5 Marketing automation - strategier för dig som marknadsförare

- Sandra Johansson on, apr 12, 2017

marketing-automation.jpg

Många som arbetar med digital marknadsföring idag har ”marketing automation” på sin agenda, antingen att lära sig mer om eller funderar på hur de kan implementera det i sin marknadsföring. Det är blogginlägget reder ut lite grunder kring marketing automation.

Det finns många frågetecken kring Marketing automation och förhoppningsvis ger detta dig en bättre insikt om vad Marketing automation är och hur det kan underlätta för ditt företag...


Vad är Marketing automation?
Marketing Automation är en oerhört viktig del i varje effektiv marknadsföringsstrategi. Om du inte hanterar dina leads på rätt sätt slösar du tid, marknadsföringsresurser och pengar.
Enkelt sagt så refererar marketing automation som en programvara eller molntjänst som automatiserar din marknadsföring åt dig. Programvaran är designad för att hjälpa dig som marknadsförare att prioritera och utföra dina marknadsföringsuppgifter på ett mer effektivt och strömlinjeformat sätt. Men vad innebär det egentligen konkret för dig som marknadsförare? Det kommer att frigöra tid för dig (och hallå - vilken marknadsförare behöver inte det) utan att kompromissa på kvaliteten i det innehåll du producerar och det hjälper dig och företaget att nå era mål snabbare, smart va?

Det ultimata målet med ditt företags marknadsföring är att ju att generera högre omsättning och vinst. För att möjliggöra det behöver vi driva trafik till vår webbplats, konvertera mer av besökarna på webbplatsen till leads och arbeta för att de blir varma leads och till slut kunder. Marketing Automation ger verkliga resultat som stöd vid så kallade konvertering och avslutssteg i den här processen.

Marketing Automation handlar om att göra köpprocessen för en potentiell kund
eller ett leads smidigare, ge personen den information som personen själv är
intresserad av - på personens egna villkor, helt automatiserat!

Hur kan Marketing Automation underlätta marknadsföringsarbetet för mig och mitt företag?
Tusentals marknadsförare och troligen du och ditt företag tror på och är övertygade om att epostmarknadsföring ger resultat. Man skickar ut mejl efter mejl till hela sin lista av prospekts och kunder (och till och med till köpta listor) och hoppas att deras budskap intresserar några av mottagarna och får dem att agera, höra av sig eller köpa något.

Visst, det har säkert fungerat vid något tillfälle även för dig men den verkliga situationen är denna:

  1. Du slösar din värdefulla tid och marknadsföringspengar mot någon som kanske inte är intresserad av det du skickar ut.
  2. Du riskerar att ”bränna” din lista (delvis störa dina kontakter så pass att de direkt avregistrerar sig för alla framtida utskick) vilket gör att du inte längre kan nå dem.


Hur genererar din marketing automation-strategi kvalificerade leads? 

Dagligen avbryts en du och dina potentiella kunder säkert hundratals gånger av traditionell marknadsföring och numera av digital marknadsföring via olika kanaler som sociala medier och epostutskick. Vilket har gjort att har uppfunnits allt mer kreativa sätt för att blocka dessa (Ad-blocks, som folk laddar ner via appar, som Chrome-tillägg på datorn etc).

Med rätt angreppssätt, kunskap om vad som intresserar dina potentiella kunder och kunskap om vad de visat intresse för på till exempel ditt företags webbplats kommer din Marketing Automation-strategi göra att du kan segmentera den potentiella kunden eller leadset. Och du kan även anpassa ditt innehåll just efter varje kunds (buyers personas) behov och intressen, på titel, bransch och andra parametrar. Vilket leder till att man kommer förbi blockeringen av exempelvis spamfilter och adblock och du och företaget når ut bättre till era möjliga kunder.

Vad kan man göra med rätt Marketing automation-strategi?
Vi brukar förorda att man inte gör mer än 3-4 automatiserade utskick. Och att mäta resultatet av varje utskick för att se om de har triggat på fler saker, laddat ner mer saker, klickat på länkar etc. Detta för att undvika att uppfattas som för ”spammiga”. Här är fyra hjälpasamma steg att ta:

  1. Du skickar ut ett mejl till en riktad lista för att erbjuda dem att ladda ner företagets senaste e-bok.

  2. Du skickar därefter ett tackmejl till alla som har laddat ner e-boken och tipsar t ex om ett blogginlägg ni skrivit som handlar om samma ämne som e-boken och en länk till blogginlägget.

  3. Några dagar senare, skickar du ett uppföljningsemejl till listan över personer som har laddat ned e-boken och erbjuder dem en rapport rörande samma ämne. Och ett särskilt påminnelsemejl till de som ännu inte laddat ner e-boken (friendly reminder). Här kanske du även har med en call-to-action-knapp om att Kontakta gärna oss för mer information, boka möte etc. 

  4. Slutligen så ser ni att fler och fler laddat ner guiden, klickat in sig på bloggen etc och till och med kanske har satt poäng på olika beteenden (lead scoring) och ditt säljteam får ett meddelande så att de kan följa upp varje lead som nu är ”uppvärmd" och vid flera tillfällen visat eget intresse för det ditt företag kan och gör) är nu mycket mer kvalificerad och sannolikt längre in i sin köpprocess. Vilket ofta gör att när man väl ringer upp så blir samtalet lättare och oftast välkommande från den potentiella kunden direkt.

Hela denna process kan du automatisera genom Marketing automation och inte bara det, du kan också göra att mejlen som går ut blir personifierade utan att du själv måste sitta och skriva alla mejl. Anpassa så det kommer från olika avsändare i ditt företag, personifierade inte bara på till exempel förnamn, utan titel, företag, bransch, företagsstorlek och en massa andra parametrar.

Vart ska man börja?
När man väl inser att ja, Marketing automation är något som skulle underlätta säljprocessen för mitt företag så kommer man till nästa fråga, vart ska man börja?

Vi har tagit fram en e-bok 5 automatiserade marknadsföringsstrategier 
- för att skapa långsiktig tillväxt som hjälper dig och ditt företag att börja tänka rätt och ger dig tips på vart du kan starta.

Guiden tar upp allt från de olika steg i en kunds beslutsprocess till hur du ska tänka när du sökordsoptimerar ditt innehåll (content) samt hur du ska tänka för att:

  • Generera kvalificerade leads genom Inbound Marketing
  • Kartlägga dina leads och deras livscykel
  • Vårda dina kundrelationer över tid
  • Uppmuntra till uppdateringar och flera köp
  • Vidga din målgrupp med hjälp varumärkesförespråkare

Visst låter det intressant?
Guiden kan du ladda ner här:
 
Beställ e-boken här
 
Vill du veta mer hur på Marketinghouse själva arbetar med Marketing automation eller för våra kunder, eller funderar över något annat kontakta oss gärna på info(at)marketinghouse.se.

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

© Alla rättigheter förbehållna.