Är ditt företag en B2B Start up eller funnits ett tag?

    fr, mar 15, 2013


    Det spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på

    linkedin2HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg) har nyligen gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för lead generering än Facebook och Twitter.

    Det är kanske inte så konstigt eftersom det är över 200 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn, och över 2,8 miljoner företag som har en företagssida här.   Det betyder inte att du ska ignorera andra kanaler, men att fokusera på och ha LinkedIn som ditt huvudmedium i din Inbound marketing strategi och sociala media marknadsföring innebär att du bör investera i viktiga resurser (inkl. din egen tid) i de sociala mediekanaler som levererar bäst resultat (där chansen till att hitta leads och affärer är som störst).

    Visa upp din kompetens och ge råd och tips
    Det snabbaste sättet att förtjäna respekt och bygga upp ett rykte på alla aktuella sociala mediekanaler inkl. LinkedIn, är att visa upp din kompetens och kunskap i ämnen som är relevanta för din verksamhet. Men blanda inte ihop detta med att bara pusha ut din egen agenda och säljbudskap utan hellre bidra med kunskap och kompetens i vissa ämnen som är relevanta i din bransch t ex.

    LinkedIn erbjuder ett stort nätverk med olika grupper där olika medlemmar, lägger ut information och deltar i diskussioner som är relevanta och här kan du med just din specialkunskap bidra till att svara på frågor, ge råd och tips (utan att sälja dina tjänster).
    Men du kan också starta egna grupper och bjuda in personer som är intresserade av de områden/ämnen som just du arbetar med

    Följ andra företag
    Att följa andra företags sidor på LinkedIn är också ett bra sätt att inhämta kunskap och göra omvärldsbevakningar inom ditt företags områden. Så när andra företag lägger ut information, kan du dela detta vidare till ditt nätverk, dina grupper och direkt till de kontakter du har som kan ha nytta av informationen.

    Att bjuda och tipsa andra i ditt nätverk om intressanta saker brukar uppskattas väldigt mycket eftersom andra har olika tid och resurser att lägga på omvärldsbevakning.

    Och genom att följa just dig och ditt företag blir du en intressant källa till kunskap och information. Detta om något bygger och förstärker ditt varumärke och är ett av de bästa exemplen på hur modern inbound marketing fungerar, dvs. att bjuda på och ge av sina kunskaper till andra utan att sälja…

    Sociala nätverk viktiga som beslutsunderlag
    En rapport från amerikanska Forrester visar att 59 % av IT-beslutsfattare litar på vad som sägs i sociala nätverk när det gäller inköpsbeslut, ändå är det många företag som ännu inte sett möjligheten till en ökad leadsgenerering genom att skapa och skräddarsy sin LinkedIn företagssida.

    Att skapa en robust närvaro ger dig möjlighet att mer effektivt ringa in dina kunder och genera leads. Start up företag kan lätt skapa en banner som kan länkas till din produkt/tjänster sida direkt på din webbplats och genom detta ökar trafik till webbplatsen och ditt erbjudande (CTA – Call to action), som t ex ett seminarium, ladda ner ett whitepaper, anmäla sig till nyhetsbrev etc.

    Konkurrensfördelar
    Ett nystartat eller litet B2B företag kan snabbt skapa sig konkurrens-fördelar mot större konkurrenter genom att använda smarta marknadsföringsverktyg – som vi på Marketinghouse som både använder HubSpots verktyg och också är återförsäljare och hjälper andra företag att komma igång med verktyget. Men att använda sociala medier effektivt och se resultaten av detta tar tid, men de erbjuder också möjligheten till direkt kontakt med potentiella kunder och kunder, vilket i sin tur ökar möjligheten att få ditt företag att växa snabbare genom att fler hittar dig och din konversation t ex på LinkedIn.

    Styrkan ligger snarare i att kombinera olika verktyg, sociala medier, nyhetsbrev, landningssidor (formulär) och olika Call to actions i kombination med en bra indexerad och professionell webbplats. Och att göra en plan där man arbetar målmedvetet och regelbundet med information, delningar, konversationer etc månatligen.

    Vill du lära dig mer om hur du använder LinkedIn? Ladda ner vårt whitepaper.

    7 framgångsvanor  påLinkedIn  

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen