7 steg för att skapa en Linkedin-plan

- Annica Thorberg lö, okt 08, 2016

Det är en av de första frågorna jag som Linkedin-konsult ställer till våra kunder?

Mål
Jag ser i LinkedIn bruset att det är många som inte tycker att det ger så mycket att använda LinkedIn. När jag frågar vad de har haft för förväntningar så säger många ofta att de inte egentligen haft några och inte heller några mål med sin närvaro och sina aktiviteter. Men hur kan man då tycka att det inte ger nåt?

Syfte
Jag ser också att de allra flesta som har ett konto på LinkedIn heller inte använder det särskilt ofta, utan mest för att tacka ja till diverse förfrågningar.  Eller för att på sin företagssida då och då informera om lite företagsnyheter. De flesta svenska företag har heller inte särskilt många följare. (Syfte).Har du inget egentligt syfte med att synas eller använda LinkedIn ger det heller inte konkreta resultat (om du inte har nåt mål).

Strategi
Så det är först när någon står inför en förändring (byta jobb, hitta medarbetare, marknadsföra företaget, hitta nya kunder) som man inser att LinkedIn nog är rätt bra. Men då måste man ha veta hur man gör och varför man gör det (Strategi). 

Och då brukar det hända saker. Man uppdaterar sin profil och fyller i all viktig information om sig, rätt kontaktuppgifter, fin bild etc, uppdaterar Kompetenser & Expertiser (ser många som lägger till just dem nu), eftersom man börjar kunna ge. sk Endorsements, en enklare variant av rekommendation. Man börjar kolla upp sitt nätverk för att se vem som känner vem, vilka som jobbar inom ett visst företag för att se om man kan ta kontakt, söker på "lediga jobb" etc. 

Taktik
Som företag måste du tänka likadant. Men hur vore det om du som företag tänkte likadant (Taktik), Vilken är din målgrupp, vilka segment ska du fokusera på, vilka produkter eller tjänster ska du marknadsföra, hur ska du få målgruppen att uppmärksamma dig, gilla dig, engagera sig och kommentera och t o m rekommendera dig till andra i sitt LinkedIn nätverk? 

Hur ska du skapa en LinkedIn strategi som ger resultat? 
Det är viktigt att du börjar i rätt ordning. Du själv t ex måste också ha en professionell profil (privata) eftersom det är den som du bl a använder i ditt "säljprospekterande). Men detta är enkla men tydliga saker som ger resultat. Här är några tips.

  1. Skapa en företagssida
  2. Lägg till så att företagssidan kan ha statusuppdateringar
  3. Uppmuntra potentiella kontakter att följa sidan
  4. Starta en grupp för folk som är intresserade av ert företags ämnen
  5. Skapa en posting plan med saker ni ska uppdatera med, tips, råd, artiklar, skapa s.k whitepapers, statistik, nyheter, etc
  6. Jobba med innehållet, så att det ni lägger ut gillas, kommenteras, engagerar och delas vidare (crowdsharing)

Driv trafik till er webbplats och ha konkreta landningssidor där (inbound marketing strategi för att konvertera besökare till leads). Vill du få våra tips på hur du bygger en professionell företagssida på LinkedIn? Då kan du beställa vår checklista

Ladda ner gratis Bygga företagssida på LinkedIn 

Läs gärna mer på www.marketinghouse.se 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.