5 steg för att komma igång med en företagsblogg

- Annica Thorberg sö, apr 10, 2022

Varför ska vi ha blogg, tänker många många B2B-företag ?

Att ha en företagsblogg gör inte bara ditt företag mer träffbart på Google och andra ev sökmotorer utan det ger andra, t ex potentiella kunder en inblick i ditt företag, er kompetens, era tjänster och expertområden. Dessutom stärker det företagets varumärke utåt också.

Double exposure of success businessman using digital tablet with london building and social media diagram-1Genom att ha en företagsblogg får du en närmare kontakt med potentiella kunder, kunder och andra du vill påverka inom ditt expertområde och det är ett fantastiskt sätt att attrahera nya kunder på.

Vi har gjort en liten checklista som du kan ladda ner här!

Beställ checklistan om att komma igång med en företagsblogg här

En företagsblogg kan fungera som "gratis SEO", så ett bra sätt att flirta med Google

  • Det kan förbättra rankingen på Google
  • Det skapar trovärdighet om du skriver "affärsnyttigheter", tips, råd om det som era potentiella kunder har utmaningar kring och söker svar på 
  • Det skapar trafik till webben
  • Ökar konverteringen till leads
  • Stärker ert varumärke som "thought leaders" och experter om används rätt
  • Erbjuder du prenumeration på bloggen kan du bygga en leadslista:-)

Ja, du hörde rätt. Google rankar bloggosfärens innehåll betydligt högre än mycket annat innehåll i sina rankningar. Så genom att anpassa

  • Rubriken (tänk sökord du vill bli rankad på), rubriken kan förbättra rankingen 
  • URL:en, , efter .se/ - slug:en (dvs vad hela posten heter) som länk
  • H1:or (underrubriker)
  • Bilder/videos (rätt döpta på liknande sökord som bloggposten handlar om
  • Texter och länkar
  • Metataggar och metabeskrivningar i varje inlägg

Vad ska man skriva om?

Utgå alltid från företagskunder och potentiella läsare och tänk efter vad de skulle vilja läsa om. Sen finns det alltid attraktivt att skriva om Checklistor, erbjudanden, support och nyheter. Var uppdaterad och skriv alltid om det mest aktuella!

Tekniska tips

  1. Rubriken
    Den ska aldrig vara längre än 70 tecken. Varje blogginlägg bir en s.k slug, och är den över 70 tecken kommer Google få svårt att sökordsoptimera den.

  2. Inlägg
    Inlägg bör alltid vara minst 600 tecken långt, (300 ord), innehålla 2-3 punkter och ALLTID ha en länk till webbplats eller en viss landsnigssida på din webbplats. (Dvs en CTAknapp) helst
    Ha också alltid en bild(er) eller video antingen som header eller inbäddad in texten för att få materialet mer levande.

  3. Erbjudanden
    Erbjud alltid prenumeration via epost på dina blogginlägg. För det är ju hela vitsen med att ha en blogg från början, för att attrahera fler kunder till företaget.

  4. CTA
    Och glöm INTE att lägga till en call-to-action knappar där de kan läsa om mer saker som finns på din blogg och som de kan ladda ner i form av whitepapers.

I vår checklista kandu läsa mer om detta  ovan och lite mer. 

  1. Intro
  2. Komma igång med en företagsblogg
  3. Vad ska man skriva om
  4. Varför mikroblogga
  5. Tekniska tips

Vill du lär dig mer om hur inbound marketing kan förändra ditt företag? Då hoppas jag att vi hör ifrån dig. Men läs guiden först och se hur er leadsgenerering ser ut idag och hur den t. ex med vår hjälp sedan kan förbättras. För med inbound marketing som leadsgenereringsstrategi kommer ni att få leads, och det är leads som som självmant visat intresse för ert företag, när de har ett konkret behov eller en utmaning de söker en lösning på.


Vill du veta mer hur du kommer igång med din företagsblogg tycker vi att du ska ladda ner vår guide här:

Beställ checklistan om att komma igång med en företagsblogg här

Läs mer på Marketinghouse och följ oss på LinkedIn.  Och du - glöm inte att prenumera på vår blogg nu när du ändå är här, (formuläret till höger).

Robin Wiregård

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

Inbound marketing-metodiken

Inbound marketing är en digital leadsgenereringsmetod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde til...

Inbound som begrepp

När jag först hörde talas om Inbound marketing var det 2011, ett begrepp jag som marknadchef inte alls arbetat med tidigare. När jag förstod hela meto...

© Alla rättigheter förbehållna.