Första stegen till att generera Inbound Leads

- Robin Wiregård to, mar 31, 2022

Första stegen till att generera Inbound Leads

Vad är inbound leadsgenerering?
Att få inkommande leads till sitt företags är något som alla säljare vlll ha och många marknadsförare jobbar hårt med att få in.

Vi har alla drabbats -oavsett om du är en privatperson eller är beslutsfattare i ett företag. Samtalet - från den där klämkäcka säljaren som tilltalar dig med förnamn och berättar att han är en lösning för dig (kallt samtal).

LP genererar leads (300 × 175 px)

Eller alla de epost-utskick du fått med meningslösa erbjudanden från företag du inte känner till och har en relation till (kalla utskick)! Dessa är båda exempel på outboundaktiviteter som inte funkade förr och inte heller idag 2022. Folk är trötta på att bli säljbearbetade.

Ladda gärna vår guide redan nu där vi går igenom hela processen med att generera inbound leads:
E-bok-Generera-leads
Ladda ned din guide här

Att istället arbeta med inboundaktiviteter och generera inbound leads som strategi funkar. Det är en lösning som kan rädda ditt företag eller organisation från att uppfattas som irriterande, med en massa störande uppringare som ringer kalla samtal och förstör middagen eller när du sitter i möte på jobbet.

Att få inkommande leads till sitt företags är något som alla säljare vlll ha och många marknadsförare jobbar hårt med att få in. Men få klickar på en knapp, kontakta mig, boka demo - första gången de är inne på en webbsida.

Tyvärr är det fortfarande så att många marknadsförare köper in listor med adresser (för säljarna skriker att de vill ha leads) och pushar ut färdiga erbjudande vie email-kampanjer och hoppas att någon "nappar", och sen låter säljarna ringa de på listan.

Vi har t o m sett företag som gjort sådana utskick till över 200 000 adresser och fått en ynka konverteringsgrad på 0,1%, för att inte tala om alla de som valde att avregistrera sig direkt, dels för att:

  • inte begärt att få utskicken själva
  • innehållet inte var relevant eller för säljande
  • de inte hade ett uttalat behov
  • inte ens var rätt målgrupp

Risken är stor att många redan här avregistrerar sig från ditt företags utskick och du då inte kan fortsätta kommunicera med dem.

Vad är ett lead?
Ett lead är en person som visat intresse för ditt företagsprodukter eller tjänster på något sätt. Som lead, har du redan hört talats om företaget eller organisationen och redan påbörjat någon form av relation eller konversation med dem på ditt initiativ istället för att få ett slumpmässigt kallt samtal från någon som köpt dina kontaktuppgifter.

Det är ett sätt att värma upp potentiella kunder till ditt företag och få dem in på sin köpresa till att förhoppningsvis köpa och bli en kund.

Vad är Leadsgenerering
Leadsgenerering är en process för att attrahera och konvertera
potentiella kunder t. ex på din webbplats, och mot de som har visat intresse för ditt företags produkter eller tjänster. Några exempel på leadsgenererande aktiviteter är jobbansökningar, bloggposter, rabattkuponger, guider, webinarier, live events och andra typer av online content.

Hur genererar man leads?
hur leadsgenerering
fungerar inom inbound marketingmetodiken, så går vi igenom de olika stegen i leadsgenererings-processen.



Steg 1
En besökare
upptäcker ditt företag genom en av dina marknadsföringskanaler, så som en webbsida, en bloggpost, eller kanske genom ett inlägg på någon av företagets social mediasidor.

Steg 2
Besökaren
klickar sedan din call-to-action (CTA) — som kan vara en bild, en knapp, eller engagerar besökaren på en webbplats att ageranågot sätt.

Steg 3
Erbjudande är innehållet eller något av värde som ”erbjuds” på landningssidan, som en checklista, ett webinar, eller en bra mall t. ex. Erbjudandet måste vara tillräckligt lockande för att en besökare ska vara beredd att ”betala” med sin personliga information för att få tillgång till det.

Steg 4
Formuläret på din landningssida består av olika typer av fält (likt Hubspot i samarbete med Episervers exempel ovanför) som samlar in information i utbyte mot erbjudandet. Formuläret finns på din landningssida, det kan också tekniskt sett läggas vart som helst på din webbsida. fort en besökare fyller i det — voila! — nu har du fått ett nytt lead! (Det så länge som du följer grunderna för hur man gör leadsgenererande formular förstås).

Kommande steg - en naturlig fortsättning är att lista alla som konverterat och skicka ut ett mejl efter några dagar med snarlikt innehåll och fler guider, eller länka till en bloggpost som handlar om det aktuella ämnet. Att sätta ihop flera kommande emails som triggas av olika beteenden dina leads gör/inte gör, kallas marketing automation. Om det kan du läsa mer om i ett annat blogginlägg.

Vill du veta mer om hur du genererar inbound leads till ditt företag tycker vi att du ska ladda ner vår guide här:

I guiden kan du läsa mer om: 
  1. Vad är lead generering?
  2. Hur man genererar leads.
  3. Hur man kvalificerar leads.
  4. Lead generering riktmärken.
  5. Lead generering strategier.
  6. Lead generering kampanjer tips.
  7. Sammanfattning.

    Ladda ned din guide här

Vill du lär dig mer om hur inbound marketing kan förändra ditt företag? Då hoppas jag att vi hör ifrån dig. Men läs guiden först och se hur er leadsgenerering ser ut idag och hur den t. ex med vår hjälp sedan kan förbättras. För med inbound marketing som leadsgenereringsstrategi kommer ni att få leads, och det är leads som som självmant visat intresse för ert företag, när de har ett konkret behov eller en utmaning de söker en lösning på.

Läs mer på Marketinghouse och följ oss på LinkedIn.

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.