Inbound marketing - the givers gain

- Annica Thorberg må, sep 22, 2014

Världens största Inbound marketing konferens #inbound14 genomfördes i Boston i förra veckan
Och jag var en av 10 000 detagare på den! Och kommer hem med så mycket nya idéer och inspiration kring hur våra kunder kommer växa mer än sina konkurrenter genom att använda inbound marketing och det tack vare HubSpots inbound marketing verktyg.

När jag skriver detta sitter jag i Boston på första dagen av @Hubspots #Inbound14, världens största inbound marketing konferens. Vårt företag är en av få HubSpot partners i Sverige och att vara här med nästan 10 000 andra Inbound marketing evangelister och lyssna på företag som berättar hur de helt har ändrat marknadsförings strategi från traditionell och oftast kostsam marknadsföring till hur de via inbound marketing nu på ett helt nytt sätt:

  1. Har ökat trafiken in till sin webbplats 
    De har koll på sin trafik, sökord, vilka som besöker, vad de tittar på. De har nu aktiviteter och taktiker som gör att fler och fler av besökarna inte backar ut utan faktiskt stannar kvar och konverteras till leads.

  2. Har förstärkt sitt varumärke
    Gentemot konkurrenter som fortfarande lägger alldeles för mycket pengar på en traditionell säljkår som ägnar hela sin säljtid till att ringa kalla samtal och köper in företagsadresser och skickar ut olika förfrågningar och erbjudanden via opersonliga epost-kampanjer till företag som inte är intresserade eller kommit tillräckligt långt i sin köpprocess och därför knappast läser epost.

  3. Lättare blir hittade när potentiella kunden söker efter information 
    Bygger ett långsiktigt förtroende hos potentiella kunder långt innan de ens är redo att köpa en tjänst genom att bjuda på mycket av sin kompetens i bl a sociala medier. Potentiella kunder som kanske redan prenumererar på företagets nyheter via epost, följer företagets blogg eller t o m följer företaget i sociala medier. Och där Inbound marketing-företagen förstår vikten av att långsiktigt bygger upp det jag ständigt pratar om - en "KNOW-LIKE-TRUST"-strategi.

Rätt använt kommer även ditt företag att få;

  • - ökad trafik
  • - fler leads
  • - och ett starkare varumärkeSkärmavbild_2014-04-30_kl._11.53.28

Och vilket företag vill inte ha det?
Men då måste man också våga öppna ögonen och kritiskt faktiskt titta på hur dagens säljstrategi ser ut i sitt företag - och om den verkligen fungerar till det pris man betalar och istället lägga mindre pengar och ändå få fler leads. Nyfiken på att höra mer om inbound marketing the givers gain strategi, kontakta oss gärna.

Vill du lära dig mer om inbound marketing. Ladda ner e-boken ABC of Inbound marketing (klicka på bilden). (engelsk)

Besök gärna vår webbplats www.marketinghouse.se och läs mer om hur Inbound marketing fungerar och hur du kan komma igång själv som företag eller ta hjälp på vägen av oss. Vi ses där.

 Annica Thorberg

Marketinghouse | Certifierad Inbound Marketing Konsult 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.