64 varianter på yrkesroller inom digital- och socialmedia-marknadsföring
Det händer mycket nu inom den digitala och sociala medie-karriärstegen. Nya digitala kanaler ger nya digitala och sociala mediejobb. Det var någon som sa till mig häromdagen att IT-relaterade jobb är det mest vanliga jobbet i Sverige idag. Och kommer sysselsätta över 1 miljon människor i Sverige inom ett par år.
Men det sådde ett frö i mig och så började jag fundera på yrkesroller och jobbtitlar inom mitt eget yrke, en bransch som växer så den knakar inom marknadsföringsområdet. Och genom lite research och googlande hittade jag en del intressant bakgrundsmaterial. (c: Aboutcarreers.com, Google, Hubspot och AI).
Har du koll på alla de olika sociala media jobbtitlarna som börjar dyka upp på marknaden när digital och social mediamarknadsföring blir allt viktigare?
I USA ligger de fortfarande före oss men även här i Sverige börjar det bli allt fler nya typer av jobb som dyker upp i annonserna. För ovana rekryteringsföretag och företagen själva kan det nog vara rätt svårt att veta vilken typ av jobb de ska skapa och än mindre vilken kompetens de de söker efter ska besitta, eftersom de flesta knappast har mer än 3-5 års erfarenhet eftersom sociala medier inte funnits så länge. Och vad ska de olika yrkena och ansvaren på företagen innebära i praktiken. Särskilt när ledningen i svenska företag fortfarande är väldigt omogna och rent av okunniga inom det här området.
När jag läser den typen av jobbannonser kan jag ganska snabbt se att företag många gånger inte riktigt har koll på vad det är vad de söker. Vilket innebär att de skjuter oerhört brett och söker en person som ska kunna allt. I Sverige är det mest fokus på online-annonskampanjer, SEO, social media koordinering och väldigt sällan efterfrågas kunskaper om inbound marketing, hur man driver trafik till webben, hur man arbetar med konvertering och leadsgenerering i digitala medier och sociala medier.
(Photocred: Birdcallradio.com)
Som sagt har jag under en rätt lång tid bevakat alla de typer av jobbtitlar som börjar dyka upp och de är rätt många, jag har fått ihop 52 stycken varianter på titlar som börjar florera.
Är du en av dem? Eller arbetar med rekrytering och ska hitta rätt titel på uppdrag?
Då kan den här listan vara värdefull att titta på. Det är inte lätt att hitta rätt i titeldjungeln och de flesta yrkestitlar inom marknadsföringsområdet idag är dessutom engelska. Och det är inte alltid de säger vad det är man utför för arbetsuppgifter. Men det kommer alltmer nischade och specialistjobb - framför allt på större bolag. Så här är en lista att gå igenom:
Själv använder jag flera titlar som du ser i min auto-signatur.
Nyfiken på att veta mer om vad vi kan göra för dig, besök www.marketinghouse.se
|
Annica Thorberg Mejl: annica@marketinghouse.se | webb:www.marketinghouse.se |