5 tips att använda i Linkedin-grupper

- Annica Thorberg må, sep 12, 2016

 

Skarmklipp_2016-09-12_16.23.49.png

Linkedin har nyligen lanserat en mer utvecklad grupp-funktion med ny design bättre funktion.

"LinkedIn är ett av de bästa verktygen för att nå ut till människor
du inte visste att du inte kände, säger Annica Thorberg"

Grupperna är t ex ett slags ”massmarknadsförings-kanal” men det största misstaget du kan göra är att använda grupperna för att annonsera och ständigt prata om dig själv, dina produkter, tjänster och aktiviteter.

För att få ut det mesta ur LinkedIns grupper prata om sådant som din gruppmedlemmar och målgrupp är intresserade av och vill veta mer om. (t ex är man ju med i en viss grupp som handlar om specifika ämnen/områden).

1. Ställ frågor, be om hjälp, be om synpunkter

Ställ frågor i dina grupper, kring sådant som du själv arbetar med. Se gruppen som ett ställa där andra kan bidra och komma med tips kring saker de vet, använder, har erfarenhet av etc som rör det ditt företag erbjuder.

Du kan också skapa en snabbundersökning via ett annat verktyg och dela in den i gruppen för att få engagemang och svar. Vi har precis gjort en sådan (se den i vår grupp Inbound marketing, b2 sociala medier).

2. Skapa egna diskussioner

Men var noga med att ställa en engagerande fråga eller prata om ett relevant ämne som intresserar de andra i gruppen och din målgrupp. Tänk utifrån deras perspektiv – inte deras. Du kan starta en gruppdiskussion från den grupp du är med i – på startsidan.

  1. Klicka på Intressen och därefter Grupper högst upp på Linkedins förstasida.
  2. Klicka på den grupp du vill starta en diskussion i
  3. Fyll i rubriken på diskussionen eller fråga du vill ställa under ”Starta en diskussion” eller dela något du tror att de andra medlemmarna skulle vara intresserade av
  4. Lägg till detaljerad text under rutan under. Övre "rubrikrutan" har begränsat antal tecken.
  5. Bifoga gärna en länk som förstärker ämnet för diskussionen. Bilder ökar chansen att fler ser ditt inlägg. (Optimalt)
  6. Klicka Dela.

3. Dela dina eller företagets blogginlägg i LinkedIn Publisher (som jag gjort nu)

Tänk på att först och främst är det viktigt att ha en blogg som är i utbildande syfte och inte på något sätt säljande. Men det är samtidigt bra att ha Calls-to-actions längst ner på bloggen så att du kan konvertera bloggläsare till leads. Du kan dela innehåll på din webb först.

  1. Skriv ditt blogginlägg i ditt eget bloggverktyg men också i LinkedIn Publisher
  2. Klicka därefter i Dela.
  3. Begränsa inlägget till max 600 tecken. Tänk på att bilder och länkar förstärker.
  4. Dela det i Twitter genom att klicka i Twitter-ikonen samtidigt.
  5. Skriv därefter några rader på din statusrad om ditt senaste blogginlägg och klicka Dela. När din statusuppdatering är inlagd kan du se det på Startsidan. Under din bild finns nu "Gilla", "Kommentera" eller "Dela" (vidare). Så klicka på Dela. En ny dialogruta kommer upp och du kan nu dela bl a till olika Grupper (börja med att skriva första bokstaven på den/de grupper du vill dela i)
  6. Dela också ut detta till de av dina 1:a handskontakter som kan vara intresserade av ämnet. De får då ett meddelande om detta in sin Inbox.

4. Attrahera rätt målgrupp – en nyckelfaktor

Att starta diskussioner, svara och bidra din kunskap i andras diskussioner, dela affärsnyttig content från din affärsblogg etc är en nyckelfaktor när det gäller att attrahera rätt personer så att de får upp ögonen för dig och din kompetens. När du är inne i en grupp:

  1. Klicka på medlemmar i Gruppen
  2. På varje medlem ser du en ruta Skicka meddelande: Vilket gör att du kan dela din diskussion med den personen som får ett meddelande.

5. Starta en egen grupp

Att starta och driva en egen grupp som kan attrahera människor som är intresserade av ämnen kring de tjänster och produkter du är expert på är ytterligare ett bra sätt att få intressanta kontakter, få en bra överblick över vad det är som diskuteras inom ditt expertområde, utveckling, trender, tips och råd. Som administratör och ägare till gruppen är din ROLL ATT INTE framhäva ditt företags produkter, tjänster etc. Utan att uppmuntra och bidra med diskussionsstarter om det är lite ”trögt” och även uppmuntra medlemmarna att bidra, tycka etc. Blogginlägg, inbjudningar till gratisföreläsningar etc tycker jag dock är Ok då och då.

Vill du och ditt företag nå framgång på Linkedin och förstärka ert varumärke och få fler leads? Lära hur man arbetar med alla delar inklusive social selling?

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.