyttig information vid tidpunkter när mottagarna verkligen har tid att läsa är ett utmärkt tillfälle att bygga upp och förstärka ert varumärke inför hösten.
Det finns idag ett antal olika verktyg idag där företag kan schemalägga inlägg i sina sociala mediekanaler. Men kunskapen är fortfarande väldigt låg kring detta och de flesta företag uppdaterar kanalerna manuellt var och en för sig och mer ad-hoc under den här perioden. Gratisverktyg som Hootsuite och Buffer gör att du kan göra multipla uppdateringar. Men även Facebook har en egen schemaläggningsknapp numera.
Vad gör vi på Marketinghouse själva?
Vi förbereder blogginlägg och schemalägger demi våra kanaler långt innan julen så att de går ut löpande under perioden - så vi kan vara lediga. Vi använder Hubspot - som marknadsföringsplattform, för att schemalägga alla kanaler, bloggposter, epost-utskick, sociala medieinlägg och göra s.k marketing automation-flöden som fungerar 24/7.
Utnyttja låg aktivitet hos konkurrenterna men inte er hos målgrupp
När det gäller B2B-företag är aktiviteten väldigt låg, knappt några uppdateringar sker t ex i Linkedin, inga nyhetsbrev skickas ut, och få blogginlägg publiceras. Många svenskar är trots ledighet aktiva på Linkedin, och tar chansen under den här perioden att uppdatera sin profil, svara på kontaktförfrågningar och e-mingla runt i grupper etc som jag skrev tidigare.
Många företag har heller ingen som bevakar sina egna kanaler när det gäller t ex frågor som människor lägger ut i företagets kanaler. Och tyvärr tar ”troll” chansen under ledighetsperioder att publicera högst olämpliga saker på vissa företags kanaler. Många företag missar de Meddelanden som kommer in via sociala mediernas egna "inboxar" där t ex kunder väntar på svar under ledigheten. Ditt företag måste helt enkelt ha en "jour" som delas mellan flera i er social mediaplan som inkluderar övervakningsansvar. Vi har skrivit ihop lite tips utifrån våra egna erfarenheter som vi gärna delar med oss av.
Vill du ha de 8 tipsen på vad ditt företag kan göra?
Dina konkurrenter har semester och sover...
För mer tips kring B2B social media marknadsföring och LinkedIn följ oss på här
Om Annica Thorberg
Jag äger och driver en av Sveriges första inbound marketing byråer sedan 2009 och vi hjälper B2B-företag att få fler leads via inbound marketing, LinkedIn-marknadsföring och content marketing.