Marketinghouse blogg om inbound marketing och B2B social media marknadsföring

Så lyckas du med Inbound marketing: 10 Tips för IT, AI, SaaS- och konsultföretag

Skriven av Annica Thorberg | fr, jan 31, 2025
10 steg för att komma igång med inbound marketing
Hjälp -  hur ska vi hitta leads och kunder nu när vi är nystartade? Ska vi:

  • kallringa
  • köpa epostlistor på stån och mejla kallt
  • börja med egna kontakter  
Ja några av ovan är ju det de flesta tänker att de ska börja med. Men det finns ett effektivt sätt och ett som parallellt du bör ta i beaktande från dag 1 - INBOUND MARKETING. En digital leadsgenereringsstrategi som ger inkommande leads rätt snabbt om rätt använt och de delstrategier det inkluderar är:
  • webbstrategi
  • bloggstrategi
  • social mediastrategi
  • content marketingstrategi

Då kan våra 10 tips komma till nytta redan idag.

 

Inbound marketing är en kostnadseffektiv strategi för att locka rätt målgrupp till din webbplats och konvertera dem till leads – utan att förlita dig på kalla samtal eller aggressiv reklam.

De 10 stegen
Här är 10 konkreta steg för att komma igång med inbound marketing och driva fler besökare och leads till er webbplats.  Men väl där också skapa erbjuda affärsnyttiga tips och råd kring de utmaningar era potentiella kunder står för och söker svar eller experter att ta hjälp av i form av guider, blogposter eller bjuda in till webinar.

1. Definiera din målgrupp (ideal buyers profiles och buyer personas)
För att skapa relevant och engagerande innehåll måste du veta vem du riktar dig till. Identifiera dina idealiska kunder (ideal buyers profiles), dvs vilken typ av företag är ideala för er typ av produkt eller tjänst och vilka är det inte baserat på olika kriterier som baserat på bransch, företagsstorlek, storlek, geografi, nisch.

Identifiera därefter vilka på dessa företag ni vill nå (buyer personas)  utmaningar och mål. Vad söker de efter? Vilka problem vill de lösa? Använd denna information för att skapa riktad kommunikation till dem hos dessa företag som ni vill börja bygga kännedom om er till. Vilka är beslutsfattarna, påverkarna, blockerarna etc. Alla med olika syn på företagets utmaningar i förhållande till deras egen yrkesroll och ansvar i företaget. (vilka utmaningar, pains och mål har de).

2. Optimera din webbplats för SEO och användarupplevelse
Din webbplats är kärnan i din inbound-strategi. Se till att den är snabb, mobilanpassad och optimerad för sökmotorer (SEO) och har en tydlig konverteringstänk. Satsa på tydliga CTA (Call-to-Action), landningssidor och en blogg med prenumerationsmöjlighet där du kan publicera värdefullt innehåll.

3. Skapa högkvalitativt och utbildande innehåll
Inbound marketing handlar om att hjälpa snarare än att sälja. Dvs sälj kunskap och kompetens istället för produkter, tjänster eller prenumerationer. Skapa blogginlägg, guider, whitepapers och case-studier som besvarar din målgrupps vanligaste frågor. Innehållet ska positionera ditt företag som en expert inom IT, AI , SaaS eller konsulttjänster eller andra tjänster eller branscher givetvis.

4. Starta en företagsblogg och publicera regelbundet
En blogg är en av de bästa kanalerna för att driva organisk trafik. Skriv om branschtrender, utmaningar och lösningar. Använd nyckelord som din målgrupp söker efter och optimera varje inlägg för sökmotorer. Publicera minst 1–2 gånger per vecka för att bygga upp en stadig ström av besökare.

MEN- och här är klon - erbjud prenumeration på bloggen. Med rätt verktyg t ex Hubspots så mejlas varje blog post ut automatiskt till er blogg-prenumeranter utan att ni måste göra det via ett epostverktyg. Dessutom bygger ni en leadslista med intresserade som frivilligt signat up. Det här missar de flesta företag som har en blogg, att man ska kunna prenumerera på den. Vi som är Hubspot-konsulter och partners vet att just Hubspots bloggverktyg har detta automatiskt inbyggt.

5. Använd sociala medier för att sprida ditt innehåll
Är ni ett B2B-företag passar inbound marketing bäst och då rek vi LinkedIn och t ex YouTube och ev Instagram för att nå beslutsfattare och tekniskt kunniga målgrupper. Dela ditt innehåll regelbundet och engagera dig i relevanta diskussioner. LinkedIn-artiklar, nyhetsbrev och inlägg är särskilt effektiva för B2B-marknadsföring.

6. Erbjud lead magnets för att samla in e-postadresser
För att konvertera besökare till leads, erbjud något av värde i utbyte mot deras kontaktuppgifter. Exempel på lead magnets är e-böcker, webbinarier, checklistor eller gratis konsultationer. Skapa landningssidor med tydliga formulär för att samla in leads.

7. Implementera marketing automation och e-postmarknadsföring
När du har samlat in leads, håll dem engagerade med automatiserade e-postflöden. Skicka personliga e-postmeddelanden med relevant innehåll baserat på deras intressen. Använd verktyg som HubSpot för att automatisera utskicken och analysera resultaten.

8. Satsa på video och interaktivt innehåll
Video är en kraftfull kanal för att bygga förtroende och engagemang. Skapa korta explainer-videor, produktdemonstrationer eller expertintervjuer. YouTube och LinkedIn Video är perfekta plattformar för att nå din målgrupp.

9. Mät och analysera din trafik och konverteringar
Använd Google Analytics, Hubspots verktyg eller andra analysverktyg för att förstå vilka kanaler och innehåll som fungerar bäst. Mät viktiga KPI:er som webbtrafik, konverteringsgrad och e-postöppningsfrekvens. Justera din strategi utifrån data för att maximera resultaten.

Många vi träffar och hjälpt saknar helt mål för detta och har inte ens för sin webbtrafik eller konvertering än mindre för sociala medienärvaron. Typiskt sådant som vi sätter upp som rek KPIer i våra uppdrag.

10. Bygg partnerskap och samarbeten för att öka räckvidden
Samarbeta med andra företag, leverantörer och branschexperter för att sprida ditt budskap. Gästblogga på andras webbplatser, delta i poddar och genomför gemensamma webinarier. Detta ger dig och företaget större synlighet och fler möjligheter att attrahera rätt leads.

Sammanfattning
Inbound marketing är en långsiktig strategi som hjälper IT-, AI- och konsultföretag att bygga trovärdighet, driva trafik och konvertera leads – utan att förlita sig på traditionell annonsering. Genom att implementera dessa 10 steg kan du skapa en stabil grund för din digitala marknadsföring och attrahera fler kunder.

VI har implementerat inbound marketing som strategi och taktiskt hjälpt till med detta i 15 år, så det är helt i vårt DNA. Varför - jo för att vi vet att det funkar.

Vill du ha hjälp att komma igång? Kontakta gärna oss. Vi kan genomföra t ex genomföra en workshop med er, och ge tips på hur ni kan konvertera er webbplats till en lead generation machin. Vi kan hjälpa er att utveckla en skräddarsydd inbound-strategi.

Är du även nyfiken på hur Hubspot som vi är partners för kan vara ett lösning för att uppnå detta? Vi har varit partners sedan 2012 och är världens bästa bollplank, vi just help - not sell - för att identifiera det bästa för just er.