Så skriver du en bra Om-Sida på LinkedIn

- Annica Thorberg må, dec 06, 2021

Lägg till en Om-sektion på din Linkedin

Under åren har jag sett så många varianter på hur personers Om-sektion (About) ser ut på LinkedIn.

Det finns egentligen inga givna regler och det är också en kulturfråga hur man väljer att skriva om sig själv. I USA rekommenderar man att man inte bara ska skriva ett mini cv-brev här utan också beskriva ”vad man löste för problem åt företaget man arbetat för”, vad man bidragit till under sin tid på ett jobb och framhäva vad man faktiskt är bra på.

linkedin-sales-navigator

Det finns säkert andra inte minst rekryterare och karriär-coacher som kan bidra här (gärna i kommentarer), utifrån sina kompetenser på vad man tittar på när det gäller kandidater till jobb. Men den här checklistan är inte bara för de som vill highlighta sitt CV utan se det som tips och idéer. Plocka det som du tycker känns rätt och "du".

Jag har fått många frågor kring detta så här kommer lite tips som jag fångat upp i olika forum, andra amerikanska LinkedIn rådgivare, LinkedIn egna råd och egna reflektioner.

1.   Om

Eftersom du säkert har gjort en hel del i din karriär, på olika nivåer och med en mängd erfarenheter och kunskaper vunna är det bra att visa detta i sin Sammanfattning. Använd gärna dessa tre styckes uppdelningar:

  • Information om ditt företag/organisation
  • Professionell information om dig själv
  • Personlig information

1.1  Första stycket

Skriv en kort översikt över vad ditt företag/organisation gör. Det här du beskriver lite av företagets varumärke. Här är det också lämpligt att dina kollegor på företaget också skriver samma text. 

1.2  Andra stycket

Gör en kort beskrivning av din roll eller funktion i företaget/organisationen. Det är här du beskriver lite av ditt eget personliga varumärke, vad du gör, kan, egenskaper och beskriver din roll i företaget.

1.3   Tredje stycket

Här kan du lägga till lite personlig information. Även om LinkedIn är ett professionellt socialt affärsnätverk, är det alltid bra att vara professionell men också addera till lite personlighet. Om folk ser att man delar t ex några personliga gemensamma intressen och det fångar ofta många upp när man läser om en person snabbare. Och det kan också skapa intressanta nätverkskontakter.

2.                 Struktur och innehåll

2.1                Tonalitet

Tonen i sammanfattningen är viktig. Skriv alltid i jag-form och inte i hon/han-form (ser så opersonligt ut). Låt heller inte andra beskriva vem du är här. (Passar bättre i en rekommendation).

Du pratar ju inte om dig själv i tredje person i vanliga fall (det gör visst bara Drottning Elisabeth;-). Behandla din profil som ett ”virtuellt jag”, och som ska besvara frågor som ”Vad gör du?”, ”Vad är du bra på?”, ”Vilka expertområden och kompetenser har du?”, ”Vad har du att erbjuda”? etc. 

2.2                Sälj inte

Försök inte sälja dig eller dina produkter i Om-sidan. Folk gillar ju inte att man ”säljer” i vanliga konversationer. A tips för att komma runt detta är att istället skriva ”Det här är vad vi gör för våra kunder.” Din LinkedIn profil är ett utmärkt sätt nå Know, Like och Trust faktorn, som man så ofta talar om i sociala medier, fast detta når du endast om du delar information, inte när du marknadsför dig mot besökare på din profil.

2.3                Undvik jargong

Många gör misstaget och använder för mycket jargong och uttryck som kanske är vanliga just i din bransch men som andra inte fattar ett dugg av. Använd funktionen ”Specialiteter” och Expertis & Kompetenser för detta – inte i Om-sidan.

2.4                Övrigt

Använd lite mellanrum mellan de olika styckena genom att använda ett horisontellt streck. Det underlättar för ögat att kunna strukturera all information.

Features

Under ”Features” kan du higlighta olika inlägg du gjort, artiklar du skrivit, länkar till företagets webbplats, bilder, banners etc. 

Du kan även länka in media här, t ex länka till ditt företags webbplats, Linkedin-sidan, lägga upp logotyper, bilder, och andra filer. Det gör att din profil sticker ut och blir lite intressantare.

3.                 Specialiteter

I denna sektion kan även du visa upp dina Expertiser & Kompetenser du har skaffat dig från tidigare arbeten/uppdrag. Detta är stället där du kan förklara och förtydliga din Expertis.

Jargonger, branschuttryck och tekniska uttryck som är relevanta till dina specialiteter och för dem du vill rikta dig till kan du lägga in här.

Har du certifieringar av olika slag kan du lägga in dem här – men även under Expertis & Kompetenser (fast där bara som enskilt ord) utan förklaring som här.

Printa eller ladda ner

Skriv ut alternativt spara ner hela din profil på datorn för att se att allt ser bra ut, att allt är rättstavat och snyggt strukturerat. Genom att göra det är det lättare att få en överblick över att du inte glömt att fylla i all information på väsentliga ställen. 

Lycka till!

Vill du lära dig mer om LinkedIn är du välkommen att följa oss i våra sociala media kanaler, eller varför inte prenumerera på vår blogg. Då får du en notering varje gång jag publicerar nya tips.

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

Inbound marketing-metodiken

Inbound marketing är en digital leadsgenereringsmetod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde til...

Inbound som begrepp

När jag först hörde talas om Inbound marketing var det 2011, ett begrepp jag som marknadchef inte alls arbetat med tidigare. När jag förstod hela meto...

© Alla rättigheter förbehållna.