Marketinghouse blogg om inbound marketing och B2B social media marknadsföring

Den perfekta kombon: Aktiva chefer och medarbetare här på LinkedIn

Skriven av Annica Thorberg | ti, nov 18, 2025

Varför behöver dina medarbetare och chefer vara aktiva på LinkedIn
– och hur du får det att hända.

Den här bloggposten vänder sig i första hand till dig som är chef, ledare, VD eller ingår i företagets ledningsgrupp. (kanske inte ens du är aktiv själv med att dela företagets innehåll, fundera på det innan du läser vidare:-).

Introduktion
Idag är det många som skriver både personligt, privat och företagsinnehållpå Linkedin. Många som emellanåt skriver lite för privat behöver tänka på att det kan spilla över på det varumärket man representerar, så personligen tycker jag man kan vara personlig på Linkedin men inte så privat, det är ju  ändå ett affärsnätverk, där du bygger ditt varumärke i din yrkesroll. 

Idag finns en tendens att man skriver långa inlägg om sin egen situation och andra engagerar sig i det lättare än saker som rör ens yrkesroll varumärke och företaget man arbetar på. 

Och ja är man bara ute efter likes, engagemang och sympati, så är detta enklare för andra att engagera sig i. Företagsinformation kanske inte lika mycket ,men det beror ofta på att företaget poster oftast är tråkiga, inte tips, råd eller affärsnyttiga att ens dela, utan mwst består av företagsuppdateringar. Här behöver företagen bli bättre.

LinkedIn innehar fortfarande 1a-platsen (enda!?)som det sociala medium man är engagerad i ,i sin yrkesroll. ibland t o m som näringslivets Colosseum – en arena där branschens gladiatorer möts, utmanar, samarbetar och tar mark. Men även de starkaste krigarna – våra medarbetare och chefer – behöver ibland en vänlig knuff in i arenan, inte bara ATT de borde dela saker från företaget utan också hur LinkedIn fungerar, vad som flyger, do´s/don´t. 

Här är varför de borde uppmuntras att dyka in i Linkedin-världen, och hur du får det att hända.

De flesta medarbetarna delar inte företagets innehåll i sin egen profil, eller vara aktiva generellt i sin yrkesroll på just ditt företagav flera skäl:

  • De vet inte riktigt hur man gör och när, för det finns ingen som uppmuntrar av cheferna
  • De är oroliga att ens chef plötsligt ska undrar varför en medarbetare plötsligt är aktiv
  • Man är orolig för vad ens nätverk ska tänka

 Sedan 2009 har jag hjälptVD, ledningsgrupper, styrelseledamöter och andra C-level-chefer, entreprenörer och marknadsförare att knäcka koden för hur man använder LinkedIn för att bygga

  • thought leadership
  • öka varumärkeskännedom
  • driva trafik till webben och få bättre leadkonvertering.

Och jag har själv  varit aktiv på LinkedIn sedan 2005, och sen dess har mycket hänt...n Men vågar sticka ut hakan.

Allt mer utmanande att nå ut m h t nya och ändrade algoritmer här
Det blir allt svårare för företag att nå ut med sitt innehåll via sina företagssidor på LinkedIn – och på andra sociala plattformar. Därför måste vi tänka om och ta hjälp av den mest kraftfulla resurs vi faktiskt har: medarbetarna.

Men för att lyckas måste du som chef leda genom att vara ett gott exempel och en förebild
Många anser "jag hinner inte", men det viktiga är att du ser LinkedIn som viktigt för er, så ta hellre hjälp från marknad eller extern spökskrivare som hjälper dig posta (sådant har jag gjort länge).

Du behöver själv lära dig använda LinkedIn, uppmuntra medarbetarna, öppna dörrar, rekommendera människor och agera som en Thought Leader. Det här är en top-down-strategi. Och de företag som redan förstått detta får ofta tio gånger mer synlighet på sitt innehåll och dramatiskt bättre ROI.

