Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
Skillnaden på Inbound Marketing och Outbound Marketing
- Annica Thorberg fr, maj 13, 2022
Vad är skillnaden på Inbound Marketing och Outbound Marketing
Att jämför Outbound marketing med Inbound marketing kan enkelt beskrivas som att Outbound marketing är med tradtionell marknadsföring med Inbound är mer digital marknadsföring. Men det är lite mer än så.Outbound marketing eller mer tradtionell marknadsföring oavsett om det används mot B2C eller B2B-segment varit mer att "hamra ut budskap" mot en större grupp/marknadsplats och hoppas att någon "fastnar" för budskapet och agerar. T Ex på outbound aktiviteter (som inte behöver vara helt fel än idag men med digitala verktyg bättre riktade är:
Outbound mot Inbound i annonsering är som att säga: Vill du t. ex annonsera på en plats/kanal där väldigt många kommer att se den men knappt märka av den, (för de är inte i rätt målgrupp eller inte i rätt läge i sin köpresa för att agera), eller vill du annonsera/marknadsföra dig på kanaler där dina potentiella kunder hänger på när de söker svar på ett problem de har, eller söker efter en leverantör de kan få hjälp av på sikt men kanske de vill bygga ett förtroende för först (digitalt).
Traditionell (outbound marketing/old school marketing)
Ex som använts och fortfarande används och kan fungera men oftast inte lika bra: (stor spridning till många men få är riktigt rätt)
- Printkampanjer (annons i gammelmedia, dvs tidningar/webbsidors banners
- Köpa in epostlistor och göra massutskick och hoppas man får nån som svarar
- Ringa kalla samtal till en lista av företag (utan att ens veta om de har behov, var de har idag eller är reda att diskutera köp
- Mässor (många besökare, men få är beslutsfattare och få är helt rätt eller redo att köpa
- Marknadsföring genom att "hamra ut "budskap med megafon
Men i verkligheten så har sådan typ av marknadsföring minskat kraftigt i konvertering och man vill nu istället ge något form av värde till kunden innan kunden ska komma till sälj. Detta är då Inbound. Att man sakta men säkert värmer upp kunden och ger något av värde till kunden innan man förbereder för sälj.
Digital marknadsföring (inbound Marketin/new schoolmarketing)
Här är några ex på vad inbound marketing är/gör:
- Tydligt gjort persona-analys
- Har content och en plan för varje del i en potentiell kunds köpra
- Skräddarsyr personifierad marknadsföring mot ovan med budskap och utskick
- Har en dynamiskt webbplats (med konverteringserbjudanden i hjälpande syfte), tips, råd, checklistor
- Blogg (med affärsnyttiga tips för potentiella kunder att använda, bygger förtroende mot rätt personas) för att bygg förtroende, konvertering och gratis SEO
- Har en tydlig social mediastrategi med content fokuserat på affärsnyttight innehåll mot rätt målgrupper
Om man skulle göra en lista med plus och minus av de båda metoderna skulle de se ut så här (ex bara):
Outbound marketing beskrivet på ett kul sätt
Här neden kommer en film från HubSpots egna Dan Sally som beskriver Outbound-metoden på ett väldigt humoristiskt sätt.
Inbound marketing är den bästa metoden att gå tillväga för skapa en nöjdare och längre kundresa samt att ge värde till en kund innan man går på sälj är något man upptäckt är extremt uppskattat.
Outbound marketing kommer alltid att finnas där och kan fungera i den bästa av världar, men att skapa tillväst i ett företag med endast Outbound marketing-taktiker är något som kommer visa visa sig inte hålla i längden. För folk vill inte bli "säljbearbetade" av påflugna säljare som vill boka möte till nåt man själv inte tycker man har behov av". Man gillar inte heller inte störande marknadsföring i form av oönskade samtal, oönskade erbjudanden via epost.
Känner du dig inspirerad till att veta mer om och satsa på en inbound marketingstrategi för att få fler varma leads och leads som kommer till dig istället för att du och ditt företag ska jaga dem kallt, kontakta gärna vår VD Annica Thorberg, som är Inbound Marketing Specialist.
VIll du lära dig mer om Inbound marketing, gå in på vår webbsida: Vad är Inbound Marketing?
Eller om du är redo att börja identifera dina idealkunder och göra en Buyers Personas -analys för attt sen kunna skapa bättre riktat content utifrån deras "pains", så ladda ner