I Sverige så har vi vant oss vid att allt fler twittrar, facebookar och instagrammar. Företag i detaljhandeln som vänder sig primärt till konsumenter (B2C) gör det också och har konton på olika kanaler där de skickar ut det ena erbjudandet efter det andra. Och där inläggen många gånger kommer "ad-hoc" och inte utifrån en plan eller när det är optimalt att lägga ut inlägg i resp. kanal.
Men hur ska det se ut inom B2B-företaget?
Ja, många gånger ingen större skillnad mot detaljhandelsföretagen. Man har sällan varken en strategi, mål eller en plan på hur man ska sköta sina sociala medie-kanaler. En utmaning många företag har är hur man t ex ska nå den potentiella kunden jom den potentiella kunden sitter med sin telefon och hellre läser Linkedin-inlägg än annonserna i Dagens Industri ? Vilket blir allt vanligare. Men när ska man posta inlägg på Linkedin, och hur får man sina följare att läsa, kommentera och t o m dela inlägg. Ja det är kanske det allra viktigaste. Men först bör man sätta en strategi för sin digitala närvaro, sätta upp och sen skapa en taktisk plan. Och till det behöver man vår Checklista, eller hur?
Vi har samlat våra bästa tips i en Checklista för dig som arbetar inom ett B2B -företag och sköter de sociala medierna. Det många fortfarande inte har med i sin strategi är ur man ska använda sig av sociala medier för att nå fler potentiella kunder och öka sina leads.,
Så här bjuder vi er ett smakprov på vår E-bok Checklista för Sociala medier - För dig som arbetar med sociala medier inom B2B.
Fler tips kan du hitta i vår e-bok, men jag hoppas att du har fått lite kött på benen gällande Sociala Medier inom B2B.