8 LinkedIn-tips alla säljchefer måste ha koll på 

Idag är det många säljare som främst använder LinkedIn som en stor databas och källa till att hitta potentiella kunder för att kunna boka in möten och presentera sig, sina produkter och tjänster. Att kallringa är ett ineffektivt sätt att försöka få till möten med företagsrepresentanter och det är ofta som säljare får ett "nej tack vi är inte intresserade", dels för att du som säljare inte vet om de har ett behov, är rätt person att tala med och heller inte bett att få bli kontaktade.

Chansen är därför stor att du får ett nej vid samtalet. Det många glömmer är hur de själva ser ut på LinkedIn, vilket intryck de förmedlar, hur profilen ser ut och hur de tar kontakt.

Så här kommer några tips:

  1. Har ditt säljteam en enhetlig profil?
    Det är viktigt att alla inom försäljning har fått riktlinjer för hur de bör presentera sig själva. Att profilen ser professionell ut, att den stärker både det personliga och företagets varumärke. Att alla skriver "samma story", dvs att beskrivning av vad företaget gör, vad säljaren gör är ärligt, professionellt och enhetligt. Se till att alla säljarna har en komplett och intressant profil. Vid behov satsa på en utbildning i hur LinkedIn kan användas som sälj- och marknadsföringsverktyg + gör en profiloptimering för alla (kontakta mig om du vill veta mer). Se http://www.marketinghouse.se/Linkedin-for-foretag.html för mer tips.

  2. Har du som säljchef ett system för att samla in ditt säljteams kontakter?
    Det är viktigt att ni använder ett CRM-system som integrerat med LinkedIn och att säljarna regelbundet laddar ner sina kontakter i en excel-fil för importat av de kontakter som viktiga för företaget.
  3. Utnyttjar ditt säljteam sin "varma marknad"= 1a gradskontakterna
    För att få kvalificerade introduktioner? Genom att identifiera vilka kontakter 1:orna har och vllka inom era prospects de i sin tur känner har ditt säljteam lättare att kunna komma i kontakt med intressanta personer.

  4. Hjälp dem att bygga ett nätverk och se till att de lär sig vara synliga
    Du som säljchef och andra i ledningsgruppen har en massa intressanta kontakter på LinkedIn troligen och kan agera dörröppnare. Bidra med dem till ditt säljteam. Om övriga i ledningen inte är med sänder det dåliga signaler till medarbetarna så är LinkedIn viktigt för marknads- och säljarbetet bör självklart alla chefer och ledning vara med. Alla moderna chefer är idag aktiva på LinkedIn.

  5. Är ditt säljteam medlemmar i några grupper på LinkedIn?
    Där t ex konkurrenter och prospekts hänger? Det finns idag över 2,1 miljoner grupper och det startas 8 000 nya varje vecka.De flesta tenderar att gå med i branschgrupper, nätverksgrupper etc och är oftast inte särskilt aktiva. Identifiera tillsammans vilka potentiella grupper ni borde vara med i och delaktiga i och fördela dem mellan varandra. Använd ALDRIG en grupp för att sälja, bidra däremot gärna med expertkunskaper, tips, råd, och be om råd själv inom områden för att bygga bra relationer till de andra medlemmarna.

  6. Skapa en 15 min om dagen Linkedin-rutin?
    Vi har märkt i våra utbildningar att många säger att de inte har tid, men det handlar oftast om att hitta en effektiv rutin. Så det har vi skrivit en, ladda ner den här och dela med dina säljaren. Be dem rapportera veckovis vad de gjort på LinkedIn.

  7. Delar säljarna innehåll ni har lagt ut på er LinkedIn-företagssida? Och postar de själva kvalificerat innehåll (som inte är sälj?)
    Skapa en delningspolicy och maila/sms alla säljarna när ni har lagt ut nytt content på företagssidan. Uppmuntra dem att dela vidare, och be dem själva komma med förslag på bra innehåll att lägga upp. Som säljchef är det oerhört viktigt med samarbete med marknad och HR så att det innehåll som läggs ut och delas samordnas med varandras content och att ni sätter upp en gemensam contentmarketing plan. Och postar företaget och säljarna innehåll på LinkedIn som driver trafik till er webbplats?

  8. Skills (färdigheter)
    Se till att alla i säljteamet har lagt upp sina Skills. Och se till att de också ger intyg till andra i sitt nätverk (när de vet att personen är duktig på vissa färdigheter).

Det inns ett dussintals saker du kan göra för leadgenerering. Det är därför viktigt att du som säljchef själv verkligen kan LinkedIn och ger stöd och support till dina säljare genom att samarbeta med marknads, nätverka och utöka ditt nätverks själv. Det kommer hjälpa dina säljare en möjlighet att connecta med fler potentiella prospekts.

Ladda ner vårt e-blad och dela med ditt säljteam.

15 min per dag på Linkedin Ger konkreta resultat