Teknologins påverkan på er marknadsföring Är AI den största utmaningen för marknadschefer 2025? Många tror det men det är en utmaning för många inom d...
Inbound marketing-metodiken
- Annica Thorberg fr, maj 13, 2022
Inbound marketing är en digital leadsgenereringsmetod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde till dem och bygga upp ett förtroende för ditt företag. Allt eftersom tekniker ändras, bidrar Inbound till att göra affärer på ett mer humant och hjälpsamt sätt.
Inbound marketing är helt enkelt ett bättre sätt att sälja på och ett bättre sätt att serva dina kunder. För det som är bra för dina kunder bidrar till att vara bra för ditt företag så kommer ditt företag att växa starkt på lång sikt.
Inbound Marketing börjar bli ett allt mer känt begrepp i Sverige bland digitala marknadsförare. Vi har själva erbjudit kunder hjälp med inbound marketing sedan 2012 så vi lever och andas detta varje dag. Många av oss som arbetar med Inbound arbetar I HUBSPOTS plattform.
Metodiken
Den här grymma metoden hjälper ditt företag att fånga upp dina prospekts uppmärksamhet väldigt tidigt i deras digitala köpresa. Sedan lotsas du dem med metodiken och taktikerna vidare mot ett avslut via webben, dina digitala- och sociala mediekanaler. Det här är en strategi som verkligen levererar leads och taktiker som dina kunder kommer att älska.
Tidigare beskriv man den så här:
Här ingår bl a hur man får sin webbplats rankad på företaget viktiga sökord, hur kan kommer upp på Googles första sida. Hur ständigt arbeta med att få folk att hitta just ditt företag via olika kanaler, som sociala medier, blogg, andra siter, communities etc.
2. Social mediastrategi . ( Linkedin + Instagram + ev Youtube är nyckelkanaler i B2B)
F
ör t. ex ett B2B-företag är det viktigt att verkligen använda de kanaler där era kunder hänger när de söker svar på frågor, eller ni kan synas och skapa engagemang, Att finnas med i alla de stora kanalerna är inte självklart utan sätt en nyckelstrategi.
Vår rek är oftast att ha Linkedin, Instagram + YouTube) men i vissa fall även Facebook.Det gäller också att för valda kanaler optimera dem så att kanalerna är rätt uppsatta, beskrivningar, länkar, flikar, sökord etc är rätt. Samt en plan för hur och när ditt företag ska publicera innehåll (se content marketingstrategin).
3. Bloggstrategi
Att starta en blogg som B2B-företag kan för många verka konstigt. Men det är en av de första strategin vi oftast hjälper företag igång med. Varförf det?
Jo, det:
- Ger rätt använt gratis SEO - Google älskar blogosfären och om potentiella kunder söker svar och ni har en bloggpost om det rankas den oftast väldigt högt
- Bör vara affärsnyttigt skriven, inte nyheter, inte sälj, utan tips, råd, trender, case, exempel. Samt att det ska gå att prenumerera på den
- Skapar möjligheter för er att uppfattas som "thought leaders" - experter inom ert område och som uppskappas som utbildande och rådgivande
- Ger leads, att bearbeta - dels om ni får prenumeranter på bloggen, men också ökad trafik från Google
- Skapar bra underlag för at posta i era sociala medier
4. Content marketingstrategi
Den här strategin är hela essensen i ovan punkter. Dvs vilken typ av innehåll ska ni skriva på webben, i sociala medier och i bloggen. Men strategin ska också visa vilken typ av content:
- texter
- bilder
- videos
- live
- whitepapers
- infografik
- kundcase
- social broadcasting (podd, live shopping, webinar, internetTV)
Hubspots flywheel beskriver Inbound Marketingmetoden på ett nytt sätt
Inbound marketing beskrivet i Hubspots flywheel fokuserar alltid att sätta kunden i centrum. Det är här ditt företag i de tre faserna attrahera, engagera och vårda fångar upp deras problem och bidrar med kunskap, kompetens, tips och råd på ett hjälpsamt sätt och skapar förtroende längs köpresan. Och det slutar inte i en fas utan går runt och runt eftersom vårdade kunder troligen fortsätter att köpa, och utökar sitt engagemang i ditt företag.
Attrahera
I den här fasen handlar det om att locka dina potentiella kunder in till din webbplats när de t. ex har identifierat ett problem/utmaning eller "pain" som vi kallar det och vill se om det finns en lösning på det och börjar söka svar digitalt. Det gäller att förtjäna din potentiella kunds förtroende tidigt och genom att skapa värdefullt innehåll om hur de ska tänka för att lösa sitt problem eller hur ditt företag kan vara en tänkt lösning så kommer de lockas in.
Engagera
I den här fasen gäller det att ta hand om dem på din webbplats genom att erbjuda möjlighet att lära sig mer, ladda ner material eller ta kontakt. Det handlar om att gå från att få din besökare att konvertera till ett leads, genom att erbjuda attraktivt material som de kan ha nytta av och ladda ner via ett formulär t ex. Vi kallar det IKEA-strategin, dvs låt inte din besökare gå ut ur webbplatsen utan att ta med sig nåt affärsnyttigt (tänk Ikeas servetter och värmeljus, som typ alla köper oavsett om de inte köper nåt annat). Kan du få ha taktiker som identifierar exakt vem som är på besök på webbplatsen är detta en del av inbound marketingmetodiken.
Vårda
Att vårda dina kunder är jätteviktigt och genom att t ex hålla löpande kontakt, uppföljningar, bjuda in till seminarier, agera referenser, kundråd etc kan de bli dina bästa ambassadörer och t o m Evangelister.
Att sedan sätta allt samman så att det skapar flöden i kundens köpresa har Hubspot beskrivit i sitt flywheel.
Vill du lära dig mer rekommenderar vi att ladda ner vår guide eller besöka vår Webbplats.
Annica Thorberg