7 framgångsvanor  påLinkedIn 

    Så når du framgång med Linkedin Publishing

    fr, aug 04, 2017

    Så kommer du igång med LinkedIn Publisher.jpg

    Redan i feb 2014 informerade Linkedin att de var på väg att öppna upp sin bloggplattform Linkedin Publisher under namnet Pulse för alla. Så förutom att du tidigare kunde följa ett antal ”thought leaders” dvs. olika gurus inom en mängd olika områden som sedan tidigare unikt bloggat här  - kan du nu själv bli en digital "thought leader" inom ditt gebit genom att publicera egna blogginlägg på Linkedin.

    Många marknadsförare var inte sena att hänga på detta och började leverera ”content” kring sina företag och specialistkunskaper. Men det har också tyvärr bidragit till att det är många som ”utnämnt sig till bloggare” och som inte alltid skriver saker som är särskilt intressant eller affärsnyttiga för läsaren utan mer säljargument.

    Sett alla typer av inlägg - från bra till riktig usla
    Jag har sett allt från den som sökt en lägenhet på Linkedins blogg till de som bara informerar om att de har en ny design på sin webbplats. Medan en del andra bara filosoferar i största allmänhet om sig själva, sitt liv och sin omvärld och sitt företag (i bästa fall). Men rätt använt kan det betyda otroligt stora skillnader för den som skriver till det företag skribenten representerar. Linkedin är ju trots allt är professionellt nätverk du använder i ditt yrke.

    En del har tagit till sig råd och tips från de som de redan följer på Pulse och hittat en röst och ett antal följare medan en del andra står kvar vid sidlinjen osäkra på hur de ska träda in på denna relativt nya bana. Och kanske är du en av dem som inte riktigt vågat eller hittat en linje, ett ämne eller ditt företag (eget eller det du arbetar för) inte ännu insett kraften i detta verktyg när det gäller varumärkesbyggande.

    Dessutom bör inläggen här inte leva sitt eget liv utan vara en kanal av flera i företagets inbound marketing strategi. Själv publicerade jag mitt första inlägg i maj 2014 och då var det inte så många här i Sverige som hade tillgång till plattformen. Och heller inte hade kunskap om hur man hittade Pulse eller att man kunde följa andra mer kända personer runt om i världen.

    Så utifrån min egen erfarenhet och utifrån att vi har hjälpt många B2B-företag med att komma igång med sin inbound marketing-strategi där affärsbloggande är en viktig del har jag satt ihop 8 tips. De innehåller råd, struktur och timing i syfte att få dig som läsare att bli inspirerad och sätta igång. Och vi tror som inbound marketing filosofer på att dela med oss. Så nu åker vi…

    Så här publicerar du framgångsrikt på Linkedin Publishing

    Det här blogginlägget riktar sig i första hand till dig som vill bygga ditt och/eller ditt företags varumärke mot andra företag, m a o arbetar inom B2B-marknaden.

    # 1                 Varför blogga och var
    Idag bloggar många via egna webbplatsen, alternativt via en bloggplattform som t ex Wordpress eller via någon verksamhet som har gästbloggare. De flesta som börjar blogga rakt ut utan någon som helst kunskap om hur man bör skriva för att nå framgång, få följare, och varför man faktiskt bloggar.

    # 2                 Hur skriver man en framgångsrik blogg
    Det finns inga genvägar eller quick-fix. Men en av de saker som gör att man lyckas är att

    • definiera den målgrupp du vill attrahera med dina blogginlägg
    • skriva om saker som din målgrupp har problem med
    • marknadsföra bloggen i olika digitala och sociala mediekanaler

    # 3                 Börja följa andra thought leaders
    När Linkedin lanserade sitt bloggverktyg blev det totalt 75 s.k thought leaders som valdes ut, bl a Barack Obama, Guy Kawasaki, Richard Branson, Adriana Huffington med flera. Idag är de över 500. En del av dem finns bara på Pulse med sina inlägg för dig att följa men har ingen egen Linkedin-profil medan andra faktiskt har en Linkedin-profil också.

