Att attrahera nya kunder är en självklar del av de flesta företag och inte bara i B2B-företags marknadsföringsstrategi.
Men hur mycket fokus lägger ni på att attrahera rätt talanger? I dag ör det i många branscher svårt att attrahera rätt medarbetare till företaget och medan många företag minskar arbetsstyrkan så behövs man ändå rekrytera medarbetare och konsulter inom strategiskt viktiga områden.
Marknadsföring (mot kund och talang-marknadsföring (talent marketing) måste gå hand i hand (vilket förvånar mig att det inte gör fortfarande i större bolag 2025) och de är båda en avgörande del av både varumärkesbyggande och affärsutveckling. Många glämmer också att när man ska hyra in konsulter eller bemanna kortsiktigt så är talang marknadsföringen lika viktig för att verkligen attrahera rätt även här).
Men eftersom vi är experter på B2B-marknadsföring fokuserar vi på dig som arbetar inom HR, rekrytering eller har ansvar för att arbeta med employer branding (EVP), och talent aqusition.
Vad är talangmarknadsföring?
Talang-marknadsföring handlar om att marknadsföra företaget som en attraktiv arbetsgivare – både för att behålla befintliga medarbetareoch locka nya. Det är en kombination av
Talangmarknadsföring går ofta hand i hand med begreppet inbound recruiting strategy – ett tillvägagångssätt där man skapar relevant och värdeskapande innehåll för att dra till sig kandidater, snarare än att "jaga" dem med traditionella jobbannonser. Detta begrepp, metodik och strategi är något vi försökt lansera i många år och berättat om.
Men inom HR saknas fortfarande kunskap om marknadsföring, content och digital marknadsföring, vilket gör att man arbetar på mer i traditionella tillvägagångssätt. Men när Marknad + HR arbetar med detta ihop, ja då ser man resultat.
På samma sätt som inbound marketing attraherar kunder genom innehåll, bygger inbound recruiting på att attrahera rätt kandidater genom insikter, inspiration och kultur.Kultur påverkar affärer. I företag är människor en central del av affärsrelationerna. Motiverade medarbetare ger motiverade kunder. Ett företag som upplevs som en attraktiv arbetsgivare signalerar också stabilitet, värderingar och tillit – även till kunder.
5 steg för att komma igång med talangmarknadsföring och inbound recruiting
1. Sätt din talangmålgrupp och skapa personas (dvs lista ideal talanger baserat på roll, kompetens, personlighet, intresse, egenskaper etc (inte bara yrkeskompetens och tester)
Syftet är att skapa relevant innehåll som attraherar, snarare än att sälja in en tjänst direkt.
5. Följ upp, optimera och skala
Mät engagemang, räckvidd och trafik till er karriärsida. Se vad som fungerar – och justera. Genom att analysera och skala upp rätt typ av innehåll blir talangmarknadsföringen en integrerad del av företagets tillväxtstrategi.
Slutord
Talangmarknadsföring och inbound recruiting är mer än rekrytering – det är marknadsföring med människor i fokus. Det stärker varumärket, attraherar rätt kompetens och bygger en stark kultur som även påverkar er affärsrelationer.
På Marketinghouse hjälper vi särskilt B2B-företag att utveckla sina strategier för både kunder och kandidater – alltid med LinkedIn och innehåll i centrum.
Ibland kan det vara bra att ta in en extern partner inlednings som bidrar till att tänka nytt och med digital kompetens i att bygga varumärken och använda inbound-strategier. Det är här vi kommer in.
Vill du veta mer om hur ni kan komma igång med en strategi för talangmarknadsföring eller inbound recruiting? Kontakta gärna mig @annicathorberg