Jag läste nyligen en artikel publicerad i tidningen Chef om "Så många chefer är kompis med sina anställda på Facebook" och jag har under många år coachat många VD:ar och chefer i hur de ska använda LinkedIn och genomfört många workshops för ledningsgrupper i hur man använder LinkedIn i sitt digitala ledarskap och andra sociala medier företaget har.
Jag läser att "över 2000 chefer har fått svara på frågor om sina vanor i sociala medier. Nu har Novus sammanställt undersökningen där det kommer fram att varannan chef är vän med några av sina medarbetare på Facebook. Det här kan skapa problem enligt Unionen, som beställt undersökningen.
”En ledare som till exempel bara godkänner vänförfrågningar från vissa anställda riskerar att skapa osämja på arbetsplatsen. Då kan det vara bättre att tacka nej till alla kollegor”, säger Marina Åman, andre vice ordförande i förbundet."
Jag blev rätt förvånad över svaret och trodde det var betydligt lägre. En av de vanligaste frågorna jag som rådgivare kring sociala medier får är just detta. "Hur ska jag som chef och ledare agera när medarbetare gör kontaktförfrågningar till mig på LinkedIn och vänförfrågningar på t. ex Facebook?"
Det lättaste svaret borde vara att självklart ska du tacka ja till alla förfrågningar. Att bara göra det till vissa är inte ok, antingen alla eller inga.
Men frågan är mer komplex än så. En hög chef inom byggbranschen frågade mig just detta. Hen var chef för över 3 000 medarbetare och kände således inte alla som gjorde kontaktförfrågningar till hen på LinkedIn. Och hade hittills valt att inte agera alls, dvs inte ens besvara kontaktförfrågan.
Vi alla finns ju både privat och professionellt i flera sociala medier. Och LinkedIn är ju det sociala affärsnätverk vi själva anser att vi använder mest i vårt yrke. Många säger också att man är mer privat på Facebook och det gör att man inte lika självklart vill ha medarbetare och kollegor som vänner här. Arbetar man på ett litet företag är det kanske annorlunda om man bara är några få.
Här är mina tips: (obs generella, inte helt lätt att applicera på alla storlekar och typer av företag.
- Ja, på LinkedIn. Säg ja till alla kontaktförfrågningar du får från medarbetare på LinkedIn. (se nedan varför), ju större digitalt nätverk ju bättre för ditt varumärke och ditt företag.
- Nja på Facebook. Svårt att rekommendera här. Väljer du ja vilket jag själv skulle göra, för det jag gör på Facebook står jag för oavsett vem som kollar. Men tänk efter mer en än gång vad det är du egentligen postar för inlägg här. Dock - säger du ja - bör det gälla alla, här håller jag med Marina Åman. Säger du nej till alla, (förklara internt varför i sådana fall, men självklart lättare på ett mindre företag). Vissa chefer har bara ledningsgruppen och andra chefer som vänner - och det kan andra se och kan skapa irritation eller t o m avundsjuka. I sådana fall, ha ett mer "stängt" Facebook så bara "vänner" ser dina inlägg.
- Nej på Instagram. De flesta som använder Instagram använder det helt klart av privata skäl och här läggs det ut bilder så nej tycker jag.
- Vi lever i en allt mer digitalt värld. Ditt digitala ledarskap måste bli mer synligt.
- Som chef och ledare får du större respekt om du också bjuder in till ditt nätverk. Det kan betyda så mycket för dina medarbetare att få just dig som kontakt.
- Du bör agera digital dörröppnare på LinkedIn för dina kollegor och medarbetare, särskilt för de som arbetar inom försäljning, marknad och HR (rekrytering av chefer till företaget), där en rekommendation, eller en kontakt kan vara värt så mycket i relationsbyggandet och för att få affärer eller nya medarbetare.
- Om du som chef gillar och delar innehåll som ditt företag lägger ut i sociala medier får det mer tyngd. Det ökar synligheten och förstärker ditt företags digitala varumärke. Om marknadsavdelningen kämpar hårt för att skapa innehåll och öka antalet följare och du som chef och ledare inte tycker det är viktigt och inte bidrar till spridningen - ja då är det otroligt omodernt ledarskap och inte riktigt schysst.
Du är en digital förebild vare sig du vill eller inte så ta chansen att visa det. Jag hoppas att denna fråga väcker debatt och diskussion för det finns inga generella ja eller nej egentligen utan det är du och ditt digitala ledarskap som avgör. Men ett är säkert och det är att medarbetare blir både stolta och imponerade av om du som chef själv syns och agerar i LinkedIn, t ex bloggar, delar företagets inlägg, och t o m gillar, delar andra medarbetares inlägg.
Vill du själv ha råd och tips kring hur du blir synligare på LinkedIn hoppas jag du hör av dig. Tänk också på att uppmuntra andra när de gör något i företagets kanaler och inte döma eller klaga eller helt passé vara tyst.
Annica Thorberg