Så skapar du flera språkversioner på företagets LinkedIn-sida

    ti, sep 03, 2019

    Detta är ingen nyhet utan funnits ett tag men för dig som sköter en företagssida som funnits ett tag kan detta vara bra att kolla upp och lägga till om er verksamhet även riktar sig till kunder utomlands och har följare utomlands. För dig som står i startgroparna att starta en företagssida, gör detta direkt - om det är relevant för just ditt företag.

    Linkedin språ´k företagssida LI


    Jag förklarar varför:

    Det finns två ställen på en LinkedIn företagssida där du kan ange språk: Företagsnamn och Företagsbeskrivning. Det som är bra är att man på dessa ställen kan ha flera språk inkl. svenska, engelska, italienska, franska, spanska, portugisiska, danska, holländska, polska, tjeckiska, norska, turkiska och en del andra.

    Det språk och text som visas för besökaren är det som besökaren själv använder för sitt LinkedIn (gränssnitt), dvs använder besökaren engelska som gränssnitts-språk (dvs. alla huvudrubriker etc är på engelska) så visas din sidas engelska information (om du angivit engelska som standardspråk eller som kompletterat språk (då kanske svenska är standard). Om besökaren använder ett språk som du själv inte angivit i dina inställningar för sidan, visas det du angivit som standard (default).

    No alt text provided for this image

    Hur skapar du flera språkversionen på din företagssida?

    1. Anta att du redan satt upp en företagssida i ett språk, gå till den sidan och klicka på den blå knappen "edit/uppdatera" högst upp till höger.
    2. I “Overview/Översikt” rutan ser du nu sen grå yta. Det är dessa två delar av information som du tillåts översätta.
    3. Välj ett förstaspråk under rullgardinen för att "optimera ditt företagsnamn och beskrivning".
    4. Skriv in lämplig text i det språk du valt för Företagets Namn och Företagsbeskrivning. Glöm inte, texten måste vara minst 250 tecken lång.
    5. När du har skrivit klart texten, klicka på den ljusblå "Publish/Publicera-knappen" högst upp i högra hörnet på skärmen. Informationen sparas och du flyttas tillbaka till det normala läget.
    6. Repetera steg 1 - 5 för varje språk du vill lägga till.
    7. Som sista aktivitet, medan du är i edit/uppdatera-läget, se till att du har valt lämpligt språk som standard (default).

    Hur kollar du upp de översatta varianterna?

    Om du vill kolla upp hur de ser ut för besökare som kollar på din företagssida från olika länder, skrolla hela vägen ned till botten på sidan och ändra LinkedIn-språket i den blå sidfoten genom att klicka på "Languages/Språk" och välj ett av de språk som finns för LinkedIn. Din LinkedIn-applikation(sida kommer nu att visas på det språket, om det är det du angett i proceduren tidigare.

    Vill du veta mer om hur ditt företag kan förstärka ert varumärke och få fler leads och affärer med en tydlig LinkedIn-strategi och innehåll som folk älskar, hoppas jag att du connectar med mig här på LinkedIn, följer oss här (det kommer löna sig) och läser mer om oss på vår webbplats.

    Vi ses i LinkedIn-minglet

     

     

     
    Annica Thorberg

    Skriven av Annica Thorberg

    VD och Certifierad Inbound Marketing Konsult. Linkedin Expert och Hubspot Certified Partner sedan 2012.

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen