64 varianter på digitala- och sociala mediers yrkestitlar

- Annica Thorberg må, feb 09, 2015


64 varianter på yrkesroller inom digital- och socialmedia-marknadsföring

Det händer mycket nu inom den digitala och sociala medie-karriärstegen. Nya digitala kanaler ger nya digitala och sociala mediejobb. Det var någon som sa till mig häromdagen att IT-relaterade jobb är det mest vanliga jobbet i Sverige idag. Och kommer sysselsätta över 1 miljon människor i Sverige inom ett par år. 

Men det sådde ett frö i mig och så började jag fundera på yrkesroller och jobbtitlar inom mitt eget yrke, en bransch som växer så den knakar inom marknadsföringsområdet. Och genom lite research och googlande hittade jag en del intressant bakgrundsmaterial. (c: Aboutcarreers.com, Google, Hubspot och AI).

Nya_yrkestitlar_inom_social_media_jobb

Har du koll på alla de olika sociala media jobbtitlarna som börjar dyka upp på marknaden när digital och social mediamarknadsföring blir allt viktigare?

I USA ligger de fortfarande före oss men även här i Sverige börjar det bli allt fler nya typer av jobb som dyker upp i annonserna. För ovana rekryteringsföretag och företagen själva kan det nog vara rätt svårt att veta vilken typ av jobb de ska skapa och än mindre vilken kompetens de de söker efter ska besitta, eftersom de flesta knappast har mer än 3-5 års erfarenhet eftersom sociala medier inte funnits så länge. Och vad ska de olika yrkena och ansvaren på företagen innebära i praktiken. Särskilt när ledningen i svenska företag fortfarande är väldigt omogna och rent av okunniga inom det här området.

När jag läser den typen av jobbannonser kan jag ganska snabbt se att företag många gånger inte riktigt har koll på vad det är vad de söker. Vilket innebär att de skjuter oerhört brett och söker en person som ska kunna allt. I Sverige är det mest fokus på online-annonskampanjer, SEO, social media koordinering och väldigt sällan efterfrågas kunskaper om inbound marketing, hur man driver trafik till webben, hur man arbetar med konvertering och leadsgenerering i digitala medier och sociala medier.
(Photocred: Birdcallradio.com)

giphy digital meeting


Som sagt har jag under en rätt lång tid bevakat alla de typer av jobbtitlar som börjar dyka upp och de är rätt många, jag har fått ihop 52 stycken varianter på titlar som börjar florera. 

Är du en av dem? Eller arbetar med rekrytering och ska hitta rätt titel på uppdrag?
Då kan den här listan vara värdefull att titta på. Det är inte lätt att hitta rätt i titeldjungeln och de flesta yrkestitlar inom marknadsföringsområdet idag är dessutom engelska. Och det är inte alltid de säger vad det är man utför för arbetsuppgifter. Men det kommer alltmer nischade och specialistjobb - framför allt på större bolag. Så här är en lista att gå igenom:

  • AI-content implementer
  • Midjourney Expert
  • AI-implementer 
  • Blogger
  • Blog Strategist
  • Brand Ambassador
  • Brand Manager
  • Brand Reputation Manager
  • Community Manager
  • Content Manager
  • Content Marketing Manager
  • Content Strategist
  • Conversion Manager
  • Digital Communications Professional
  • Digital Content Manager
  • Digital Marketing Strategist
  • Digital Media Manager
  • Digital Media Producer
  • Digital Media Supervisor
  • Director of Community
  • Director, Communications Planning
  • Director, Online Communications
  • Director, Social Marketing and Brand Communications
  • Director, Social Media Marketing
  • Director of Social Media
  • Director of Social Media Communications
  • Director, Social Media Relations
  • Director of Social Media Strategy
  • Engagement Coordinator
  • Engagement Manager
  • Inbound Marketing Coordinator
  • Inbound Marketing Specialist
  • Inbound Marketing Manager
  • Influencer
  • Influencer CRM-specialist
  • Interactive Media Associate
  • Interactive Media Coordinator
  • Interactive Media Manager
  • Internet Marketing Coordinator
  • Internet Marketing Manager
  • Lead Generation Manager
  • Lead Generation Speclist
  • Manager Digital and Social Media
  • Manager, Social Media
  • Marketing Automation Specialist
  • Multi-Media Communications Specialist
  • Online Content Coordinator
  • Online Marketing Manager
  • SEO Manager
  • SEO Specialist
  • Social Media Account Executive
  • Social Media Analyst
  • Social Media Assistant
  • Social Media Associate
  • Social Media Coordinator
  • Social Media Designer
  • Social Media Editor
  • Social Media Executive
  • Social Media Marketing Coordinator
  • Social Media Manager
  • Social Media Producer
  • Social Media Specialist
  • Social Media Strategist
  • Strategic Influencer Manager

Själv använder jag flera titlar som du ser i min auto-signatur. 

Nyfiken på att veta mer om vad vi kan göra för dig, besök www.marketinghouse.se 

 

Annica Thorberg
VD | Certified Hubspot Solution Partner | Inbound Marketing Specialist | LinkedIn-specialist | Hubspot-konsult | B2B Content Marketing Expert

Mejl: annica@marketinghouse.se | webb:www.marketinghouse.se 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.