    En svensk är med och en som man inte i första hand skulle tänka på – Marcus Samuelsson, svensk kock i New York på Aquavite bl a men i USA mest känd som Barack Obamas favoritkock och kändiskock. Personligen hoppas jag att det kommer till fler ”kända svenska tankeledare” som får möjlighet att skriva här. Men som sagt populärt blev det och idag har det utökats till 500 personer, allt från entreprenörer, ledare, påverkare, VD:ar till politiker. Så ett viktigt tips här är att du börjar följa de som kan inspirera dig i ditt yrkesliv, se hur de skriver, använda en del av deras material som källa och hänvisa till och helt enkelt få ”lära känna” spännande människor lite mer och få inspiration till ditt eget skrivande. 
    Följ också de som eventuellt är i din bransch, har samma yrke som du eller arbetar i ett konkurrerande företag. Eller sådana som i allmänhet inspirerar dig.

    # 4                 Lär dig hur verktyget Linkedin Publisher fungerar

    Innan du börjar skriva ditt första inlägg är det viktigt att notera att Linkedin Publisher är lite annorlunda än en företagsblogg. Publiken, tonen och det mer generella landskapet du publicerar i är unikt bara för de som är på Linkedin. Så hur ser ”landskapet ut”? I en Slideshare-presentation som Linkedin publicerat om Linkedin Publisher beskriver de sig själva som ”den arbetande världen på en plats”Medan detta utan tvekan är en publik med stor variation att nå fram till, bör du använda Linkedin Publisher i kombination med din affärsblogg som jag nämnt tidigare.

    Så för att få en känsla för hur andra redan använda plattformen börja som sagt med att följa en handfull framgångsrika poster och dess skribenter. Så du ser hur de skriver, för att få inspiration, idéer etc. Läs dem och se hur de är uppbyggda, skrivna och på vilket sätt skribenten har fångat ett intressant ämne, gett tips eller länkar till andra kanaler. Och kolla också rubriceringar, de kan vara helt avgörande som triggerbites för att skapa intresse. Så snart du känner dig bekväm med hur andra skriver på plattformen, är det dags att lära sig de bästa delarna för att faktiskt börja publicera egna inlägg. 

    # 5                 Så här kommer du igång själv.

    1. Förbered din text och bild i t ex word först.

    2. Börja på sen på Linkedins Start-sidan. Klicka sen på Skriv artikel
    Skärmklipp 2017-08-03 18.46.45.png


    3. Lägg in din bild (jättebra att ha en bild som skapar nyfikenhet), så här ser det ut.

    Skärmklipp 2017-08-04 12.44.27.png


    4.  Skriv in din text och gärna länkar till di profil, din webbplats eller något att ladda ner.

    Här är några tips (enligt Linkedin själva):

    - Skriv om specifika ämnen och inte något i allmänhet, om sådant du själv kan och har bra erfarenhet av
    - Håll skrivandet fokuserat och undvik för många ämnen på en gång
    - Försök hitta en unik ton, din röst, ditt sätt att skriva på
    - Var inte rädd för att uttrycka din åsikt.
    - Skriver du längre poster se till att de är anpassade för den målgrupp du vill nå och påverka. 
    - Posta ingenting obscent, chockerande, hatiskt, intimt eller annat oprofessionellt innehåll.
    - Skriv bara när du har något värdefullt att dela med andra Linkedin-medlemmar. 

    Generellt är det så att ju fler längre inlägg du publicerar, ju mer trovärdighet bygger du upp ditt varumärke och ju starkare blir din Linkedin–profil= ditt professionella varumärke.

    Skriv inte för kort
    Det finns inga begränsningar i antal ord, men de inlägg som är längre än bara tre punkter är de som uppskattas mest. Vi rekommenderar dock att skriva minst 600 ord, tre punkter och lägga till någon form av media, bild, video, infografik eller el länk till en fil, en webbplats eller annan digital plats. Följer du dessa tips så levandegör du dina inlägg bättre och de blir intressantare att följa. Och de innebär att du visar upp konkreta exempel som förstärker ditt inlägg.

