Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
Linkedin lanserar omröstningsverktyg - polls
- Annica Thorberg må, jun 01, 2020
Nu kommer äntligen kommer omröstningsverktyget (polls) tillbaka till LinkedIn
Omröstningsverktyget fanns tidigare som funktion i grupper hos Linkedin men togs bort för ett antal år sedan. Nu är det på väg att lanseras igen och LinkedIn håller för fullt på att rulla ut verktyget runt om i världen.
Lite bättre och lite mer avancerat. Du kan m a o skapa en s.k omröstning (en kortare undersökning) från LinkedIn startsida och göra som ett inlägg. Men om du är administratör av en LinkedIn-sida (företagssida) eller administrerar en LinkedIn-Grupp kommer du kunna skapa omröstningar direkt från sidan eller gruppens sida.
På vilket sätt kan du och ditt företag dra nytta av detta verktyg? Jo, du kan t ex ha en "veckans fråga", "månadens test", ta tempen på vad folk tycker i olika ämnen (som hänt nyligen, eller kring vissa händelser, begrepp, om dina produkter/tjänster) ja till en massa olika saker.
Det har ju länge varit populärt att använda i t ex Facebook och inte minst som en GIF i Instagram (stories), så det är inte konstigt att LinkedIn hakar på helt enkelt. Så när du får verktyget i din Linkedin-låda kan du göra så här:
Från din startsida:
- Klicka på (pennverktyget) som om du skulle påbörja ett inlägg
- Här kommer det nu bland ikonerna för Bild, Video eller Dokument att finnas en ikon Poll
- Klicka på Skapa en Poll
- I "Skapa en Poll-fönstret", skriv in din fråga och fyll i dina svarsalternativ
- Du kan ange minimum två svar och max fyra svar på din poll
- Klicka på +Add alternativet för att lägga till ytterligare innehåll
- Omröstningens varaktighet: Här kan du ange hur länge din omröstning ska ligga upp via en dropdown-meny. Standarden som ligger inne är 1 vecka (men det finns fler alternativ. Vår rekommendation är att inte låta dem ligga uppe längre i början), för att se hur väl den presterar. Om du väljer en längre tidsperiod är det viktigt att dela den/repetera den.
- Klicka Nästa
- Klicka på pennverktyget och Ändra (om du vill göra några justeringar)
- Klicka på penn-ikonen för att ändra din post.
- Välj vilka du vill dela din omröstning med (vilka av dina 1:a gradskontakter)
- Du kan lägga in mer information till inlägget i fältet (Vad vill du prat om?" (frivilligt)
- Nu är du klar och kan publicera din omröstning genom att klicka Posta
Här kan du se hur man gör i LinkedIns egna video: (klicka på bilden så spelas videon)
Har du frågor om hur man kan komma igång eller vill ha idéer på vad man kan fråga om Inboxa mig gärna om du är connectad med mig redan. Annars connecta här:
Läs mer om våra LinkedIn-tjänster här, kanske är det dags för din ledningsgrupp, eller säljteamet att köra ett webbinarium eller seminarium för att få en bra rivstart efter sommaren.
Annica Thorberg