1. Skriva långa inlägg istället för LinkedIn-artiklar
(Självklart är innehållen på dina inlägg avgörande om det blir intresse), för många börjar skriva mer "Facebook-liknande inlägg här, och det är inte alltid uppskattat).
När jag läste om detta tips blev jag först förvånad för jag brukar verkligen rekommendera många att komma igång och blogga, men det verkar som om LinkedIn ger större synlighet på statusuppdateringar än blogginlägg (artiklar). Det är min egen erfarenhet också.
Statusuppdateringar har en begränsning på 1 300 tecken (ca 250-300 ord). Det betyder att du kan spendera betydligt mindre tid på att skapa innehåll som får större spridning.
Se till första meningen i ditt inlägg är lockande. Folk scrollar rätt snabbt i sina Linkedin-flöden vilket gör att de bara ser de första 1-2 meningarna på ditt inlägg medan de scrollar. Så om du på din första mening inte fångar läsarens intresse och lockar dem att klicka Läs mer...så hamnar ditt inlägg i skymundan. Jag är själv ett typiskt sådant exempel och jag har dessutom testat det ännu mer under tid innan jag skrev detta.
2. Skriv 1-2 meningar i varje stycke
Korta stycken gör läsare intresserade - helt enkelt. De flesta konsumerar innehåll på LinkedIn från sina mobiltelefoner. Och att läsa stora block av meningar på en mobiltelefon är inte särskilt kul. Om du vill att folk ska läsa ditt hela inlägg, gör styckena korta och tydliga.
3. Lägg inte in länkar i dina statusuppdateringar
Lägg dem i kommentarsfältet istället. Jag följer olika bloggare runt om i världen och flera har senaste tiden skrivit att de testat detta och resultaten vart grymt. En person hade gått från att få 100-200 visningar per inlägg till att få över 5 000 visningar - så detta har jag testat lite några ggr och kommer fortsätta göra, bl a för detta blogginlägg. Glöm bara inte i slutet av ditt inlägg att berätta att länken ligger i kommentarsfältet som första kommentar.
Så hur kommer det sig att LinkedIns algoritmer trigger detta - troligen för att de inte vill att folk lämna plattformen.
4. Testa bevisade tekniker som andra lyckats med
Typ av inlägg som du ser här nedanför har drivit ett enormt stort engagemang och spridning för några personer jag följer. Så jag testar detta själv nu och rekommenderar dig att göra det med, och berätta hur de går.
Listinlägg : Dela dina favoritböcker, bloggar, poddar eller t ex smarta verktyg du använde
Misstagsberättelser: Skriv om ett kritiskt ögonblick i din professionella karriär t ex och vilka läxor du lärt dig på vägen. Att vara autentisk, ärlig och "sårbar" engagerar ofta följare och driver engagemang
Ta avstånd från eller stick ut i ett ämne som många intresserar sig för. Här gäller det att ändå här på LinkedIn vara lite försiktig men kan ju vara kring jobbämnen, som jag gjorde för några veckor sedan när bl a Tidningen Chef och TRR publicerat att man kunde göra karriär som "oldfluencer". Varje gång jag gör det får jag engagemang, precis som @John Mellkvist får kring "äldre och kompetens" när det gäller rekrytering t. ex (som han driver på ett föredömligt sätt).
Fråga ditt nätverk frågor de har inom ditt "expertområde". "Ask me anything about..."
Bonustips: Se till att de frågor du får i ditt kommentatorsfält sparas och gör nya inlägg på.
5. Svara på allas kommentarer i dina inlägg
När du startar flera konversationer inne i kommentarer i dina statusuppdateringar, syns inläggen betydligt bättre i LinkedIns newsfeed. Jag svarar ALLTID på alla och har sett hur det har givit större spridning av hela inlägget.
Ibland svarar jag och ber kommentatorn att utveckla sina tankar. Och ibland svarar jag bara med ett tack för engagemanget och lägger till en smiley typ.
Dina svar behöver inte vara långa, men ju mer du engagerar dig med dina egna kommentarer, ju större synlighet får dina inlägg i newsfeeden i ditt 1:a, 2:a och 3:e grads kontaktnät.
6. Starta en engagerande grupp
Egentligen gillar jag verkligen inte att vara beroende av algoritmer för att få ut mina tips, råd till de som jag vet sätter värde på mitt innehåll, inom de områden jag brinner för inom digital marknadsföring inbound marketing och Linkedin. Men med lite tips och tricks som de i detta blogginlägg kan jag nog bidra till att hjälpa dig som läser att få spridning.
Ett annat sätt är att du startar engagerande grupper med ett mindre antal medlemmar som du vet är intresserade av det du skriver om. Så det kan fungera som "Linkedin gruppmeddelandetrådar som färre ser. Så när du en ny statusuppdatering, kan du skicka länken på det för att uppdatera personerna i dina grupper.
On/när innehåll får bra engagemang (gilla, kommentera eller dela) den första timmen det är uppe, ökar LinkedIn synligheten av inlägget genom att lägga in det i fler newsfeeds. Mer synlighet leder till mer engagemang, så enkelt är det. Så tänk på att lägga ut inlägg när det är som mest troligt att folk är inne på LinkedIn. Detta har jag skrivit en e-bok om Social Media Publishing.
7. Engagera dig i andras innehåll
Många LinkedIn-användare känner inte till detta, men dina kommentarer på andras inlägg dyker upp i vissa av dina 1:a gradskontakters newsfeed.
T. ex när jag kommenterar en persons inlägg, så dyker den personens inlägg upp i vissa av mina 1:a gradskontakter som "Annica Thorberg kommenterade detta" ovanför inlägget. Min kommentar dyker upp direkt under den personens inlägg. (oavsett hur många andra kommentarer det är där).
Så typiskt not när du lämnar en kommentar på någons inlägg, så är det som att skriva ett "mininlägg". Ju mer "mini-inlägg (aka kommentarer) jag skriver ju större synlighet får jag på LinkedIn. Och som någon sa "Visibility leads to opportunity"
LinkedIn är m a o inte längre bara ett ställe där du har ditt digitala CV. Det är en spännande innehållsplattform som tillåter dig att få massor av synlighet mot dina ideala kunder utan kostnad (hur bra är inte det). Sociala medier förändras snabbt så man vet aldrig hur länge vi tillåts göra detta helt gratis för att synas på LinkedIn. Så fortsätt jobba på det, så länge det är gratis - vem vet kanske kommer de sociala mediedrakarna att ta betalt för det också. #linkedintips #contentmarketing #linkedinb2b #linkedinexpert #marketinghouse
"contentisking"
Annica Thorberg