7 steg för att nå framgång som företag med en hashtags-strategi
Snart stundar Almedalsveckan (1-8 juli) Många politiker, journalister, debattörer, kommunikatörer och påverkare vässar just nu sina argument, budskap och politiska utspel, Journalister planerar hur de ska snappa upp nyheter i Twitter, vilka de ska följa, vilka hashtags etc. Det redan full fart under hashtaggarna #Almedalen #Almedalen2018, #Almedalsveckan #svpol (svensk politik) vårdpol #digitalisering. En av de stora hashtaggarna blir not #AI #integrering #mångfald och #digitalisering. Vad tror du?
Oavsett vilket innebär det att många som twittrar, Instagram:ar eller berättar om sina aktiviteter på LinkedIn och Facebook kan markera sitt inlägg med #almedalen etc t. ex men också använda mer unika eller trendande hashtags. Många politiker och journalister använder #svpol, som är en förkortning för svensk politik. Så ta reda på vilken hashtag som din bransch och dina branschtidningar använder som ett första steg. #Hejdigitalt var poppis under 2017 och en massa andra.
Det finns t om byråer #makthavare t ex som varje dag rapporterar vilka hashtags som är mest populära och vilka företag som fått mest uppmärksamhet. Bland företag har t ex Grant Thornton och Centigo varit duktiga 2017 så vi får se hur det blir i år.
Med över 4 209 events och +40 000 deltagare till 50-årsfirande Almedalsveckan är det inte lätt att hitt rätt, synas och locka följare, influencers, journalister och kunder i det digitala flödet. Många företag förbereder just nu för fullt sin närvaro, sina seminarier, presskampanjer och nylanseringar av produkter och tjänster. Och det finns företag som är på Almedalen för första gången och inte riktigt vet man kan förvänta sig i genomslag, antal deltagare på sina seminarier, hur de ska marknadsföra dem etc. En del kör mer "hard core" med gerillamarknadsföring i form av samtalssoffor, affischering, teater och manifestationer. Här har du lite statistik som visar hur effektivt hashtags är.
Ny på Twitter?
Kanske är du som chef eller påverkare för första gången i Almedalen och någon på kommunikationsavdelningen har sagt att du ska twittra:-). Under den här veckan är det också många som för första gången de kommer i kontakt med sociala mediers stora inverkan och möjligheter att göra sig hörda. Och inte minst så är Twitter den dominerande kanalen, just för att politiker och journalister använder det.Så för att nå ut och göra ditt företag hörda i Almedalen och via Twitter är det bra att t ex ha en tydlig hashtag-strategi. Och bra Twitter-kunskap.
Därför har vi tagit fram den här checklistan i sju steg. Den är i första hand till för chefer och kommunikatörer samt socialt mediaansvariga på företag för just Twitter och Instagram och som inte varit så aktiva i kanalerna tidigare.
Vad är en hashtag #?
Hashtags ändrar sökord i ett inlägg till en klickbar länk som samlar alla tweets som innehåll just det ordet). Det gör det lättare för användare/twittrare att hitta andra inlägg som använt samma sökord (hashtag) och gör det lättare att hitta intressanta inlägg, Twitter-konton eller få en uppfattning om hur väl och ofta ens egna hashtags använts. T ex om jag i ett Tweet vill att inlägget ska kunna härröra till oss själva på Marketinghouse, så lägger jag in hashtagen #marketing. Vad som egentligen händer är att # -tecknet omvandlar ordet till en länk som du kan klicka på för att se och följa en publik konversation med denna s.k tag.
Vem kan skapa och använda en hashtag?
Vem som helst kan skapa en ”hashtag” genom att lägga till (#) (engelska = pound sign, svenska = staket) framför alla typer av bokstäver och/eller siffror.
Först var det på Twitter, sen kom Instagram, Facebook och nu även LinkedIn
S.k Hashtags började användas i Twitter men hashtags fungerar i andra sociala medier också men inte alla. Idag är det följande som det fungerar på: Facebook, Instagram, LinkedIn, Google+, Pinterest, Tumblr, YouTube, Tout, Flickr och Orkut. Men mest används de på Twitter och Instagram. Det stora i år är att nu funkar de på Linkedin. Det innebär att när man gör ett inlägg i dessa kanaler använder man önskade sökord, s.k hashtags för att ”tagga”, eller markera/uppmärksamma en särskild konversation, Men det kan också gälla t ex ett ämne, aktivitet, person eller liknande, så att andra som vill leta upp detta inlägg kan hitta det genom det sökordet.
Allt fler börjar upptäcka Twitter och framför allt Instagram och börjar konversera, debattera eller helt enkelt bara följa intressanta personer, företeelser, företag etc. Och ganska snart upptäcker många att det är olika tecken som @ som används i inlägg, inte bara text, länkar, bilder och filmer – utan också hashtags. Men glöm inte att Twitter är en del i företagets sociala media strategi och kanske är er Twitter-kanal resten av året inte lika aktivt men det lär det nog bli ändring på efter Almedalen.
Ingen kan äga en viss ”hashtag” eftersom vem som helst kan använda den skapade ”hashtagen” när och hur ofta man vill. Men Twitter själva säljer faktiskt ”Promoted Trends”, som faktiskt inte är trender men de hoppas och tror att de kan bli det. De är bara ord eller ”hashtags” som t ex annonsörer kan välja att köpa som kan placeras över de aktuella trenderna.
När en viss hashtag används av ett större antal människor blir det ett ”Twitter Trending Topic” för en stad, land eller hela världen – vilket gör att en hashtag kan bli väldigt kraftfullt. Olika större aktiviteter, underhållning, konserter, politiska val, naturkatastrofer, folkuppror etc blir ofta snabbt ”trending topics” just för att många människor använder en särskild hashtag och and många följer konversationerna på Twitter i just dessa ämnen. Almedalen blir ganska snabbt det liksom andra "politiska utspel" som sker här.
Hashtag-strategi för just ditt företag?
Vi har tagit fram ett s.k whitepaper - som är guide i 7 steg som du kan ladda ner här:
Den är skriven för att passa företag som kommer att delta i Almedalen men fungerar lika bra i alla sammanhang för att använda Twitter, Instagram och övriga sociala medier.
Följ oss under Almedalen, #inboundmarketingsweden #marketinghouse #hashtagstrategi är våra tre huvudhashtags under Almedalen och här kommer mer tips. Vi ses där.
Annica Thorberg