Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi eftersom vi arbetar med Inbound Marketing sedan 2011).
Nästa stora digitala trend kommer med stormsteg - INBOUND RECRUTING. Där företag kan skapa en digital rekryterings- och talangstrategi med hjälp av Inbound Marketing-metodiken.
"Inbound Marketing + Inbound Recruiting = starkt digitalt varumärke där kunder, medarbetare och talanger bidrar till att förstärka både företagsvarumärket och arbetsgivarevarumärket".
Precis som vid Inbound Marketing måste man se varje potentiell medarbetare som ett "talanglead", och inte bara bygga ett Talent Brand utan ha en tydlig strategi för varje del i en potentiell medarbetares "jobbsökarresa".
Vi hjälper främst B2B-företag att nå bättre resultat från trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads och fler kunder. Och det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;
Dessa tre kanalerna ger inte bara trafik in till webbplatsen och olika landningssidor. Rätt använt och med rätt typ av digitala erbjudande i respektive del i en en potentiell talangs rekryteringsresa gör att vi hjälper företagen att öka antalet besökare in på karriärsidorna, fler som laddar mer material om hur det är att jobba, få prenumeranter till karriärbloggen, fler följare i t ex Instagram och helt enkelt fler rätt sökande.
Men det ger också ringar på vattnet i större digital synlighet och ett förstärkt digitalt varumärke för era kunder. Där vår ambition är att se till att era medarbetare, talanger och kunder blir digitala "influerare" och "thought leaders" i era branscher.
Och vad innebär det för företagets varumärke och arbetsgivarevarumärke? Jo fler talanger och potentiella medarbetare ser och läser också inlägg, delningar etc och blir mer och mer nyfikna på företaget. Och vi ser ofta att trafiken in till karriärsidorna, lediga jobb etc ökar markant.
HR jobbar dock oftast inte i nära samarbete med marknad kring hur man ska marknadsföra sitt arbetsgivarevarumärke och karriärmöjligheter så mycket som man behöver i dagens transparens. Utan relativt traditionellt med rekrytering först när en vakans uppstår, trots Linkedins intåg i rekryteringsstrategin, trots att potentiella medarbetare också googlar, läser bloggar, etc, kollar i sitt nätverk efter "företags eller chefsreferenser".
Än idag 2017 sköts rekryteringsprocessen för sökande riktigt dåligt. De flesta som söker jobb hamnar i en "CV-kyrkogård", får möjligen en kort bekräftelse via mejl att man tagit emot en ansökan och sen inte ett LJUD tills det kommer "vi har tillsatt jobbet till en annan sökande.
Men även de som går vidare i olika intervjuer, tester etc är det ofta tvärtyst från potentiella arbetsgivaren under tiden. Och inte minst nu i sommartid när folk faktiskt är på Linkedin mer än annars just för att byta karriär, komma ikapp och läsa sådant man inte hunnit.
Så för att bli riktigt vassa och respekterade som företag måste SÄLJ, MARKNAD, HR och LEDNING tillsammans ta fram inte bara en inbound marketing strategi utan också involvera en Inbound Recruting-strategi som del i företagets hela Employer Branding-strategi och Talent Management-program.
Målet för en inbound Recruiting-strategi är att attrahera, inspirera och dela din vision med potentiella rekryter. Inbound Recruting handlar om att skapa innehåll som lockar, utbildar och inspirerar både dina nuvarande anställda men även framtida kollegor.
Ladda ner vår guide 8 steg för att komma igång med inbound recruiting:
Läs gärna mer om Inbound Recruiting på vår webbplats här, och vill du veta mer eller boka t ex in en föreläsning kontaktar du mig direkt här:
Annica Thorberg