Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
Linkedin inför verifiering av företagssidor
- Annica Thorberg ti, okt 01, 2024
Den här informationen har jag hittat via olika källor, LinkedIn, Social Media Today och via några amerikanska Linkedin-experter jag följer.
Efter att ha lanserat verifiering för individuella användare förra året (Jag är se nedan, märket sitter efter mitt namn), så lägger LinkedIn nu till verifiering av företagssidor, vilket ger företag, organisationer och varumärken ytterligare ett sätt att skapa förtroende.
Märkena, som först är tillgängliga för ett begränsat antal företag, är ett nytt sätt att skapa förtroende i appen.
Det och att man nu kan ha en betalversion för sin företagssida (se detta inlägg, vi testar detta nu), så verkar det som att LinkedIn nu fokuserar mer på att förbättra funktionaliteterna och lansera fler funktioner.
Som du kan se i detta exempel (LinkedIn), kommer godkända företagssidor att att få en grå verifieringssymbol, vilket bekräftar att företaget har genomgått LinkedIns kontroller för identitet och autenticitet, som täcker olika parametrar. Vid lanseringen kommer ett utvalt antal LinkedIn Företagssidor bli verifierade. När de är verifierade kommer de att ha det grå märket(grå sköld).
LinkedIn skriver:
"Vi vet att äkthet är nyckeln till att skapa meningsfulla interaktioner. En verifieringssymbol på en LinkedIn-sida hjälper till att signalera till medlemmar och kunder att detta är en officiell sida för företaget/organisationen, och i sin tur kan det hjälpa företaget/organisationen att bygga förtroende hos sin publik.
Därför kommer du ev att se några av de som de verifierat (troligen amerikanska stora bolag) under en tid. Processen innebär i huvudsak att LinkedIn verifierar sidor baserat på
informationen som de har listat i sin plattform. De faktorer som granskas inkluderar:
- Noggrannheten hos vissa datapunkter på sidan (exempel: plats, webbplats-URL)
- Aktiv närvaro av administratörer på sidan
- Sidan har man bekräftat att man gjort anspråk på (inte en listningssida)
- Följer LinkedIns policyer
För att kontrollera om din sida är verifierad kan du gå till "Verifieringsinställningar" på din företagssida skriver LinkedIn och att du kan lägga till din företagssida på en väntelista för verifiering i dina "Verifieringsinställningar".
Jag hittar ingen ställe på vår företagssida där jag kan anmäla oss till väntlistan, så det är kanske för tidigt och de inte lagt in möjligheten till väntlistan än
Så det är inte verifiering på samma sätt som den för din personliga profil där du själv kan bli veriferad utifrån samarbetspartners som är experter på verifieringar. Utan indikationen är att det mer är LinkedIn som genom sin egen process bekräftar att varje sida är en legitim företagssida. (kanske använder de nån form av AI-process senare).
Troligen innebär det på någon nivå även att LinkedIn kan kontakta vissa företag direkt för att klargöra deras uppgifter. Men med 58 miljoner företagssidor i plattformen verkar det som en stor mängd manuellt arbete för folket på LinkedIns HK att gå igenom.
Det betyder att det kan ta tid, vilket är anledningen till att LinkedIn lanserar verifiering av företagssidor väldigt begränsat tydligen
Så förvänta dig inte att se en grå symbol på din egen företagssida inom kort, eftersom någon på LinkedIn troligen har många sidor att gå igenom innan de når din.
Så, är det en värdefull tillägg?
Ja, det tycker jag - för alla typer av ytterligare kontroller och bekräftelser fungerar som en försäkran för användarna om att de interagerar med officiella representanter. I det avseendet bär symbolen troligen viss vikt, och vi vet inte än om en besökare eller följare ser den eller ens kommer förstå vad den innebär åtminstone under en tid.
Det är lite märkligt att att ansökningsprocessen är så begränsad, men förhoppningsvis kan LinkedIn snabbt godkänna officiella sidor genom denna process.
"Verifierade sidor kommer att visa 'Verifierad' och ett verifieringsdatum i inställningarna. Om din organisation inte har tillgång till sidverifiering just nu kan du visa intresse för funktionen från sidans verifieringsinställningar."
LinkedIn säger att verifieringssymboler kommer att visas på ett begränsat antal LinkedIn-sidor denna månad.
Vi följer utvecklingen. Vill du veta mer följ vår blogg eller följ oss på LinkedIn redan nu
Om ditt företag vill få hjälp med en
- LinkedIn-strategi,
- LinkedIn Make Over (personlig)
- eller föreläsningar etc.
Kontakta oss här och berätta vad du har i tankarna: