Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
5 tips hur du kommer igång med content marketing
- Annica Thorberg to, jul 20, 2017
Vad är Content marketing
Begreppet på allas digitala kommunikatörers tungor just nu är buzzwordet Content Marketing (marknadsföring genom att bjuda på och sprida ett intressant innehåll). Så jag tänkte reda ut vad begreppet innebär och hur du kan använda det i din sociala mediamarknadsföring. Särskilt här på LinkedIn
Det är en av de viktigaste marknadsföringstaktikerna inom Inbound marketing. (Digital strategi som handlar om att attrahera prospekts, och locka dem in till din webbplats med bra content och väl där erbjuda möjligheter att få dem att konverteras till leads (genom att tillhandahålla bra content i form av e-böcker t ex.).
Det handlar om att marknadsföra intressant, affärsnyttigt (för mottagaren) och delbart innehåll och/eller information och kunskaper som just DITT FÖRETAG är bra på till för ditt företag viktiga målgrupper. (buyers personas)
"Genom att bjuda på mycket av sin kompetens, tips, råd, checklistor etc för målgruppen att ta del av, läsa, använda, testa gratis, ladda ner kostnadsfritt m.m håller man sitt varumärke aktuellt. Och samtidigt bygger företaget upp och förstärker sitt varumärke långsiktigt och gör dig och dina medarbetare trovärdiga och kunniga."
Även om den som hittar ditt material inte är redo att ta ett köpbeslut just nu så kan det ”content” du/ni delar bidra till att deras köpbehov ökar och att det förtroende ni bygger bidrar till att de senare anlitar just er eller rekommenderar er till någon annan.
1. Var inte rädd för att bjuda på din kompetens
"Sluta sälj så får du leads"
Innehållsmarknadsföring handlar om att bjuda på mycket av sin kunskap man har i sitt företag till en viss grad. Detta för att skapa intresse kring era tjänster och er kunskap. Att som besökare kunna ta del av och ladda ner affärsnyttigt material är mycket uppskattat och de företag som är duktiga på det – förstärker definitivt sitt varumärke och sticker ut bland andra konkurrenter som arbetar med mer traditionell marknadsföring.
En utmaning men rätt använt ger det konkreta resultat
Många frågor oss på Marketinghouse vad vi menar med Content Marketing (innehålls marknadsföring) och vill ha exempel på vad man kan skapa. Enligt en undersökning från USA 2014 är man inte ensam om att undra hur man ska komma igång, hur man ska hinna, vem som ska göra det i företaget Eller att man inte har kunskap eller budget att anlita någon firma att göra det. (Källa: The Content Marketing Institute, USA
2. Exempel på vilken typ av innehåll du kan skapa
Text+ länkar
Skriva inlägg om något plus en länk till egen webbplats eller annan kanal relevant för innehållet
Bilder, filmer, webbTV, Podcasts och Online-kurser
De flesta företag har ingen tydlig bild eller film/videostrategi. Utan använder bilder random, köper "bildbyråmässiga bilder" som inte är unika istället för att bygga en bildstrategi som inkl. och följer företagets grafiska profil. Detta är särskilt viktigt i sociala bildmedier som Instagram, Pinterest och Snap-chat.
E-böcker och whitepapers
*)Whitepapers (vita papper) är en beskrivning av olika typer av instruktioner, checklistor, tips och råd som t ex detta blogginlägg som finns som ett whitepaper också. *) Whitepapers kan göras som:
- E-böcker
- Mallar i Word-dokument (PDF: er)
- Mallar i Powerpoints (PDF: er)
- Mallar i Excel
- Bildspel och Filmer
- Infografik
3. Andra typer av innehåll att delaDigitaliserade produktblad
Man kan också dela t ex digitaliserade produktblad.
Digitaliserade FAQs
En av de viktigaste sakerna att dela är "de vanligast frågorna era kunder ställt oh ställer, sammanfatta dem och sprid)
Inbjudningar
Till seminarier, webinarier, online-kurser, events, konferenser och mässor
Omvärldsbevakning mm
Genom att sprida egna aktuella pressinformationer, länka in andra för branschen, kunder, partners, följare etc intressanta artiklar, information om trender, mässor, branschnyheter etc och länka antingen direkt till företagets webbplats för att läsa mer alt länk till aktuell delning.
Polls/Undersökningar
Man kan också göra enklare marknadsundersökningar, s.k polls via bl. a Easypolls, Survey Monkey som du sedan kan dela ut i sociala medier, webb och nyhetsbrev och be följare delta i för att snabbt få en indikation på vad folk tycker i olika ämnen. Och att sen dela även resultatet i samma kanaler.
Statistik och andras undersökningars resultat, branschfakta
Att dela andras material som hänger ihop med er verksamhet och kunskap brukar vara uppskattat innehåll. Det gör att ni blir viktiga influerare och bra filter och kanal "att hänga på" för potentiella kunder som inte hinner surfa runt själv. Och bygger förtroende för er kunskap.
PR
Era pressreleaser, produktnyheter, egna men också partners och leverantörers.
Blogginlägg
Sprid era blogginlägg och även andras
Andras artiklar
Att lägga ut egna kommentarer till andras artiklar och länka till dem gör också att ert företag är intressant och skapar nyfikenhet och trovärdighet.
4. Dela och sprid i inbound marketingkanalern
Men ska vi skriva och dela så mycket om andras material? Ja det är det som är vitsen, så länge det är affärsnyttigt för dina mottagare, följare, nätverk. Vi på Marketinghouse brukar rekommendera vår:6/3/1-regel som innebär att av 10 inlägg bör fördelningen var så att 6 inlägg är omvärldsinriktade, 3 rör er egen verksamhet, egna kommentarer och 1 ett konkret erbjudande.Nu börjar det viktigaste och det är att sprida ditt material som t ex att dela detta i företagets inbound marketing kanaler. Och som företaget kan marknadsföra och sprida via:
- Er webbplats
- Era sociala mediekanaler
- Er affärsblogg
- Era epostkampanjer och digitala nyhetsbrev
- Era landningssidor och med Call-to-actions (uppmaningsknappar)
Detta om det görs rätt och gör att du kan fånga upp och konvertera intresserade prospekts till leads. Använd formulär och landningssidor på företagets webbplats så kan du fånga upp intressenter.
5. För att lyckas bör du göra en content marketingplan
Det man planerar in blir oftast av. Att bara arbeta med content ad-hoc leder oftast inte till lika bra resultat som att du och ditt företag gör en konkret content marketing plan. Ibland kallas det också posting plan. En plan där ni planerar vad, när, hur, vem och vilka medier som ska användas. Följ planen och sätt mål så kan ni sedan mäta mot dem och se om ni har nått önskat resultatTycker du att detta var intressant - dela gärna inlägget i dina egna kanaler.
Känner du att just ditt företag behöver hjälp med att identifiera vilken typ av innehåll just ni kan marknadsföra - så kontakta mig här på LinkedIn. Vill du se mer hur det fungerar i praktiken besök gärna vår webbplats www.marketinghouse.se