Gör ditt och företagets varumärke mer personligt med Linkedin Stories

- Annica Thorberg må, okt 26, 2020

Nu är det lanserat i Sverige - LinkedIns nyaste och troligen coolaste funktion - LinkedIn Stories. Många är vi som sedan länge använt "stories" på Instagram och Facebook för att visa upp en mer personlig sida av oss och våra företag genom att addera bilder, videos, ikoner, musik etc som komplement till vanliga inlägg.

På Instagram har My Stories nästan helt tagit över mångas publiceringsrutiner. De liksom även på LinkedIn ligger ju bara uppe 24 timmar, vilket nog många av känns rätt bra.

Detta är lanserat i Sverige fr o m 22 oktober men det tar alltid tid innan alla får tillgång till det, så har du det inte än när du läser detta, så ha tålamod, det dröjer nog inte länge.

Hur skapar jag Stories?

No alt text provided for this image

(Bilden nedan är hämtad från den här länken. När du öppnar LinkedIn kommer du se ovan ringar, på ditt foty "Din story", och du ser även de ev företag du är administratör av. Alternativt ser du de av dina kontakter som redan lagt upp en story. Klickar du på plustecknet så kan du alltså börja producera din Story för dig eller ditt företag.

No alt text provided for this image

Använder du Stories i andra plattformar är detta lätt som en platt. Om inte, så gör så här: Använd Stories kamera för att ta ett foto eller en video i realtid, eller ladda upp en bild eller video som du redan gjort - från din mobiltelefon galleri.

  • Först och främst så kan du bara skapa Stories via LinkedIn på din mobiltelefon
  • För att få access, kolla upp så att du har den senaste versionen av LinkedIn.

Vem kan se mina Stories

Linkedin lägger upp din Story i 24 timmar efter att du postat den. Den kan ses av dina kontakter (connections) och följare, och de kan dela den med alla som de är connectade med.

Kan jag se och spara mina/våra egna Stories

Ja det kan du, så snart du har postat en Story, kan du titta på från Stories-biblioteket högst upp på din startsida på telefonen genom att klicka på ditt profilfoto. Har du lagt upp en stor är det en ring runt din profilbild.

Hur kan vi som företag använda Stories?

Som du ser kan du lägga till t ex olika gif:s och bilder och du kan göra tagga någon.

Linkedin story minstory2 annicathorberg linkedin

Vi tror personligen att det är viktigt att man har en plan för sitt varumärke eller företagets varumärke och genom det funderar på vad det är man vill förmedla. Det finns en mängd bra saker att marknadsföra på det här sättet:

  • "Employer branding - lyfta fram medarbetare, team, värdegrund
  • Lediga jobb (rubriker, videos, en medarbetare/chef som berättar)
  • "Behind the scenes" (på kontoret, butiken, inför ett webinar etc)
  • Promota t. ex webinarier
  • Q & A (Skriv fråga och ett svar)
  • Lansera nya produkter
  • Fira saker, nya affärer/kunder, presentera nya medarbetare
  • Visa upp ert expertområde och era experter

Bonus - dagens fråga från Linkedin!

Här är något helt unikt med just LinkedIns version av Stories - där man har lanserat någont man kallar "Dagens fråga", där du kan svara på en fråga som LinkedIn Team har frågat.

No alt text provided for this image

Om du snabbt vill få idéer kring vilken typ av innehåll du kan skapa, följ och connecta gärna med mig och mitt bolag Marketinghouse

Annica Thorberg

 
 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.