Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
Vad är inbound marketing?
- Annica Thorberg to, jun 06, 2019
Inbound marketing är en metod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde till dem och bygga upp ett förtroende för ditt företag.
Allt eftersom tekniker ändras, bidrar Inbound till att göra affärer på ett humant och hjälpsamt sätt. Inbound är helt enkelt ett bättre sätt att sälja på och ett bättre sätt att serva dina kunder. För det som är bra för dina kunder bidrar till att vara bra för ditt företag så kommer ditt företag att växa starkt på lång sikt.
Inbound Marketing börjar bli ett allt mer känt begrepp i Sverige bland digitala marknadsförare. Vi har själva erbjudit kunder hjälp med inbound marketing sedan 2012 så vi lever och andas detta varje dag.
Den här grymma metoden hjälper ditt företag att fånga upp dina prospekts uppmärksamhet väldigt tidigt i deras digitala köpresa. Sedan lotsar du dem med metodiken och taktikerna vidare mot ett avslut. Det här är en strategi som verkligen levererar leads och taktiker som dina kunder kommer att älska.
Inbound Marketingmetodiken
Inbound Marketingmetoden beskrivet i Hubspots flywheel (ovan) fokuserar alltid på att sätta kunden i centrum.
Det är här ditt företag i de tre faserna attrahera, engagera och vårda fångar upp deras problem och bidrar med kunskap, kompetens, tips och råd på ett hjälpsamt sätt och skapar förtroende längs köpresan. Och det slutar inte i en fas utan går runt och runt eftersom vårdade kunder troligen fortsätter att köpa, och utökar sitt engagemang i ditt företag.
- Attrahera
I den här fasen handlar det om att locka dina potentiella kunder in till din webbplats när de t. ex har identifierat ett problem/utmaning eller "pain" som vi kallar det och vill se om det finns en lösning på det och börjar söka svar digitalt. Det gäller att förtjäna din potentiella kunds förtroende tidigt och genom att skapa värdefullt innehåll om hur de ska tänka för att lösa sitt problem eller hur ditt företag kan vara en tänkt lösning så kommer de lockas in.
- Engagera
I den här fasen gäller det att ta hand om dem på din webbplats genom att erbjuda möjlighet att lära sig mer, ladda ner material eller ta kontakt. Det handlar om att gå från att få din besökare att konvertera till ett leads, genom att erbjuda attraktivt material som de kan ha nytta av och ladda ner via ett formulär t ex.
Vi kallar det IKEA-strategin, dvs låt inte din besökare gå ut ur webbplatsen utan att ta med sig nåt affärsnyttigt (tänk Ikeas servetter och värmeljus, som typ alla köper oavsett om de inte köper nåt annat). Geom olika leadskonverteringstaktiker som identifierar exakt vem som är på besök på webbplatsen är detta en del av de viktigaste delarna i inbound marketingmetodiken.
- Vårda
Go "the Inbound way"!
Istället för att spendera hela din marknadsföringsbudget på att skapa uppmärksamhet för dem som inte letar efter information om er, spenderar du istället pengarna på att hamna "på skärmen" hos de som söker efter det som just ditt företag kan.
- I sin enklaste form hjälper Inbound Marketing dig att lättare bli hittad digitalt, få leads och avsluta fler affärer.
Företag som gått "the inbound way" som vi, använder m a o metoden för att bygga förtroende och trovärdighet och momentum mot de man på sikt vill göra affärer med. Det handlar om att addera värde i varje steg i dina kunders köpresa med ditt företag i sina tankar.
Från ett affärsperspektiv, representerar metoden tillväxtmöjligheter för ditt företag. För glada kunder ger energin som bidrar till tillväxt, antingen för att kunderna fortsätter göra affärer med dig eller för att de marknadsför ditt företag och era produkter/tjänster i sina nätverk.
Men om du skapar kunder som inte är så nöjda, för du säljer till företag som egentligen inte är rätt för den typ av tjänster ni erbjuder eller att du lovar mer än du kan hålla och underlevererar, så kommer de definitivt int att bidra till företagets tillväxt.
När alla i ditt team är förenade kring inbound-tänket kan du företaget erbjuda en holistisk upplevelse för alla som interagerar med ditt företag, oavsett var de befinner sig i sin köpprocess.
Men...
Attrahera-stadiet är inte bara marknads ansvar, engagera-stadiet är inte bara säljs ansvar liksom kundvård-stadiet inte bara är kundservice ansvar. För att skapa långsiktiga kundrelationer som håller och få kunder som stannar måste alla i ditt företag som har kundkontakter fundera på hur just de kan bidrag i sammanhangen i alla tre stadier och fortsätta skapa förtroende på marknaden för företag.
Använd Inbound Marketingmetoden i marknadsföringssyfte
Ditt nya mål efter att ha läst detta är att attrahera nya prospekts till ditt företag, se till engagera e och bygga en digital relation längs vägen mot ett köp och därefter vårda dem individuellt. Du samarbetar tätt med säljteamet och kundtjänst/service-teamet för att hålla spinning effektivt och bidra till att företaget växer. Det är ett stort jobb och tufft men genom att helt satsa på inbound marketingmetoden och Hubspots Marketing-Hub kommer de att se helt nya resultat och snabbare.
Outbound Marketing v/s Inbound Marketing
Glöm traditionell marknadsföring och reklam. Spendera inte pengar på att köpa in stora e-postlistor och göra stora oönskade massutskick till mottagare som inte är intresserade och sluta lägg pengar på printkampanjer som inte går att mäta och bara kostar pengar.
Med hjälp av Inbound Marketing hjälper vi ditt företag att fokusera på att öka den digitala närvaron. Att vara på rätt plats i rätt tid och i rätt kanal när dina potentiella kunder söker online efter ditt företag, dina tjänster, dina produkter eller lösningar som ditt företag tillhandahåller. Det fungerar helt enkelt bättre, är tids- och kostnadseffektivt och allt är mätbart!
Varför ska du ändra strategi?
Jo, för att dina kunder har ändrat sitt köpbeteende och köpresa idag. Oavsett om det är inom B2B eller B2C börjar nästan alltid resan på Internet. Genom att skapa en digital strategi och tidigt vara tillgängliga i de digitala och sociala mediekanaler som dina potentiella kunder använder när de söker efter en lösning på sina problem eller sonderar terrängen efter alternativa leverantörer - kommer de om du gör detta rätt att kontakta dig istället för att du ska jaga dem.
Så snart du fått dina potentiella kunders uppmärksamhet hjälper Inbound Marketing dig att skapa enastående och utbildande upplevelser för dem genom att erbjuda dem affärsnyttigt innehåll och "mata dem" medan de går igenom sin personliga köpresa
Det kräver att alla marknadstaktiker som e-postmarknadsföring, content marketing (innehållsmarknadsföring) och social media marknadsföring tillsammans arbetar mer effektivt som en riktig marknadsföringsmaskin för att öka antalet leads till ditt företag.Vill du veta mer om hur just ditt företag kan komma igång med Inbound Marketing kontakta mig gärna för ett förutsättningslöst möte.
Annica Thorberg
VD | Inbound Marketing Specialist |Certifierad Hubspot Partner sedan 2012 | LinkedIn-expert