    Använd en ”dela på Linkedin-knapp” på din webbplats och länka där också till dina/företagets inlägg på Linkedin för att läsaren ska kunna kommenterar och bidra med insikter till ditt inlägg eller andra media såsom artiklar och bilder. Låt gärna en kollega eller vän läsa igenom ditt inlägg innan du publicerar dem. 

    När du publicerat använd dela-knapparna för att sprida ditt inlägg på din egen profil, ditt företags Linkedin-sida, eller på andra sociala medier inkl. företagets blogg på webbplatsen.

    # 5                 Fokusera på ett specifikt ämne

    Ett inlägg bör inte handla om ditt och datt, så för att verkligen tränga igenom med ditt innehåll är det bäst att hålla sig till ett ämne och försöka täcka in det bättre än någon annan. Och också ha en tydlig bild för vem du riktar dig till – dina buyers personas. Vad kan vi lära oss av det? Att folk gillar när det är specifikt absolut - och att läsaren känner "what´s in it for me"?

    # 6                 Välj din titel klokt

    Förutom att vara specifik kommer strukturen på din rubrik ha en hel del att göra med framgången med ditt inlägg på Linkedin Publisher. Det fina med Linkedin-publicering generellt är att varje gång du publicerar ett inlägg får ditt nätverk en notering i realtid. Den här noteringen innehåller titeln på ditt inlägg och bara det. Med andra ord – om titeln inte skapar mer nyfikenhet än så eller ett klick så stör det inte dina kontakter mer än så.

    Jag har också läst i flera blogginlägg om vilken typ av rubriker som funkar bäst. T ex visar det sig på Linkedin att rubriker som innehåller typ:

    "Så här gör man" - inlägg
    Att skapa inlägg som specifikt fokuserar på ” så här gör du… skapar flest visningar, gillamarkeringar och delningar än alla andra typer av inlägg. T. ex vårt: "Så här når du framgång med Linkedin Publisher – bloggverktyget! Konkret och affärsnyttigt.

    Listningar
    Listinlägg är också framgångsrika där man skapar innehåll som innehåller ett antal punkter.

    Exempel: 8 steg för att nå framgång med Linkedin Publisher

    Titlar som inte funkar på Linkedin

    Frågeinlägg
    Inlägg där rubriken innehåller en fråga lockar skapar inte så mkt intresse så undvik det.
    Exempel: Varför publicera på Linkedin?

    # 7               Lägg till visuella element.

    Bara för att Linkedin är ett professionellt nätverk betyder det inte att det behöver vara tråkigt och bara svart/vitt och utan bilder, illustrationer och infografik. Dessa delart ökar uppmärksamheten och skapar mer nyfikenhet kring dina inlägg så är det bara. Men de hjälper också till att bryta upp långa textstycken. Du bör ha med minst en bild – men om du kan addera till flera är det bra. Enligt en undersökning från Kagan i USA visade det sig att upp till åtta bilder var bra och gav t  o  m mer gillamarkeringar, kommentarer och delningar.

    # 8                 Var noga med NÄR du publicerar.

    Linkedin är ett affärsnätverk som de flesta använder i sitt yrke så därför känns det naturligt att göra sina inlägg under "kontorstid". Det är därför viktigt att planera in dina inlägg. Bäst brukar vara tisdagar och torsdagar k.l 10.00 och 14.00. Fast helger visar sig också fungera ganska bra, tidiga morgnar eller söndag kväll. Det är många som läser igenom vad som hänt under veckan i samband med lördagsfrukosten.

     

    Som sagt testa dig fram, och följ statistikverktygen som Linkedin har för att se vem, när, hur de du hittar och läser/delar/kommenterar/gillar dina inlägg.

    Avslutande råd - sätt mål och mät hur du lyckas
    För att veta om du och ditt företag har lyckats måste ni ha konkreta mål och det är det många som inte har för Linkedin generellt som företag. Vi har därför tagit fram en kortare e-bok om ”Vilka mål kan du sätta i sociala medier och vad kan du mäta?” Den kan du ladda ner här.

    Lycka till
    Annica Thorberg
    Certifierad Inbound Marketing-konsult | Linkedin-rådgivare för B2B-företag

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Lists by Topic

    see all

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen