Den här informationen har jag hittat via olika källor, LinkedIn, Social Media Today och via några amerikanska Linkedin-experter jag följer.
Vad är skillnaden på Meta Business Suite och Business Manager
- Annica Thorberg on, aug 28, 2024
Meta heter numera moderbolaget som äger Facebook, Instagram och Whats App, samt numera också lanserat Threads. De har två olika plattformar för att hantera olika saker för ditt företags Facebook-sida och Instagram-sida.
Jag har fått frågan många ggr och förklarat men nu har jag sammanfattat de olika skillnaderna i den här bloggen.
På köpet även lärt mig själv lite mer kring nyheter och hanteringen för att hjälpa våra kunder, även om vi oftast bara hjälper kunder med annonsering på LinkedIn.
Vi har samlat information från Facebooks egna Hjälp-sidor, hittat bra information från några bra bloggar i USA som vi följer som inspiration, samt egna erfarenheter. Men det finns många experter att googla på – som verkligen kan allt om detta. Detta är dock en kortare och enklare förklaring på skillnaderna.
Vilka är de viktiga skillnaderna och vad använder man respektive till?
Är du företagare och/eller ansvarig för företagets Facebook-sida och Instagram-konto och är osäker på om du ska använda Meta Business Manager (som nu har bytt namn till Business Portfolio) eller Business Suite?
Annonserar du emellanåt på någon av plattformarna direkt via apparna i din mobiltelefon? Att använda deras plattformar på t ex datorn – upplever vi själva är enklare, och det finns fördelar med det. T ex kan du hantera kampanjerna på Facebook och Instagram bättre i plattformen, än att t ex göra kampanjer separat i varje app.
Vad är Meta Business Manager (som nu döps om till Business Portfolio )?
Meta Business Manager (Business Portfolio) är Metas plattform för ditt företags sociala mediehantering där du hanterar inställningarna för era sociala medieprofiler på olika marknadsföringskanaler, inklusive Facebook, Instagram och WhatsApp, samtidigt som du/ni håller era affärs- och personliga Facebook-profiler åtskilda.
Här är vad du kan göra med Meta Business Manager:
• Ta kontroll över och hantera Facebook- och Instagramsidor samt WhatsApp, (ifall ni använder det), webbplatsdomäner och andra företagstillgångar
• Granska backend-inställningarna för alla dina/era Meta-tillgångar
• Publicera Facebook-annonser och visa insikter/statistik för att analysera kampanjens/ernas prestanda
• Lägga till produktkataloger för att marknadsföra dina/era produkter på Facebook
• Spåra beteendet hos din målgrupp genom att skapa triggerbaserade händelser
Uppdatering under 2024
Meta har bytt namn på sitt verktyg Business Manager till Business Portfolio och kommer gradvis att fasa ut termen Business Manager:
Vad innebär denna uppdatering för dig?
Den här förändringen handlar om att göra Metas tjänster mer tillgängliga. Meta strävar efter mer transparenta och enkla namn som hjälper dig att snabbt förstå och använda det du behöver för att hantera din sociala medienärvaro i deras kanaler.
Meta Business Manager-inställningarna har alltid varit en plattform som gör det möjligt för dig och företaget (eller byråer) att gruppera dina/era (eller kunders) marknadsförings-tillgångar i en enhet, vilket gör hanteringen av tillgångar internt och externt enklare på ett och samma ställe. Namnbytet till Meta Business Portfolio är mer logiskt.
Vad är Meta Business Suite?
Meta Business Suite är ett annat verktyg för företag att hantera innehåll och engagemang på sina Instagram- och Facebook-konton på ett ställe. Här är vad du kan göra med Meta Business Suite:
• Skapa och dela innehåll för Instagram och Facebook
• Planera innehållskalendern med hjälp av schemaläggningsverktyget
• Svara på kommentarer och meddelanden
Meta Business Suite vs. Business Manager:
Skillnader i Funktioner
Medan Meta Business Suite är frontend-hanteringen för att hantera inlägg, insikter och meddelanden på ett ställe för både Facebook och Instagram, ger Business Manager (nu Business Portfolio) dig tillgång till administrativa inställningar som att hantera
• Annonskampanjer
• användarbehörigheter
• och tillgångar som sidor
• kataloger
• dataset
• och Facebook-pixel och annonskonton så att du kan hantera alla dina tillgångar på ett ställe.
Instrumentpanelerna kan se likadana ut för nybörjare, men det finns några viktiga skillnader som du bör känna till:
1. Centraliserad hantering av Facebook-företagsinställningar
2. Social Media Scheduler
3. Community Management
4. Skapa/hantera Facebook-annonser
5. Hantera bibliotek för annonsmaterial
6. Webbplats för mobil och stationär dator
7. Kontroll över faktureringsalternativ
Meta Business Suite
Använd Business Suite när du ska skapa och hantera innehåll för Facebook- och Instagram-konton:
• Skapa innehåll och hantera Facebook- och Instagram-företagskonton.
• Schemalägg innehåll för dina Facebook- och Instagram-sidor.
• Svara på meddelanden eller kommentarer.
• Spåra insikter för Instagram- eller Facebook-sidor och innehållsprestationer.
Jag hoppas att den här sammanställningen bidrar till hur du använder Facebooks plattformar. Vill du veta än mer om detta rekommenderar jag att du går in på Meta Portfolio Meta Business Suite och läser mer i detalj hur du använder deras plattformar här.
Prenumerera på bloggen
Nyligen från bloggen
Meta heter numera moderbolaget som äger Facebook, Instagram och Whats App, samt numera också lanserat Threads. De har två olika plattformar för att ha...