Det här inlägget är som nämnts tidigare främst för dig som är chef på C-nivå, ledare eller någon som är aktiv då och då på LinkedIn. Men också för dig som är marknadschef och producerar företagets innehåll. Och för dig som jobbar med HR – som också spelar en viktig roll här, eftersom rekrytering, employer branding och kulturstrategier hör hemma på LinkedIn, eller hur?


Varför det är viktigt att vara social – för både medarbetare och chefer?

Innan vi går in på strategin behöver vi förstå varför socialt aktiva medarbetare och chefer är så värdefulla på LinkedIn.

1. Brand ambassadors på dagen – superconnectors på kvällen

Aktiva chefer och medarbetare fungerar som varumärkesambassadörer. Deras nätverk blir din lekplats, med enorm räckvidd och engagemangspotential.

2. Den mänskliga faktorn

Människor litar på människor – inte på loggor. När man ser människorna bakom varumärket byggs förtroende och autenticitet.

3. Rekrytering, 2.0

Topptalanger vill jobba med toppföretag. När dina medarbetare är synliga och engagerade drar ni till er kompetens som en magnet.

4. Kunskapsdelning i centrum

Genom att dela insikter och branschnyheter blir ditt team thought leaders, och ditt varumärke hamnar längst fram i utvecklingen.

5. Nätverksmagin

Relationer skapar möjligheter. Aktivitet på LinkedIn kan leda till samarbeten, affärer och nya marknader.

Nu när vi har varför, är det dags för hur.


Här är en 10-stegsstrategi som får ditt team LinkedIn-redo
– och motiverade att engagera sig.


1. Led genom vara ett eget gott exempel

Om chefen älskar LinkedIn gör ofta teamet det också. Var aktiv, dela insikter och engagera dig i andras innehåll.

2. Gör det till en lek roliga utmaningar och belöningar

Vem gillar inte tävling? Inför gamification med topplistor, små belöningar eller priser för mest engagerande inlägg.

3. Utbilda och ge kraft

Håll interna LinkedIn-utbildningar. Gå igenom grunder, fördelar och hur man skapar bra innehåll. Kunskap = aktivitet.

4. Avsätt tid för innehållsskapande

Skapa "content days". Gör det socialt och kreativt – bjud på lite snacks och låt idéerna flöda.

5. Fira framgångar – offentligt

Dela och lyft fram prestationer. Tagga medarbetarna. Synlighet skapar stolthet – och mer aktivitet.

6. Stärk medarbetarnas personliga varumärken

Hjälp dem förstå värdet av sitt personliga varumärke och hur det går hand i hand med företagets.

7. Skapa engagemang över avdelningsgränserna

Bryt silos. Uppmuntra att man delar och kommenterar på varandras innehåll – det ökar intern och extern räckvidd.

8. Gör innehållet lätt att dela

Förbered färdigt, publiceringsklart innehåll om nyheter, produkter, case eller tjänster så tröskeln blir minimal.

9. Sätt tydliga mål och mät rätt saker

Definiera vad framgång betyder: antal inlägg, engagemang, räckvidd eller nya kontakter.

10. Skapa feedbackloopar

Låt teamet dela vad som funkar och inte funkar – och utveckla er LinkedIn-strategi löpande.


Avslutning

Att bli en #socialemployee eller #socialboss handlar inte bara om att stärka företagets varumärke – det förvandlar hela teamet till en kraftfull källa för påverkan, relationer och branschinflytande.

Med de här tio stegen bygger du en kultur av engagemang, innovation och synlighet.

Så – låt LinkedIn-spelet börja. Och må oddsen alltid vara på din sida… eller åtminstone på din räckvidds.

Hör gärna av dig till mig här – och dela inlägget om du gillar det. Läs mer om vad vi kan erbjuda ditt företag när det gäller att satsa på Linkedin