⏎  Tillbaka till startsidan

    6 tips - Hur LinkedIn kan ge affärer för ditt B2B-start-up-företag

    to, mar 30, 2017

    6 tips för B2B-start up.jpg

    Är ditt företag en B2B Start up, eller funnits ett tag?
    Det spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på. HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg sen 2012) har gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för leadsgenerering än Facebook och Twitter. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är snart 500 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn (varav 3 miljoner i Sverige), och över 3 miljoner företag som har en företagssida här.

    Som B2B start-up har man sällan en stor budget för marknadsföring och därför är en inbound marketing strategi helt rätt för att få inkommande leads. Så fokusera på Linkedin som social mediekanal det som på kort tid kan bygga företagets varumärke, ge intressanta kontakter och t o m inkommande leads.

    Det betyder inte att du ska ignorera andra kanaler, men att fokusera på och ha LinkedIn som ditt huvudmedium i din Inbound Marketing-strategi och sociala media marknadsföring innebär att du bör investera i viktiga resurser (inkl. din egen tid) i de sociala mediekanaler som levererar bäst resultat (där chansen till att hitta leads och affärer är som störst). Här kommer 6 konkreta tips.


    1. Visa upp din kompetens och ge råd och tips

    Annica Thorberg talar på Multistrategidagen.jpgDet snabbaste sättet att förtjäna respekt och bygga upp ett rykte på alla aktuella sociala mediekanaler inkl. LinkedIn, är att visa upp din kompetens och kunskap i ämnen som är relevanta för din verksamhet. Men blanda inte ihop detta med att bara pusha ut din egen agenda och säljbudskap utan hellre bidra med kunskap och kompetens i vissa ämnen som är relevanta i din bransch t ex. Arbeta för att du ska bli en digital influerare i din bransch, som start-up är det viktigt för ni är snabbfotade mot större konkurrenter, kan snabbt få ut intressant information och dela ut via Linkedin.

    2. Starta en företagssida på Linkedin direkt

    Oavsett om ditt företag är ett enmansföretag eller ni är flera är det viktigt att ni har en kanal på Linkedin för att lägga ut information kring det ni arbetar med, tips, råd, artiklar etc är mer intressant än att lägga ut erbjudanden. Tänk på att ha en tydlig bildstrategi också, för bra och ärliga, intressanta bilder skapar större engagemang och intresse än inga bilder alls eller köpta bilder från amerikanska bildbyråer. Glöm inte att berätta om sidan på din webbplats, blogg, din egen Linkedin-sida och i andra sociala medier.


    3. Nätverka i LinkedIn-grupper

    Sälj ALDRIG i grupper, lyssna och bidra med din kunskap, kompetens och bjud på affärsnyttigheter istället. Var rådgivande och hjälpande, det bygger förtroende. LinkedIn erbjuder ett stort nätverk med olika grupper där olika medlemmar, lägger ut information och deltar i diskussioner som är relevanta och här kan du med just din specialkunskap bidra till att svara på frågor, ge råd och tips (utan att sälja dina tjänster). Men du kan också starta egna grupper och bjuda in personer som är intresserade av de områden/ämnen som just du arbetar med

    3. Följ andra företag

    Att följa andra företags sidor på LinkedIn är också ett bra sätt att inhämta kunskap och göra omvärldsbevakningar inom ditt företags områden. Och följ självklart företag du vill göra affärer med. Så när andra företag lägger ut information, kan du dela detta vidare till ditt nätverk, dina grupper och direkt till de kontakter du har som kan ha nytta av informationen.

    Att bjuda och tipsa andra i ditt nätverk om intressanta saker brukar uppskattas väldigt mycket eftersom andra har olika tid och resurser att lägga på omvärldsbevakning.Och genom att följa just dig och ditt företag blir du en intressant källa till kunskap och information. Detta om något bygger och förstärker ditt varumärke och är ett av de bästa exemplen på hur modern inbound marketing fungerar, dvs. att bjuda på och ge av sina kunskaper till andra utan att sälja…

    Sociala nätverk viktiga som beslutsunderlag

    En rapport från amerikanska Forrester visar att 59 % av IT-beslutsfattare litar på vad som sägs i sociala nätverk när det gäller inköpsbeslut, ändå är det många företag som ännu inte sett möjligheten till en ökad leadsgenerering genom att skapa och skräddarsy sin LinkedIn företagssida.

