Söka jobb inom sociala medier - 8 tips

    on, sep 09, 2015

    8 saker du bör veta och kunna innan
    du söker ett jobb inom Social Medier


    Funderar du på att söka ett jobb och arbeta med sociala medier i ett företag? Här kommer en hel del tips och råd kring de olika roller som börjar växa fram inom sociala mediebranschen.  Efter att ha arbetat professionellt med sociala medier i många år som rådgivare åt företag och som inhyrd social mediestrateg såväl som social medieansvarig vill jag dela med mig av en del reflektioner.

    Det är så många företags chefer som bara ”tilldelar” ansvaret för sociala medier till någon på marknad, en assistent eller den som är yngst på företaget (för den kan detta privat). Men från att sociala medier har varit kanaler ”nice to have” börjar de nu bli ”need to have” för att generera leads och driva trafik till företagets webbplats.

    Skrmavbild_2015-09-09_kl._08.54.29

    1.                  Ha en förståelse för den professionella sociala media hierarkin

    Det är viktigt att förstå hierarkin på en typisk social media avdelningen (i Sverige finns det knappast sådana än), utan sociala medieansvaret ligger oftast på marknads- eller kommunikationsavdelningen (om det är ett större företag). Den högsta social media rollen kommer på sikt att bli Social Media-chef eller Chef Sociala Medier eller Chef Inbound Marketing. Den rollen kommer på sikt att ha en Social media chef och en social media koordinator, en content marketing ansvarig, en webbansvarig, en teknikansvarig m.m. Vi som arbetar med inbound marketing vill snarare se en att dt blir en Inbound Marketing Chef och att det i den personens ansvar finns Social Media koordinator, Inbound Marketing Koordinator etc.

    2.                  Kolla in dig själv hur du själv ser ut i sociala medier

    Om du söker ett jobb inom sociala medier är det viktigt att ha en bra och professionell profil, och det gäller de stora sociala mediekanalerna – och inte minst på LinkedIn. Annars är du inte trovärdig.
    De sociala medierna är fantastiska – för det är så enkelt att komma igång. Vad jag menar är att vem som helst kan skapa en social mediaprofil. Det är inget som hindrar dig. Men på en intervju bör du definitivt berätta om den framgång du själv mött och hur du byggt ditt personliga varumärke med hjälp av sociala medier. Du bör dessutom genom detta visa på dina breda kunskaper om sociala medier, strategier, taktiker, content marketing och hur man når resultat i form av leadsgenerering, ökad trafik till webben. Hur man mäter och analyserar resultat via t ex Google Analytics etc. Och att du förstår hela inbound marketing processen.

    3.                  Utöver ovan bör du ha kunskaper kring bildhantering design och webb.

    I ett företag som har en social media-ansvarig finns det oftast ingen dedikerad grafisk designer. Det innebär att du måste ha kunskaper i bildhantering, hur man skapar bra bilder, hur man skapar bildspel, texter, powerpoints, t o m infografik. Och kunna designa allt från e-böcker till omslagsbilder. Du bör därför kunna arbeta i flera grafiska program så se redan nu till att utbilda dig genom de gratismöjligheter som finns på Internet. Lär dig språket, hex-koderna, allt som har med pixlar, storlekar, bildformat och design att göra. Allt från .png, .jpg. .eps, .gif etc. bör du känna dig säker på. 

    4.                  Det finns en del andra tekniska aspekter

    Se till att du är familjär med content management system (olika system för att uppdatera företagets webbplats), många företag använder CMS so Wordpress, Episerver och Dupral.

    En stor del av ett social media-jobb inkluderar webbdesign, uppdateringar och integrering av sociala medier, med webb, epostkampanjer, bilder, bloggar etc. Framtida arbetsgivare utgår från att du kommer kunde ge råd och stöd kring utveckling inom detta. Många CMS-plattformar erbjuder 30 dagars gratis-tester. Testa några av dem.. Men det finns så många andra idag på marknaden. Lär dig lite om flera plattformar, vad som funkar bra och mindre bra och andra för-och nackdelar. Och hur de kan integreras med andra digitala plattformar. Man bör också i rollen känna till och kunna använda andra plattformar såsom Hubspot, HootSuite, Emarketeer, Apsis, Mailchimp etc.

    5.                  Läs nyheterna. Tänk bakom och förbi nyheterna

    Se till att vara stolt över att hålla dig uppdaterad och t o m ligga steget före inom ditt yrkesval. När de som intervjuar och anställer eller hyr in social media proffs, var beredd på att de kan komma att testa dig kring vad du kan om branschen omvärlden, trender och särskilt inom det område det företag du söker jobb på arbetar inom.

    Det kan troligen bli så att det blir ditt jobb att arbeta med omvärldsbevakning för att hitta bra ”content” att publicera i företagets digitala kanaler.

    6.                  Data och statistik är en marknadsförares bästa vän

    Förmågan att kunna arbeta med siffror och statistik mellan webb- och sociala media analysverktyg är en MÅSTE-kunskap. Om du inte redan är van att använda Google Analytics så rekommenderar jag att du går en kurs eller läser på allt du kan på nätet kring detta. Google erbjuder en mängd olika utbildningar – även gratis!

    7.                  SMARKETING

    De som tidigt förstår och arbetar gemensamt mellan sälj – och marknadsavdelningen kommer att få konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter. Så du måste ha ett naturligt affärstänk och förstå hela säljprocessen och hur säljarna tillsammans med marknad kvalificerar leads, buyers personas etc. Så att ni arbetar med gemensamma mål och där den inom marknads som arbetar med sociala medier, kan lämna över lead som har kvalificerat sig för att följas upp av sälj. Sk. SQLs(Sales Qualified Leads). Detta kallas för SMARKETING.

    8.                  Förmåga att skriva så kunderna gillar

    En viktig del i den roll man har inom sociala medier är att kunna fånga upp bra nyheter. Men också att kunna skriva bra. Man måste ha en bra känsla för språket, kunna skriva på ”branschsättet”. I rollen ingår det förstås att skriva i sociala medierna men också blogginlägg, göra epostutskick och slutföra olika e-böcker som andra i företaget bidragit med kunskap och texter kring.

    Hoppas detta är avskräckande - för det är ett av världens roligaste jobb. Men för att företaget verkligen ska få full  nytta av de digitala och sociala medierna krävs det rätt mycket kunskap och kompetens i dessa olika typer av roller.

    Om du som läser detat arbetar inom rekrytering eller är HR-ansvarig på ett företag - är du välkommen att kontakta mig om ni behöver en resurs som kan hjälpa till med rekrtyeringen av den här type av tjänster. Det är inte så många som har kunskapen kring allt det som rör detta område och vet vad som krävs av en person till den här typen av jobb.

    Annica Thorberg

     

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen