Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
8 steg för att skapa en Inbound Recruitingstrategi
- Annica Thorberg ti, jan 16, 2018
Vi på Marketinghouse är en inbound marketing-byrå sedan många år (faktiskt en av de första i Sverige, tror vi) och hjälper B2B-företag att få ut mer av trafiken in på webbplatsen och sociala medier i form av leads. Och det gör vi genom att hjälpa våra kunder att skapa innehåll i de tre huvudkanalerna i en inbound marketing-strategi;
- Webben
- Sociala medier
- Blogg
Dessa tre kanalerna ger inte bara trafik in till webbplatsen och olika landningssidor. Rätt använt och med rätt typ av digitala erbjudande i respektive del i en kunds köpresa gör att vi hjälper företagen att öka antalet leads, möten och affärer. Men det ger också ringar på vattnet i större digital synlighet och ett förstärkt digitalt varumärke för våra kunder. Där vår ambition är att se till att våra kunder blir digitala "influerare" och "thought leaders" i sin bransch.
Och vad innebär det för företagets varumärke? Jo fler talanger och potentiella medarbetare ser och läser inlägg, delningar etc och blir mer och mer nyfikna på företaget. Och vi ser ofta att trafiken in till karriärsidorna, lediga jobb etc ökar markant.
Och det är här nästa stora digitala trend kommer med stormsteg - INBOUND RECRUTING.
Inbound Marketing + Inbound Recruiting = starkt digitalt varumärke där kunder, medarbetare och talanger bidrar till att förstärka både företagsvarumärket och arbetsgivarevarumärket.
Precis som vid Inbound Marketing måste man se varje potentiell medarbetare som ett "talanglead", och inte bara bygga ett Talent Brand utan ha en tydlig strategi för varje del i en potentiell medarbetares "jobbsökarresa".
Men ack vad många företag det är som håller hög servicegrad till kunder, kommunicerar och skickar tips, råd, erbjudanden etc. Och där sälj och marknad så sakteliga börjar arbeta mer tillsammans för att skapa content (SMARKETING).
Men där HR jobbar på som de alltid gjort, väldigt traditionellt trots Linkedins intåg i rekryteringsstrategin, trots att potentiella medarbetare också googlar, läser bloggar, etc, kollar i sitt nätverk efter "företags eller chefsreferenser".
Än idag 2017 sköts rekryteringsprocessen för sökande riktigt dåligt. De flesta som söker jobb hamnar i en "CV-kyrkogård", får möjligen en kort bekräftelse via mejl att man tagit emot en ansökan och sen inte ett LJUD tills det kommer "vi har tillsatt jobbet till en annan sökande.
Men även de som går vidare i olika intervjuer, tester etc är det ofta tvärtyst från potentiella arbetsgivaren under tiden. Och inte minst nu i sommartid när folk faktiskt är på Linkedin mer än annars just för att byta karriär, komma ikapp och läsa sådant man inte hunnit.
Så för att bli riktigt vassa och respekterade som företag måste SÄLJ, MARKNAD, HR och LEDNING tillsammans ta fram inte bara en inbound marketing strategi utan också involvera en Inbound Recruting-strategi som del i företagets hela Employer Branding-strategi och Talent Management-program.
Målet för en inbound Recruiting-strategi är att attrahera, inspirera och dela din vision med potentiella rekryter. Inbound Recruting handlar om att skapa innehåll som lockar, utbildar och inspirerar både dina nuvarande anställda men även framtida kollegor.
Följ de här 8 stegen som förklarar hur du kan sätta igång en Inbound rekryteringsplan:
Steg 1: Gör en digital nulägesanalys
Gå igenom hur er befintliga rekryterings - och jobbsökarstrateg ser ut idag. Och hur väl ni kommunicerar med de som är i jobbprocesser. Se över er webbplats och hur väl ni tar emot talangbesökare på era karriärsidor. Identifiera era talang personas, dvs ideal talanger ni vill ska söka till företagets olika avdelningar etc. Vilka sociala mediekanaler använder ni för de olika typerna av talanger för att visa upp ert arbetsgivarevarumärke etc.?
Steg 2: Sätt upp mål
Innan ni sätter igång – gå igenom vad ni har för mål med ditt team och hur ni ska hantera den information ni får in under kampanjen.
Steg 3: Förstå din målgrupp
Vad inspirerar och motiveras din målgrupp av, dvs företagets framtida medarbetare? Oavsett om det är ingenjörer, vårdpersonal eller programmerare som du söker är det viktigt att förstå vad ditt företag kan erbjuda målgruppen innan du startar din rekryteringskampanj.
Steg 4: Utbilda potentiella talanger för att attrahera de bästa i branschen
Inbound Recruting såväl som Inbound Marketing fungerar bara när någon faktiskt läser ditt innehåll. Se till att ditt innehåll är lockande. Du kan skapa olika videoklipp, e-böcker, blogginlägg, inlägg på sociala medier eller online-broschyrer som skiljer er från andra företag. Utbilda talangerna i hur ert företag fungerar, om era värderigar, karriärvägar m.m.Vad gör ditt företag bättre än alla andra? Ge konkreta exempel och berätta! Låt dina befintliga talanger vara med och bidra och synas i ert content.
Steg 5: Se till att ha en tydlig Call-to-Action
När ditt innehåll klart se till att ha en tydlig Call-to-Action för mottagaren. Den kan exempel finnas längst ner på sidan i en artikel. Var tydlig varför mottagaren ska ladda ner innehåll från din hemsida. Ju enklare du gör det för mottagaren att ladda ner något på din hemsida leder till större chans för konvertering. Din Call-to-Action borde finnas tydligt överallt – din hemsida, din blogg, mailutskick osv.
Steg 6: Hitta potentiella medarbetare med information samlad från dina landningssidor och formulär
Om ditt mål är att exempelvis generera fler ansökningar kan du skapa olika landningssidor. I utbyte mot information från ert företag lämnar kontakten information om sig själv och med HubSpot kan du använda informationen och fortsätta bygga upp relationen med personifierat innehåll.
Steg 7: Hitta blivande anställda med rekryteringsaktiviteter
Ta dig tid att presentera dig själv och ditt varumärke med en kraftfull satsning på rekryteringsaktiviteter:
- Bli hittad i sökresultaten för relevanta sökord som de jobbsökande använder.
2. Blogga
- Bygg upp ditt varumärke och bli en tankeledare i din bransch, visa upp ditt perspektiv och attrahera rätt kompetens.
3. Social Media
– Inspirera, underhåll och utbilda publiken för att bygga en djupare relation och bygga upp ditt varumärke. Nätverka med kandidater för framtiden!
4. E-postmarknadsföring
- Skicka riktad kommunikation med relevant innehåll för att inspirera, glädja och konvertera kontakter till anställda.
Steg 8: Mät och optimera din rekryterings-pipeline
Tänk på att du redan borde ha verktyg för att mäta aktiviteten på din hemsida. Ditt leadhanteringsprogram bör göra det möjligt för dig att segmentera och rikta dina kandidater. Du kan sedan märka, följa upp och mäta dessa kandidater på flera sätt. Fokusera på att öka antalet kvalificerade arbetssökande som kommer till din hemsida; omvandla dem till aktiva kontakter för rekrytering och öka antalet anställda som kommer via din rekryterings-pipeline. Återigen är HubSpot det verktyg vi föredrar för att göra det möjligt att tydligt se vilka marknadsaktiviteter som resulterar i den bästa ROMI:n.
Ladda ner hela guide här:
Läs gärna mer om vad vi kan göra för ert företag om ni vill ha hjälp på www.marketinghouse.se
Annica Thorberg