    Att skapa en robust närvaro ger dig möjlighet att mer effektivt ringa in dina kunder och genera leads. Som start up-företag kan du lätt skapa en banner som kan länkas till dina produkt/tjänster sida direkt på din webbplats och genom detta öka trafik till webb-platsen och ditt erbjudande (CTA – Call To Action, händelseknapp), som t ex ett seminarium, ladda ner ett whitepaper, anmäla sig till nyhetsbrev etc.


    4. Börja blogga - Linkedin Publishing ger snabbt ett starkt varumärkeFölj Marketinghouse på LinkedIn.jpg

    Har du läst hit har du ju redan själv börjat läsa andras blogginlägg här på Linkedin, tack! Så då kan du också komma igång. Men bara om blogginläggen är intressanta, affärsnyttiga och sticker ut. Att sälja via ett blogginlägg, prata om sina seminarier, produkter och tjänster är döfött. Då tappar du följare. Läs gärna mitt tidigare blogginlägg om hur man kommer igång med Linkedin Publishing också.


    5. Använd smarta digitala marknadsföringsverktyg

    Det ger er snabbt konkurrensfördelar. Det kan tyckas dyrt att arbetat med Inbound marketing-verktyg men tänk på dem som en säljassistent, som arbetar dygnet runt för en liten ringa summa pengar istället för att hitta leads och värma upp dem så att du och dina kollegor kan följa upp dem som verkligen är heta.

    Att sitta med ringlistor, och varje dag ringa kallt, köpa in epostadresser och massmejla ut till beslutsfattare funkar inte längre, det tar tid, och folk vill inte bli "bearbetade" utan blir "irriterade". När de har en konkret intresse googlar de, kollar sina sociala nätverk etc efter tips, råd och rekommendationer. Och rätt strategi - inbound marketing-strategi gör att ni kommer att hittas före era konkurrenter och särskilt om ni hela tiden ger tips och råd och använder Linkedin.

    Ett nystartat eller litet B2B företag kan snabbt skapa sig konkurrens-fördelar mot större konkurrenter genom att använda smarta marknadsföringsverktyg – som vi på Marketinghouse som både använder HubSpots verktyg och också är återförsäljare och hjälper andra företag att komma igång med verktyget. Men att använda sociala medier effektivt och se resultaten av detta tar tid, men de erbjuder också möjligheten till direkt kontakt med potentiella kunder och kunder, vilket i sin tur ökar möjligheten att få ditt företag att växa snabbare genom att fler hittar dig och din konversation t ex på LinkedIn.

    Styrkan ligger snarare i att kombinera olika verktyg, sociala medier, nyhetsbrev, landningssidor (formulär) och olika Calls-To-Actions i kombination med en bra indexerad och professionell webbplats. Och att göra en plan där man arbetar målmedvetet och regelbundet med information, delningar, konversationer etc månatligen.


    6. Gör en content marketingplan

    Planera in vad, när och vem som ska skapa affärsnyttigt innehåll för att publicera på Linkedin. Timing och att prata om de "painpoints" potentiella kunder sitter och funderar på hur de ska lösa är mer intressant än att prata om er själva.

    Men planera in minst 2 inlägg per vecka på er företags-sida, minst 1 blogginlägg per månad till att börja med. Planera in texter, vilka bilder och mot vilken målgrupp inläggen ska riktas mot samt bra länkar och landningssidor som ska läggas in som får läsarna att klicka så ni driver in trafik till er webbplats.


    Avslutningvis

    Jag skulle kunna göra den här checklistan hur lång som helst men detta är bara några axplock av vad du som start-up bör göra för att komma igång med Linkedin och se till att LinkedIn blir din bästa sälj- och marknadsföringskanal.

    Jag möter så många start-ups genom mitt arbete i Connects kompetenspaneler och numera som BusinessCoach på STING och hjälpt många företag att få ut mer av Linkedin att jag passar på att bjuda på lite tips och råd då och då. Nyfiken på vad vi kan göra, besök oss på Marketinghouse

    Besök gärna vår Kunskapsbank, där finns ett flertal olika Guider att ladda ner för att hjälpa dig igång. Klicka här nedanför:

    Ja, klart jag vill lära mig mer i Kunskapsbanken

    Och varför inte följa oss här på Linkedin, det lönar sig, vi ger hela tiden snabba, smarta och enkla tips och råd att använda.

    Annica Thorberg

    VD på Marketinghouse | Certifierad Inbound Marketing-konsult | Linkedin-konsult

    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Lists by Topic

    see all

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen